TS. Självklart borstar man tänderna, men man kan ju inte borsta dem innan de kommit ut-- å det är ju då de får sina "defekter"..
sen beror det på andra saker oxå tex hur stark magsyra man har å om barnet spyr mycket osv osv..
jag är ingen expert men det är vad tandisarna sagt åt mig (vad de ser hos många förtidigtfödda) å några forskkningsgrejs från utlandet som jag läst..
dottern hade helt fina små tänder men vid 4-5 års ålder var det bara typ ½ tänderna kvar (av fram å sido tänder), sen när hon tappade dem å nu med nya tänder så är de två små vita prickar på en tand längst fram, å de säger tandisen är oxå typiskt för att barnet varit så sjukt å haft infektion just när de bildats inne i tandköttet, att det är bara en missfärgning men ingen defekt..
fast du skall inte oroa dig för sånt huvudsaken är ju att de riktiga tänderna efter mjölkisarna blir starka å bra, alla vi har ju olika tänder å anlag å en del får lättare hål än andra osv.. vad jag vet så har de iallafall inget med att göra när tänderna kommer ut dvs om man är tidig eller sen, för de färdiga tänderna finns länge under tandköttet.