• MalinEddie

Om en patient vägrar att äta och dricka hur skulle ni resonera utifrån..

Sinnelagsetik,Pliktetik,Resultatetik.

Kan någon hjälpa mig med detta eller hjälpa mig att förstå. Har kört fast känns det som. Läser etik och jag försöker få grepp om denna fråga.
    Mycket tacksam.

• Svar på tråden Om en patient vägrar att äta och dricka hur skulle ni resonera utifrån..
  • BrideOf Rocky

det är min plikt att få patienten att överleva genom att ge denne dropp, försöka få denne att äta osv och detta gör jag genom doktorns order.

Men enligt sinnelagsetiken så borde patienten få bestämma själv, men vill den verkligen dö av en bra anledning? är den döende, ska snart dö, lider osv osv eller mår den bara så dåligt att den inte vill äta just nu?
    kommer han att tacka mig sen när han mår bättre och kan fira sitt barnbars födelsedag året därpå?

typ så kommer jag ihåg det.

resultatetik vet jag inte vad det är tyvärr.

• Skogsflickan

Jag har arbetat många år inom vården. Jag tycker att om patienten är adekvat och ej har sinnesförvirring/demens så bestämmer patienten själv. Säger han/hon nej ordentligt så kan/får jag inte tvinga denne till ngt heller. Hsl lagen träder då in att en patient har rätt att neka vård. Eftersom dropp går under vård så gäller lagen. Dessutom skulle det aldrig falla mig in etiskt att tvinga ngn att ha dropp/sticka/trycka in mat i munnen på denne då det är intigritetskränkande. Samt att patienten är ju inte tvångsintagen.

Är det en dement/snurrig kan jag prova att lirka vill denne fortfarande inte så tvingar jag inte denne heller, då det fortfarande är en människa vi talar om. jag lägger fram mat och dricka i allafall. Många gånger säger de nej,men lämnar man dem i fred så brukar de äta självmant.

Jag personligen avskyr sådana som tvingar patienter mot deras vilja och sådana brukar inte vara kvar länge.

Då har de valt fel yrke.....

• joafog

Hej!
    Jag heter Johanna och jag är lärare i kursen "Etik och människans livsvilkor" på NTI-skolan. Om det är så att du läser denna kurs så skulle jag starkt avråda dig från att använda denna tråd som svar, den är nämligen felaktig i sin beskrivning av de etiska teorierna. Använder du den som mall får du antagligen fel och skriver du av texten är det plagiat. Tänk även på att använda andras svar är ett plagiat i sig, kanske inte ett som går att upptäcka (om du inte skrivit av texten rakt av), men ett plagiat i den mening att det inte är din kunskap.

Att ta andras svar innebär att du löper en hög risk att inte lära dig det du skall, inte klara av kursen och än värre inte vara utrustad med kunskaper inför kommande arbetsliv. Att diskutera med andra är en sak, att få hela svar är en annan.

Jag och andra lärare med mig för där för dig som elev så ta gärna hjälp av oss.

Mvh// Johanna 

Svar på tråden Om en patient vägrar att äta och dricka hur skulle ni resonera utifrån..