• Miss Magica

Ska folk omydigförklaras som "barntillverkare"??

Hej!

Anser DU att i vissa fall ska staten bestämma att en människa INTE får sätta barn till världen?
    Tex missbrukare, mördare, grovt psykiskt sjuka osv osv.
    Och hur ska man då gå till väga?
    Tvångssterelisering eller prevmedel (som stav eller spiral) och om de ändå skulle bli med barn då- påtvingad abort?
    Vad anser du???

• Svar på tråden Ska folk omydigförklaras som "barntillverkare"??
  • silverlök

Nä det tycker jag inte! Men det var ju inte SÅÅÅ länge sedan svenska staten gjorde precis detta!!!

• Peztis

Ja, egentligen, varför inte!
    Varför ska en som missbrukar tung narkotika eller mängder med alkohol få sätta ett stackars barn till världen?
    Tvångssterilisering är väl kanske att ta i men stav el spiral är kanske inte så dumt så att om de en dag skärper sig så har de fortfarande möjligheten.

TS, vad anser du själv? Det skrev du inte.

• Lady

Om man kunde hålla sig till vissa grupper såå hmm ja ...kanske fast å andra sidan varför ska staten leka GUD???
    Problemet med detta är att det blir tvångssterealisering av alla grupper som man ogillar......det var ju inte så länge sen den svenska staten sysslade med dessa övergrepp på tattare/Zigenare....... skrämmande
    Man sterialserade människor som ansågs vara ostabila och sjuka eller i princip sådana som man ansåg skulle föda dåliga barn..
    Kan tilläggas att i ungefär samma veva så var rasteorin välldigt populär..........*skrämmande*
    Nopp jag säge rnog att jag är EMOT tvångssterealisering då detta kan missbrukas och spåra ur.

• giz

var inte så länge sedan frågan om tvångssterilisering var uppe här på fl.......

• silverlök

För inte så hemskt länge sedan tvångssteriliserades epileptiker i Sverige. Dvs sådana som jag!!!!

Det finns massor med folk som man kan tycka inte är lämpliga att bli föräldrar, utan att de är narkomaner, alkoholister eller kriminella! Man är inte heller automatiskt en dålig förälder bara för att man faller inom en viss "grupp". Vem har egentligen rätt att bestämma en sådan sak för en annan människa!

• Jindra

Jag har träffat en dam som är tvångssteriliserad och jag tycker synd om henne. Det är skillnad på att sterilisera och att se till att folk får rätt preventivmedel tycker jag.

• Fabella

Jag resonerar så här:

Det är ingen rättighet att få bli förälder. Men alla barn har rätt till bra föräldrar.

Hur man löser den ekvationen på bästa sätt har jag ingen universallösning på, särskilt eftersom att det inte finns några vettiga preventivmedel för män.

• Cornellia

Nej staten ska inte bestämma sådant. Dock kan jag tycka att preventivmedel/sterilisering borde vara gratis.

• Litet My

I Många fall tas ju barnen med en gång, alt sätts på utredningshem om det är för mycket "vajsing" med föräldrarna.

• Nano07
    Fabella skrev 2012-08-13 15:02:30 följande:
    Jag resonerar så här:

Det är ingen rättighet att få bli förälder. Men alla barn har rätt till bra föräldrar.

Hur man löser den ekvationen på bästa sätt har jag ingen universallösning på, särskilt eftersom att det inte finns några vettiga preventivmedel för män.

Håller med om det där. Sen hur man löser vete gudarna....

Känner en familj som har i nuläget har 2 barn som är inte är deras biologiska. Bioföräldrarna är ja, inte lämpade över huvud taget att ta hand om barn. Trots att de tom bott i familjehem som hjälper dom med ALLT. Mycket sorgligt och verkligen inte lämpade att skaffa fler barn. Men å andra sidan: hade dom inte gjorde det hade dom 2 barnen (som är jättegulliga) aldrig funnits. Svårt.
  • Jesper f

Jo, det tycker jag absolut att man borde. Däremot har jag ingen klar uppfattning om vem som i slutändan ska bestämma, och hur det praktiskt ska utföras. Men vi har alldeles för många barn som far illa i samhället. Går det att sortera bort det "värsta", tycker jag att det är etiskt samhällsmässigt försvarsbart att göra det.

Svar på tråden Ska folk omydigförklaras som "barntillverkare"??