• wildrose1971

Unga mammor

Hejsan alla unga mammor. Och med unga menar jag riktigt unga...ni som är runt 16 eller var det när ni fick barn.

Jag arbetar med ungromar via soc. och kommer då och då i kontakt med unga gravida tjejer (ingen av dem som fått barn än).

Som jag ser det så verkar många ungdomar mogna ofantligt när de får barn. Struliga tjejer som haft massor av problem blir plötsligt vuxna och saker och ting ordnar upp sig på ett fantastiskt sätt. Sedan finns förstås motsatsen men det har jag knappt lust att tänka på :)

Min fråga är, eller, jag skulle vilja höra hur ni blivit bemötta av tex. soc. Vad var bra? Vad var dåligt? Något särskilt jag ska tänka på? Råd ni har att ge? Hur skulle ni velat bli bemötta? Tja, tag upp vad ni vill jag lyssnar intresserat!

• Svar på tråden Unga mammor
  • wordplay

Jag har aldrig blivit bemött särskilt bra av socialen, jag har varit i kontakt med dom ett par gånger eftersom att jag och min dotters far har haft problem att samarbeta.
    Och de har alltid, alltid, alltid tagit hans parti just för att han är så "mogen" och så är han ju såklart inget barn - som de så fint kallar mig.
    Inte nog med det så har de alltid förolämpat min intelligens, när jag har en fråga så svarar dom med deras eget omdöme och hänvisar till en bok som de ALDRIG LYCKATS HITTA när jag är där och vill ha svart på vitt.

Jag skulle kunna rabbla på i timmar.

• wildrose1971

:( Usch det där låter ju hemskt och allt annat än professionellt.

Kan direkt säga att jag aldrig skulle kalla en av "mina tjejer" för barn. Visst är de unga och visst har de väldigt lite livserfarenhet MEN min syn är att förhoppningsvis kommer de mogna i och med att de får barn. Det vore det ultimata iallafall :) Alla måste få en chans och mamma är inget man liksom bara blir. Oavsett vid vilken ålder man får barn så har man massor att lära. Ung som gammal.

Blir lite nyfiken på vad det är du frågat dem på soc. som de inte kunnat "visa upp".

Rabbla gärna på, jag är intresserad OCH lyssnar. :)

• stinamaria

Jag har blivit bra bemött.
    Jag har varit en av de där tjejerna som strulade till det mycket innan så jag kände redan några av de som jobbar på soc..
    Jag bor i en lägenhet som jag hyr i andra hand utav soc så jag har lite kontakt med dem fortfarande pga det. Men de är bra, de hjälper till med saker som att köra till affären för att storhandla eller köra mig till gekås i ullared
    Egentligen ska alla som bor i deras lägenheter ha kontakt med dem ca en gång i veckan men jag behöver inte oftare än när jag vill ha hjälp med något så det blir kanske 1-2 ggr i halvåret eftersom jag inte bor här pga att jag har några problem utan för att jag fick barn tidigt. Sen får jag alltid höra hur bra jag klarar detta och vilken bra mamma jag är. Det trodde de kanske inte om mig innan

Det fanns en som jobbade på soc här innan som gärna så fort någon av bebisarna som bodde här började gråta sa typ "åh, nu är h*n hungrig" Det uppskattades inte av någon mamma för de flesta kände att de visste själva vad deras bebis ville. Till mig sa hon så en gång, jag tittade på min son och förstod med en gång att han var varm om fötterna(jag vet, det låter konstigt men jag kunde nästan alltid genom att titta på honom se vad som var fel hur konstigt det än var). Så jag sa bara att Nej, han är varm om fötterna. Så tog jag av honom skor och strumpor och han slutade gråta. Sen sa hon aldrig så till mig mer för jag visade att jag faktiskt visste bäst. Så jag rekommenderar att inte säga för mycket om vad bebisen vill och behöver till mamman, det uppskattas inte. Man känner sig mest dum..

• wordplay
    wildrose1971 skrev 2008-09-14 13:51:51 följande:
    :( Usch det där låter ju hemskt och allt annat än professionellt.Kan direkt säga att jag aldrig skulle kalla en av "mina tjejer" för barn. Visst är de unga och visst har de väldigt lite livserfarenhet MEN min syn är att förhoppningsvis kommer de mogna i och med att de får barn. Det vore det ultimata iallafall :) Alla måste få en chans och mamma är inget man liksom bara blir. Oavsett vid vilken ålder man får barn så har man massor att lära. Ung som gammal.Blir lite nyfiken på vad det är du frågat dem på soc. som de inte kunnat "visa upp".Rabbla gärna på, jag är intresserad OCH lyssnar. :)
    Ja, jag var ensam med min dotter under det första året så jag tycker att jag har "visat" för dom som nu kräver att se att jag klarar av det. Min tjej är nu 4 år och jag har aldrig svikit henne.

Jag vill inte prata om det öppet eftersom att jag nu går igenom en vårdnadstvist och man aldrig vet vad de kan lyckas förvränga och hålla det emot mig!
  • wildrose1971

stinamaria: Vad skönt att du blivit så bra bemött! Man kan ju tycka att ja, man SKA bli bra bemött men det verkar som verkligheten ibland är långt därifrån. Jag lovar att inte komma med ovälkomna råd :) Var fullkoligt allergisk mot sådana när mina barn var små! :)

Sandra Fryc: Jag förstår att du inte vill prata om det då! Hoppas att det går bra för dig och dottern i vårdnadstvisten.

Svar på tråden Unga mammor