• Iriss

Är det lättare att behandla barnlöshet om felet ligger hos kvinnan?

Hejsan! Är helt ny här och vet inte riktigt hur det funkar, men jag gör ett försök...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 11:50
    hoppsan, jag var inte klar med min fråga innan jag publicerade...hihi
    Det jag funderar över är om oddsen för att lyckas med fertilitetsbehandling är större om felet ligger hos kvinnan. Jag menar, det verkar finnas mer att göra med kvinnan än med mannen. Vad gör man om min killes spermier visar sig vara dåliga? Är provrör det enda alternativet då? Nån som vet??

• Svar på tråden Är det lättare att behandla barnlöshet om felet ligger hos kvinnan?
  • Selenea

Det beror ju på VAD som är fel hos kvinnan respektive mannen. Det finns ju mycket mer som kan vara fel på kvinnan än mannen, men jag tror inte man kan säga att den ena har lättare att lyckas än den andre. Dåliga spermier kan ju bero på en tillfällig infektion, vilket i så fall lätt kan botas med pencillin. Kvinnan kan ju ha ett så enkelt problem som svårt att ägglossa, vilket i många fall kan "knuffas igång" med hjälp av preparat som exempelvis Pergotime. Sen kan det ju vara allvarligare problem, som att man endast kommer åt spermier via testikelbiopsi eller att inga spermier finns alls. Likväl kan kvinnans passager vara helt tilltäppta eller att hon lider av exempelvis endometrios som kan vara svårare att lyckas med, det är olika från person till person. Så tyvärr kan man nog inte generalisera så lätt...beror som sagt helt och hållet på vad som är fel.

Svar på tråden Är det lättare att behandla barnlöshet om felet ligger hos kvinnan?