Ångest av mitt barn
Jag är mamma till en 19 månaders pojke som är en underbar kille med bestämd och stark karaktär. Problemet är att jag lätt får ångest och känner att jag inte orkar med honom.
När han somnar vid middagen tycker jag det är så skönt att vara själv och när han somnar på kvällen känner jag likadant. Jag är ofta trött och om jag hör honom vakna till på kvällen eller natten grips jag av en stark ångest. Jag känner också ångest om natten varit tuff och han väcker mig på morgonen - då räknar jag timmarna fram till lunch...
Den senaste tiden har han varit extremt klängig och mammig. Efter inskolningen blev han sjuk och har nu varit hemma 1,5 vecka med pappan eller mig. Med pappan är han duktig, snäll och leker själv, men med mig... Han är ständigt på mig, gnäller, gråter och skriker. Han slår mig och vill helst bli buren. Han kan leka själv någon minut men tröttnar fort. Jag får inte läsa, sitta vid datorn, prata i telefon etc. Han säger hela tiden att han vill ha "macka" eller banan, yoghurt osv fast han ätit. Jag säger nej, men han fortsätter tjata och slå på mig tills jag ger upp. Han äter kanske en tugga sedan spottar han ut alltihop. Alltid samma sak, även vid middagen. Han har alltid ätit duktigt men nu verkar han mest provocera.
Jag känner mig trött på att vara med honom, trött på att vara mamma. Jag är trött på att leka, läsa pekböcker, byta blöja, laga mat som han ändå bara spottar ut. Det är tråkigt och huvudet ringer av allt gnällande. Jag känner att tålamodet tryter. Det är så att jag längtar till måndag då han ska till dagis! Och det krossar mitt hjärta att jag känner så.
Ibland känns det som att han framkallar stark ångest hos mig. Hur blir jag av med detta?