• amandas mami

rädd inför bemötande på sjukhuset

jag är rädd inför förlossning, inget snack om det, men jag vet att jag kommer att klara av det, just nu är mest rädd för hur personalen kommer att behandla mig, det är något jag har tänkt på den sista tiden... när jag var på föräldrakurs så hörde jag en av mammorna kommentera att hon hade hört många berättelser om unga mammor som hade blivit illabehandlade, alltså inte misshandlade, men illabemötade, och jag blir skitledsen när någon utan att känna mig tänker illa om mig, jag är 23 men ser ut som 18, och vill inte att barnmorskan/or ska tänka "oj vad ung och med barn" eller något, för man vill känna sig speciell och behadlad av personal med bra attityd och trevliga och som gör allt för att man ska känna att allting kommer att gå bra, eller hur?... och nu har jag läst lite om den här värkstimulerandedropp som några barnmorskor och läkare har varit slarviga och gett till gravida utan att det behösv egentligen och barn föds med komplikationer eller dör...
    dessutom är jag invandrare, och jag att det finns människor som inte tycker om invandrare, men jag vet att på sjukhuset borde det vara så att alla är lika... men man vet aldrig...
    är det bara jag som tänker på allt detta? eller är jag helt knäppt? har bara 2 veckor kvar till förlossning och tankarna omkring förlossning vill inte lämna mig ifred... borde jag prata med en kurator kanske?

"Kärleken börjar med ett leende, växer med en kyss och slutar med en tår"
  • Svar på tråden rädd inför bemötande på sjukhuset
  • Lundby87

Jag va 20 med min tös å hade en helt underbara barnmorska. Vart helt frälst i henne. så skulle gärna vilja ha henne när jag skall ha bebis nr 2

• maddan86

Jag tror absolut inte du behöver ora dig för det och inte förlossningen heller! vart ska du föda? jag fick barn på danderyd och jag kan bara säga att alla som jobbar där är helt underbara ville nästan inte lämna sjukhuset när vi skulle hem! och att du är invandrare tror jag sbolut inte har någon betydelse vore väldigt skumt isåfall och på danderyd är det väldigt många invandrare som jobbar som läkare, undersköterskor osv.. äsch var inte orolig dom är super snälla det kan jag nästan lova

• amandas mami

jag ska föda på karolinska, jag vet att jag borde inte oroa mig, men det är mitt första barn och jag vill att allt ska gå bra, det kanske inte blir som man hade planerat, men att allt ska ske på ett väldigt smidigt sätt och med tanke på det bästa till mitt barn och mig...

"Kärleken börjar med ett leende, växer med en kyss och slutar med en tår"
  • Lundby87

Jag tycker att en bra ide som först föderska är att inte ha för mkt bild av hur allt skall gå till. Bra om man vet dem olika bedövningarna och dess effekt. låt sen allt gå som det går. så jag gjorde å kommer nog köra på samma sak med barn nr 2

• chokladkaninen

Har du varit på studiebesök på sjukhuset? Det kan ju vara en idé, man känner sig tryggare och mindre "omkringslängd" om man redan känner till lokalerna.
    Jag är inte invandrare, men väl utlänning - har fött, och ska föda, barn utomlands - men jag har inte upplevt nåt negativt bemötande pga det. Men det kanske är en bra idé att prata med den du ska ha med dig på förlossningen (din kille?) om den här oron, så du känner att han kan stå upp för dig om det skulle behövas, du kommer ju att ha annat för dig än att försvara dig mot ev okänslighet.

• Primrose

Du kan väl skriva ett förlossningsbrev där du också beskriver din oro och berättar hur du vill bli behandlad.

• MiklosOne

jag var 18 när jag födde min son på karolinska (ca 4 mån sen)
    dom var jättetrevliga på förlossningsavdelningen o jag tror att dom struntar blankt i nationalitet, ålder osv..
    Jag kännde mig väldigt väl bemött iaf o ta det som det kommer, det går nog bra ska du se..

• Mamma89

jag födde min dotter på ystads BB som 18 åring (14 månader sen)... min BM under förlossningen va helt underbar... toppen.. men hon jobbade bara där.. väl inne på BB va där en äldre BM som skulle göra allt med min dotter... "jag bytar blöjan, du är så ung" "ska du verkligen amma, du är så ung" "är du säker på att du vill åka hem redan efter 3 dagar,klarar du av allt när du kommer hem? du är så ung" fick höra att jag "är så ung" flera ggr /dag... hade inga problem med o ta hand om min dotter.. under hennes pass va de bara jobbigt att vara där.. satte upp skylten "stör ej" o höll mig på mitt rum under dom timmara.. men bortsett från henne va allt helt underbara o jäteförstående.. inga onödiga komentarer.. etc..
    ska inte ha någon betydelse att du e invandrare!

Lycka till=)

• L0ved

Jag var 20 när jag fick min dotter. Var också väldigt nervös inför allt. Men det gick toppen och de behandlade mig riktigt bra. Ena barnmorskan råkade jag putta till och hon var trevlig resten av tiden ändå. =) Tror det kommer gå bra. Lycka till!! =)

• m1nn13

Äsch, jag tycker inte du ska oroa dig! Och så himla ung är du faktiskt inte... det kan va på andra hållet också; när jag fick mitt första barn och hade sammandragningar i 2 veckor innan barnet föddes så fick jag höra "jag tror inte det varit så här om du varit i 20-årsåldern" Jag var 37 år då.

Sen finns det ju alla möjliga sorters barnmorskor och alla kan ha en dålig dag. Jag tänkte på att jag skulle vara så snäll och vänlig som möjligt mot dem för att de skulle vara snälla tillbaka och det funkade!

SOm nån annan skrev här i tråden så tycker jag att du skall skriva ett litet "förlossningsbrev". Skriv ner hur du vill ha det, om du är orolig och vad du ör orolig för och kanske något om du vill ha någon speciell smärtlindring.

En del gillar inte invandrare, andra gillar inte otrevliga personer eller såna som har fula kläder. Så är det ju med det mesta i livet. Man får försöka strunta i det och tänka på sig själv. Sen finns det ju en himla massa barnmorskor som är invandrare också. Det viktiga att tänka på tror jag är att de faktiskt har lång utbildning och att de försöker göra det bästa för barnet och mamman.

Elaka personer försöker alltid berätta skräckhistorier från egna eller andras förlossningar. Strunta i dem, lyssna inte på sånt elakt trams. Din kropp är gjord för att föda barn, din kropp vet vad den skall göra och det faktum är du är 23 år gör att du kommer klara det jättebra!

Lycka till med bebis!

• Skogsbloss

Hej!
    Jag har blivit fruktansvärt dåligt bemött på ett stort sjukhus, men ändå valt att föda där igen... därför att de flesta är bra. Men som alla andra är BM, undersköterskor och läkare människor som ibland har dåliga dagar.

Jag tycker att du gör rätt som tänker igenom detta i förväg. Det du ska göra om du blir dåligt bemött är att byta BM omedelbart. Det är din rätt och ingen kommer att säga något om det.

Jag tycker att du ska prata igenom detta med din partner och förbereda honom på att han får säga till personalen. Han kan haffa vem som helst i korridoren och säga detta om han inte vill prata direkt med den berörda personalen. Jag vill verkligen trycka på detta för ett bra bemötande är A och O. Ta ingen skit och funkar det inte så byt direkt. Min man hade strikta order inför andra förlossningen att den som andas något om att jag är sjåpig och ska skärpa mig (det som hände första gången och jag var 30+, blev ändå totalt tillintetgjord och nedvärderad) åker ut direkt ur förlossningsrummet.

Stort lycka till!

• Planet

TS, det här inlägget kanske kan låta krasst men jag skriver det verkligen i all välmening! Jag tycker inte att du ska ödsla energi så här i slutfasen av din graviditet på att oroa dig. Det är ju nu du ska vila och samla kraft!

De som arbetar på förlossningsavdelningar är proffs - de arbetar med liv och död och möter alla sorters kvinnor (och män) dagligdags, och även om de må ha sina egna åsikter om saker som ålder och etnicitet (och man kan ju aldrig hindra någon från att tycka eller tänka något, tyvärr)så tycker jag att du ska känna dig övertygad om att de kommer att behålla dem för sig själva i så fall. Gör de inte det eller om det av någon annan anledning inte känns rätt, så är det bara att be att få byta bm, det kan du vara lugn med för det är din fulla rättighet.

Lycka till nu och tänk inte för mycket på vad andra tänker på. När det väl är dags och du ska föda ditt barn så är det troligen bara en sak som gäller.

• Spartacus

tvärtom så gullar dom med en som man vore en bebis själv fast ogillar man det är det väl bara att riva ifrån!

det största problemet är att folk inte vet vad dom vill, låt alla veta spelreglerna så kommer det itne bli några problem!

ha ett konkret, uppunktat förlossningsbrev, kortfattat(!) där du skriver det allra viktigaste för dig under förlossningen, då är det större chans att du faktiskt får det.

och dom allra felsta i vården är goa! sen är det klart att dom också kan ha en dålig dag, men när någon föder barn är dom lika fascinerade och impade varje gång

lycka till!

Svar på tråden rädd inför bemötande på sjukhuset