• Missne

Nån mer med APC-resistens?

Finns det några fler som fått diagnos på APC-resistens? JAg fick det idag och känner inte att jag vet så mycket om vad det inebär när man försöker få barn, mer än att det ökar blodproppsrisken. Vore kul att kunna utbyta erfarenheter med andra med samma diagnos. Man måste ju vara påläst för att veta vad man ska kräva av vården.

• Svar på tråden Nån mer med APC-resistens?
  • Isorfidien

Jag är APC-resistent och fick min diagnos 1½ år efter att jag fött första barnet.

Jag lever ett helt vanligt liv idag utan mediciner eller kontroller men det gjorde jag inte när jag väntade andra barnet. Samma dag jag ringde min barnmorska och sa att jag trodde jag var gravid skickades jag in till överläkaren och fick göra ett vaginalt ultraljud för att bekräfta graviditeten. De brydde sig inte ens att göra ett vanligt gravtest. Sedan fick jag Fragmin utskrivet för att inte drabbas av flera proppar och jag gick på mycket tätare kontroller under den graviditeten än min första.

Det intressanta var att jag hade fått höra något om att till förlossningen så ska man sänka dosen Fragmin för sprutorna ökar risken för stora blödningar som kan vara svåra att stoppa i samband med förlossningen men min läkare hade aldrig hört talas om det. Som tur var ringde jag även till förlossningen så fort värkarna startat och de sa åt mig att komma in omedelbart även om det skulle ta många timmar innan det var dags så jag fick en ny dos utskriven där och då. Jag fick ta sprutorna i ytterligare 8 veckor efter förlossningen.

• Missne

Isorfidien: Jag tror ju att min APC-resistens kan ha med min barnlöshet att göra. Är inne i en IVF-behandling just nu och kommer att få medicinering (vet inte om det är fragmin)när jag får tilbaks ett embryo. Hur kommer det sig att du fick din diagnos? Hade du råkat ut för nån blodpropp eller? Själv tjatade jag mig till att ta proverna för att jag tänkte att min barnlöshet kunde bero på koagulationsproblem. Har dock aldrig haft nån propp.

• Isorfidien

Jag drabbades av en massiv propp i vaden när jag var 24 år gammal. Denna propp släppte och tog sig till lungorna. De tyckte att en 24-åring var på tok för ung för att drabbas av proppar så här och de gjorde en full utredning på mig.

• Iriss

Min kille är APC resistent. Vi har precis börjat en utredning efter ett års försök till bebis. Kan det påverka tro? Hade inte en tanke på att tala om det för doktorn. Å andra sidan så har hans mamma också APC resistens och hon har blivit gravid 3 ggr utan problem så då kan det väl inte spela någon roll?

• Missne
    Iriss skrev 2008-09-21 15:09:28 följande:
    Min kille är APC resistent. Vi har precis börjat en utredning efter ett års försök till bebis. Kan det påverka tro? Hade inte en tanke på att tala om det för doktorn. Å andra sidan så har hans mamma också APC resistens och hon har blivit gravid 3 ggr utan problem så då kan det väl inte spela någon roll?
    Tror inte det har nån betydelse om mannen är APC-resistent, utan det är om mamman är det som det kan bli blodproppar i samband med att embryot ska fästa eller senare under graviditeten.
  • Iriss

ah ok, va bra. Men som sagt; Min killes mamma hade inga som helst problem att bli gravid eller vara gravid (då visste hon inte ens om att hon var APC resistent.) kram på er

• Missne

Fick veta idag av läkaren att jag inte kommer att få nån behandling förrän jag testat positivt. Då blir det troligen trombyl. Är dock skeptisk till att inte få nån behandling förrän jag plussat då man läst här på fl att APC-resistens även kan förhindra att man ens plussar. Men läkaren höll fast vid att det inte blir nån behandling förrän jag plussar Är det nån annan med samma diagnos som fått annat besked?

• Missne

Finns det inga fler med APC-resistens som blivit behandlade under graviditeten?

• englamamman

Här är en med enkelt APC-resistens.

Jag fick veta att jag hade APC när jag var gravid med min första, som idag är sju år. Ingenting särskilt gjordes för mig (som jag kommer ihåg) pga att jag var i vecka 32 när det upptäcktes och jag gick redan på spec två gånger i veckan då.

Efter det har jag fått två missfall och tre barn. Enda gången som jag har fått behandling är sistnämnda graviditeten då jag blev inlagd på sjukhus med 23 timmars sängläge. En spruta varje kväll...När det var dags för förlossning blev det akutsnitt och läkarna trodde aldrig att jag skulle sluta blöda. Bedövningen släppte framemot slutet och det var helt otroligt hemskt allting. Efter snittet fick jag dessutom en megastor blodansmaling 5 centimeter under huden, så den fick läka bort.

Har man enkelt anlag så räcker det att man frå trombyl vid sängläge och annars ingen behandling. Hur det är vid dubbelt anlag vet jag inte. om man har svårare att bli gravid har jag ingen aning om heller då jag inte har egen ägglossning och behandlas med pergotime vid önskad graviditet.

Om man får flickor och har APC resistens ska man kolla upp dem noga innan de får äta p-piller pga blodproppsrisken.

Ja, det var väl ungefär vad jag vet. Fråga om det är något du undrar över så får vi se om jag kan hjälpa dig.

Lycka till!

• Missne

Englamamman: Tack för ditt inlägg JAg har också enkelt anlag och kliniken sa att jag skulle få nån behandling om/när jag testar plus. De sa inte vad men antar att det är nåt blodförtunnande typ trombyl. Jag har aldrig haft nån blodpropp som jag vet om iallafall men har ju läst att man kan få det vid graviditet. Har ju även läst här på Fl om en del som fått veta att det kan försvåra att bli gravid för vissa då det bildas små blodproppar direkt när embryot ska fästa vilket gör att det inte kan fästa ordentligt. Det säger min läkare att det inte finns nån forskning som visar vilket är lite frustrerande. Tänk om det är därför jag aldrig blir gravid!!! Så är det nån annan därute som också hört detta eller läst så får ni gärna höra av er...

• Esereht
    Missne skrev 2008-10-06 21:15:59 följande:
    Englamamman: Tack för ditt inlägg JAg har också enkelt anlag och kliniken sa att jag skulle få nån behandling om/när jag testar plus. De sa inte vad men antar att det är nåt blodförtunnande typ trombyl. Jag har aldrig haft nån blodpropp som jag vet om iallafall men har ju läst att man kan få det vid graviditet. Har ju även läst här på Fl om en del som fått veta att det kan försvåra att bli gravid för vissa då det bildas små blodproppar direkt när embryot ska fästa vilket gör att det inte kan fästa ordentligt. Det säger min läkare att det inte finns nån forskning som visar vilket är lite frustrerande. Tänk om det är därför jag aldrig blir gravid!!! Så är det nån annan därute som också hört detta eller läst så får ni gärna höra av er...
    Undrar om det är någon som hört något om detta?
    Är oförklarligt barnlös med enkel APCresistens...
    Tänk om det hade varit så "enkelt" åtgärdat! 
Svar på tråden Nån mer med APC-resistens?