• Margaret

Effekt av större folsyratabletter?

Min mens har just blivit fördröjd. Den är inte en dag sen annars. Har just ställt mig i kö igen för IVF och det slog mig nu att jag denna månaden började med de nya folsyratabletterna som är större (500 mg eller mer, minns inte vad de heter nu)

Har någon annan sett någon effekt? Kan det vara så enkelt?

M

• Svar på tråden Effekt av större folsyratabletter?
  • Dimitra

Oj! 500 mg var inte dåligt det Jag som tycker att jag tar mycket som tar 5 mg Har inte sett nån påverkan av menscykeln av dem men det är ju en viss mängdskillnad

The Dimitra universe.
  • Margaret

åh, nej! inte så mycket! men visst var de tidigare på 400?

• Margaret

är inte hemma så jag kan inte se vad de heter... mikrogram iaf.

• Dimitra

Menar du mikrogram eller milligram nu?

Rekommenderat dagligt intag för gravida och ammande är 500 mikrogram. För planerare är det 400 mikrogram.

The Dimitra universe.
  • Dimitra
    Margaret skrev 2008-09-22 20:05:40 följande:
    är inte hemma så jag kan inte se vad de heter... mikrogram iaf.
    Jaha, då är jag med.

Jag tar 5 milligram om dagen men har inte sett nån förändring i menscykeln som sagt. Vi får se om andra har upplevt det
    The Dimitra universe.
  • Margaret

attans att jag inte kan se vad de heter - de är i alla fall styckförpackade och för planerare OCH för gravida några månader in i grossessen.

• Felice

Jag äter Tillval folsyra 500 µg och vad jag har förstått så är det svårt att överdosera folsyra då kroppen bara tar upp det den behöver, resten kissar man ut.

• Margaret

Nu har jag tittat på tabletterna ordentligt och det är 800 mikrogr!
    Tillval Folsyra och de andra tabletterna med 500 mikrogr jag har köpt tidigare finns inte på mitt apotek, och nu är jag på BIM +2 och bruna flytningar som försvunnit.
    kanske har jag en kropp som kan ta upp MyCKET folsyra... nä, jag måste nog ner och köpa gravtest.

m

• Margaret

Ska kolla med Apoteket när jag är där och höra varför man bara får tag i 800mikrogram-varianten. Ingen som hört om nya rekommendationer?
    m

• LillaFrun

Jag äter några som heter femibion om jag inte missminner mig.
    800 mikrogram tror jag.

• Margaret

Femibion! det är dem jag äter med. detta var den konstigaste period före mens jag haft, undrar om det är det ökade folsyraintaget. tack för svar iaf!

Svar på tråden Effekt av större folsyratabletter?