• förväntan68

Vi som gör ÄD i Europa del 3

Jag fortsätter tråden efter Raspberry,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-08 14:50
    Denna tråd är för oss som har/haft svårt att få barn och valt att göra en äggdonation utomlands. Det är en "gammal" tråd som fortsätter

• Svar på tråden Vi som gör ÄD i Europa del 3
  • Maari

tandmaja: Jag önskar att jag kunde skriva att jag har alla gravsymtomer som finns... Det enda jag känner är lite dragningar i ljumskarna ibland och imellanåt en känsla som svag mensverk. Jobbigt! Jag känner mig mest orolig och misströstar redan, inte bra men svårt att kontolera sig och lådsas som allt är på topp, tror att du fattar!

• Nidra

Hej hej!
    Har inte skrivit så mycket här men jag har gått in och läst ofta. Nu har jag och min sambo varit till Estland och satt in 2 st toppkvalité embryon som vi hoppas ska fästa! Detta är vårt andra ÄD försök, har gjort ett försök i Sverige tidigare utan resultat. Lycka till allihopa!

PÅ GÅNG:
    Pigan74 33 år: tidigare 5 IVF, utan resultat, 1:a ÄD v 4 Finland
    Förväntan68: 1:a ÄD juli 08, 2:a ÄD prel 16/12, Riga
    Liselotte B: ÄD i Riga 15 december
    mytrouble 48 år: Tid 6 insem + 3 IVF utan resultat. 1:a ÄD 17-18 dec, Pedieos, Cypern
    ZXZX 45 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 -08 - missfall, AVA Tammerfors, 4 eskimåer kvar... FET i januari eller februari -09
    Grynet 43 år: Tidigare 1:a ÄD, juli -08, 2:a ÄD prel 26/2 -09, Tjeckien.

VÄNTAR:
    Chris06: 2 ÄD, AVA-Peter 07-10 MF i nov och 08-04 MF i maj. Ny ÄD/EmD plan mars -09. 3 frysta kvar
    Tuffsans: ÄD på Elite i Estland under hösten/vintern
    Caribe 41 år: 3 insem + 6 IVF utan resultat, första ÄD Finland 2009? Träff Doktor 20/11
    makima 45 år: Tidigare IVF i Danmark. 1:a ÄD 11 okt 08, ofostrig grav. Nästa försök Jan/feb 09
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF+ 2 FET, 2:a ÄD

RUVARE:
    Maari 45år: 2 ml ÄD tidigare Nu 3:e försöket. V 48, AVA i Åbo.
    Nioli: Tidigare genomgått IVF och har haft 5 mf/ma. 1:a ÄD i Åbo testdag 10/12
    Kim Carol: 1:a ÄD, v 48, Finland
    Bette: 1:a ÄD V48 Riga, 1 sexcelligt embryo.
    Error 37 år: Tidigare 4 ivf, Första ÄD 1:a dec, AVA-Peter
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, gravid på första ÄD sep, missfall. 2:a ÄD Tampere, TD 18/12
    Tandmaja 6;e(!) ÄD ,första AVA Riga ,testdag 18/12
    Nidra: ET 3/12 klinik Elite i Estland. 2 st embryon. TD 15/12.

GRAVIDA:
    Squirl 46 år: Gravid genom 1:a ÄD okt -07, missfall. Gravid 2:a ÄD mars -08
    töjet 43 år: ET 23/4, första ÄD-försöket
    Ninnie65: Första ÄD-försöket, ET 30 april
    Igor: ÄP 25/8 1:a ÄD 28/8 -08 AVA Riga.
    Solstickan 41: 1:a ÄD (2st 4-celliga) ET 4 sept
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon
    Sanca: 1:a ÄD AVA Riga 16 okt
    Nikolina 46 år: 7:e ÄD AVA Riga 17 okt
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    Vitsippa65 43 år: 1:a ÄD m ET 12 nov, IREMA i Spanien

HAR FÅTT BARN:
    Dimmoriskyn V33+3 flicka 1720g, pojke 2135g Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo:v 39 +6 flicka 3390g

• tandmaja

Maari: jag förstår precis, har gjort detta flera ggr nu ,det är verkligen inte en dans på rosor att ruva.Håller tummarna för dig!

Jag kan inte säga att hoppet är på topp denna gång.Fick med mig en ULbild och där står att slh bara är 6,47 mm på tjockaste stället.Läkaren sa 7 mm -de gör inte insättningar om den är tunnare,fick jag veta, så kanske tog hon i lite för att kunna göra insättningen. I vilket fall så var hon besviken (med tanke på UL i Sverige) och sa att det minskar chanserna rejält.

Jag tror inte jag har fått betala något, ser inte ut som de lagt till någon post men är osäker på slutsumman,var det 6459EUR? Det kanske kommer en tilläggsfaktura, men hon sa inget om det utan kom bara med kassen! Det var otroligt stressigt när jag var där i fredags,det varkade väldigt rörigt, kanske är därför?

Jag fick Estrafem 2 mg,Utrogest 100 mg, Dexamethason 0,5 mg samt Hjertemagnyl 75 mg. Fick flera burkar/askar av varje preparat.

• solstickan41

Halloj alla Ruvare, jisses va ni är många nu!! Dags för en ny fet påfyllning till gravidlistan
    Lycka till allesammans!

• tandmaja

Är snurrig idag ,Igor. Slutsumman på min faktura är 6450 EUR. Väldigt konstigt att det är olika men som sagt ,de verkade ha det väldigt stressigt där i fredags.

• Nöjder

mytrouble: Har själv funderat på Cypern - tycker det verkar bra Har du skickat kort på dej själv, eller hur går det till när dom väljer donator?
    Hoppas du snart får ett datum!!

• Maari

Nidra: Hej på dej! Precis som för alla andra så håller jag tummarna för dej också! Fortsätt med din Yoga, det tror jag dina embryon gillar

Kram Maari

• Sleepingbeuty

Precis som MyTrouble skriver. Det finns: Provera,Primolut Nor( detta undvikar man om man ska bli med barn, då barnet kan få "manliga" drag av detta preparatet)Novofem,Trisekvens,Activelle,Kliogest.
    De fungerar olika och de ska man ta under en tid för att kunna få regelbundna blödningar, då det i början kan bli småblödningar.
    Hör med din läkare. Jag vet också att de som inte har någon mens, börjar direkt med östrogen vid tunn slemhinna.
    Eler så tar de "upp" en med östrogen och gestagen, så man får en blödning och sedan så början man direkt med östrogen inför en ET.
    Jag har själv det problemet nu, att min mens lever sitt eget liv, hit och dit.
    men VILL man ha blödningar för att hålla igång livmodern med östrogen och gulkroppshormon, så finns det dessa kombinationspreparat.Detta vet din gyn.

Grynet skrev 2008-12-08 18:43:53 följande:
    Svar på #1463hej igen, min läkare skrev: Could you start take any HRT now to keep your uterus work please. Vet någon vad detta är?
  • Sleepingbeuty

Får jag fråga dig Tandmaja, på vilket sätt de totalt ändrade din medicinering och hur och med vad?
    Lycka till nu!!!
    Tänk också på att de mäter olika, varje läkare.Så din läkare i sverige kanske mätte på ett annat sätt och det jämför dom då med sina egna mätningar i Riga.
    Kanske den låg samma!!!
    HUr många mm skilde det sig åt från VUL:et i sverige kontra i RIga?
    det är ju lätt att inte mäta exakt på millimetrar, eller hur?

tandmaja skrev 2008-12-09 10:31:24 följande:
    Vad jag skriver illa! Inte bra att prata i telefonen och skriva samtidigt, tydligen! Förstår att du ,liksom alla andra,bara har EN donator Liselotte :) Ska gå hem och bädda ner mig igen.Tack Maari och LiselottB.Hoppas det går bra för dig också Maari.Har du några symptom?Jag fick all medicin gratis,en hel kasse. Jag tror det i alla fall, det såg inte ut som de hade lagt på något belopp på fakturan.Den var på 6450EUR.
  • Vitsippa65

Jag håller tummarna för alla nya ruvare!!

• Bette

Hej Tandmaja, Jag tror inte det har så stor betydelse hur tjock slemhinnan är, men helst så ska den vara i tre skikt så sa doktorn till mig, min var 6,3 och i tre skikt. Bette

• Grynet
    Svar på #1488
    Hej

Tack för svaret. Jag ringde fertilitetskliniken som hjälpte mig förra gången och de ska återkomma i veckan. Vill att det går vägen denna gången.
  • mytrouble

Tandmaja: Håller tummarna för dig - men man kan ju undra om dom inte gjorde ETn för sent - om din slemhinna börjat gå tillbaka??? Eller så är det som Sleepy säger - att dom mäter olika - vi får hoppas det!!!

Nidra: Välkommen hit och lycka till med ruvningen! Glad

HoppasLina: Jag är inte så där jätteglad för Cypern längre - eftersom dom är så himla dåliga med kommunikationen, och man inte kan få några svar. Enda fördelen var att det inte är någon väntetid. Jag ska ju till Pedieos, Cypern. Och dom hade valt en donator - INNAN jag ens skickat något foto eller skrivit vad jag önskade för donator. Hur seriöst är det?? Men jag slog till eftersom jag inte törs vänta i onödan. Men det finns ju åtminstone en Cypern-klinik till, CIC, och den tar jag nog hellre vid en ev nästa gång

Vitsippa: Hur känns det? Kan inte fatta att du är gravid! Vad är nästa prov eller undersökning som väntar härnäst?? Glad

Grynet: Lycka till!

Svar på tråden Vi som gör ÄD i Europa del 3