• rutz

Vilka metoder finns det när felt antagligen är åldern?

Jag har ett barn som är 2,5 år. Jag är 38,5 år och nu är det svårt. Förra gången var det inte superenkelt heller. Det tog ca 9 månader då. Finns det nåra läkemedel som gör att det går lättare när jag antagligen inte har något annat fel än åldern? Jag testade ägglossningstest och det gav utslag, vad jag förstår när jag läst på lite så verkar det som att det vanligaste problemet är at tman inte har ägglossning, men om ägglossningstest ger utslag betyder det väl att det inte är det som är problemet?
    Eller vilka är alternativen (vilka behandlingar finns det) när åldern är problemet?

• Svar på tråden Vilka metoder finns det när felt antagligen är åldern?
  • Pimpinellan

Egentligen bara IVF för insemination är inget att rekommendera eftersom chansen är så låg och tiden inte är på vår sida att göra så måmga försök med det och pergo om man har konstaterad äl är ingen lösning heller. Funkar inte 3-6 IVF-försök återstår ÄD vilket man i vår ålder bara kan göra utomlands. Kostar mellan 50-100000.
    Positivt på äl-test betyder absolut inte att man verkligen släppt ett ägg-det visar bara hormonökningen. För att veta säkert måste man kolla progesteronhalten.

• rutz

Okej, så det finns inga hormoner som kan öka chanserna. Vad synd! Och man får betala IVF själv om man redan har ett barn tillsammans? Det kom då till utan hjälp. Hur är chanserna att lyckas med IVF när man är 38 och fått ett barn tidigare?

• Pimpinellan

Om man redan har regelbunden äl så hjälper inte ägglossningsstimulerande medicin heller-det kan t.o.m bli tvärtom att man sabbar menscykeln då. Har man gemensamma barn får man bekosta IVF själv ja. Chansen att lyckas med IVF vid 38 års ålder är väl i stort ungefär 20-25%,men kan vara lägre eller om man har pco något högre. Det kvittar om man har barn sen förr för mycket kan hända genom åren med kroppen-både mäns och kvinnors kroppar. Betydligt större chans än med hemmaförsök i alla fall som ligger på bara cirka 10% chans max vid den åldern. Ungefär hälften av alla 39-åringar blir gravida inom ett år så chansen ligger väl där nånstans hemma. Det är därför man alltid går direkt på IVF när man är äldre än 35 för man har liksom inte tid att experimentera med andra alterativ som har så låg chans at lyckas. Men efter 38 sjunker oddsen vid IVF drastiskt för att vid 40 ligga på bara 8% så sök hjälp i tid!

• Dollars matte

Det kan finnas hormoner som underlättar, det beror på vad som är problemet. Åldersrelaterade probelm är inte de samma för alla.

Men som Pimpinellan skriver så börjar det bli bråttom om ni ska kunna få någon behandling alls, många kliniker har en åldergräns på ca 40 år för kvinnan eftersom chanserna att lyckas vid den åldern minskar drastiskt för varje år. Vänta inte för länge!

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • rutz

Jag mejlade Sophiahemmet igår, fick svar i dag att de inte har några tider förrän tidigast i januari. Hjääälp. Har börjat inse att det är riktigt bråttom och känner mig nämast panikslagen nu. Tänk om det hinner bli försent på grund av alla väntetider!!! Det verkar som att varje månad som går har enorm betydelse - går det verkligen så fort utför?!?!

• Pimpinellan

Ring en annan klinik! Vi fick komma direkt när vi ringde CvL i Uppsala-kan det vara ett alternativ? Tiden ÄR dyrbar när man är äldre och några månader KAN faktiskt göra skillnad.

• Bluesrosen

Jag skulle vilja lugna dig med att oddsen faktiskt inte är alldeles usla. Visst tar det längre tid i snitt när man närmar sig 40, men du är (troligen) frisk och har fött barn för inte allt för länge sedan, så chansen att du faktiskt får ett barn till borde vara stor.

Jag tror knappast att det stämmer att chansen vid ivf har sjunkit till 8 procent vid 40 år. Enligt statistiken från ivf-kliniker i Sverige och Danmark är oddsen runt 20 procent per försök vid den åldern. Jag gjorde själv ivf vid 40 fyllda och fick min chans beräknad till drygt 20 procent, och då hade jag ändå betydligt sämre fsh-värde än snittet för min ålder, alltså dålig äggproduktion. Nu lyckades ivf-försöket inte, men jag blev några månader senare gravid genom insemination (är ensamstående).

Vad gäller ivf-kliniker har Carl von Linné i Uppsala kort väntetid, och ännu snabbare verkar man få tid på ivf-kliniken i Falun. För ett år sedan var det ingen väntetid alls där. Åldersgränsen på Carl von Linné är 42 och i Falun 43.

Apropå frågan om hormoner så finns det ju hormonpreparat som stimulerar ägglossningen, exempelvis pergotime. Det kan ge fler äggblåsor, men en risk är att det (särskilt på äldre kvinnor) förtunnar slemhinnan så att eventuella befruktade ägg ändå inte kan fästa. Men det är värt att prova. Att ta låg dos fsh i vanlig cykel är effektivt för att få fler äggblåsor, men kontroversiellt (för att flerbördsrisken ökar). Det är väldigt svårt att få utskrivet av läkare ifall det är konstaterat att man har egen ägglossning.

Om ni redan försökt något halvår utan att lyckas tycker jag att du ska boka tid hos en läkare för att få en snabb fertilitetsutredning gjord, blodprover, vul, clomifentest, spermaanalys. Bor du i Stockholm kan det vara smart att gå till någon av de kontaktläkare här som ivf-kliniken du väljer har (namnen finns på deras hemsidor), då är ni inne i det systemet och kan gå vidare med ivf direkt. En sådan utredning går på landstingstaxa.

• rutz

Tack för dina lugnande ord! Och grattis till att det lyckades med insemination! Jag ska försöka ringa runt till lite olika kliniker i morgon och höra.

• Pimpinellan

Vill bara tillägga att jag inte alls håller med dig Bluesrosen. Visst,det är inte helt kört att få barn vare sig på egen hand eller via IVF när man fyllt 40,men oddsen sjunker markant varje år efter 35 och det vore att inge för mycket hopp åt barnlösa om man sa annat. Hopp finns,men det är litet och ju förr alla vi äldre inser det ju förr kan vi inse att det kanske krävs uppåt 6-10 IVF-försök innan det går HELA vägen-för m.f-risken är enormt hög efter 40 vilket man också måste vara medveten om.
    Att få oddsen 20-25% är extremt ovanligt och inget man kan räkna med.

• Bluesrosen

Det är helt sant att oddsen sjunker efter 35, och ännu mer brant efter 38. Det finns hur mycket statistik som helst på det. Men det finns också statistik på hur höga oddsen är att en ivf lyckas, och i snitt vid 40 års ålder är det faktiskt runt 20 procent. Jag har sökt mycket sådan information på både strikt vetenskapligt medicinska sajter och hos olika kliniker. Vissa kliniker i Danmark hävdar att deras siffror är betydligt högre, men det ligger ju i deras intresse.

Det var inte något extremt ovanligt att jag vid 40 fyllda fick oddsen drygt 20 procent vid en ivf-behandling. CvL-kliniken i Uppsala anser sig ha en väldigt vetenskaplig prognosmodell. Enligt deras jämförande statistik var min siffra till och med något sämre än genomsnittet för min ålder, främst därför att jag hade ett fsh-värde på 12 som drog ner den.

Sedan är det ju så att 20 procent faktiskt innebär att det i snitt tar fem behandlingar att lyckas. Under tiden blir man hela tiden äldre, och alla värden och odds blir sämre. Oddset är ju framräknat utifrån situationen vid den första behandlingen. Många lyckas inte alls, men är man envis och orkar med många täta behandlingar är chansen ändå hyfsad.

Varje år är enormt värdefullt, och eftersom "ruts" tar tag i detta redan nu, vid 38,5 års ålder, så tycker jag det är alldeles för tidigt att säga att chansen skulle vara väldigt liten.

• rutz

Nu har jag bokat tid på sofiahemmets IVF och vi ska lämna in prover, men läste sedan om Falun som verkar ha riktigt bra statistik med långtidsodling och lite rimligare priser än sofiahemmet. Så jag funderar på att göra det där.

• Bluesrosen

Ja, Falun är betydligt billigare. De verkar även ovanligt välvilligt inställda till lite äldre patienter och öppna för att prova lite annat än bara det strikt vanliga, t ex trombyl efter ET och akupunktur. Pratade en del i telefonen med dem och skulle ha bytt dit om jag hade fortsatt med ivf.

• isisisis

I Falun sa de att oddsen var ca 5 procent över 40 års ålder.

De sa till mig att jag hade lika stor chans att bli gravid själv,som med deras hjälp.

Kanske större.

Jag gick över till ÄD,har gjort 3 försök.

Mina försök har kostat mellan 17000 och 35000.

Många kliniker ligger på ca 40000.

Bla de i Estland,Litauen,Kreta och Athen vet jAG.

• rutz

Har du åkt till andra länder för att göra det? Någon sa till mig att det är gratis IVf i Belgien, fast det gäller väl förmodligen bara folk som bor där? Någon som vet?

• isisisis
    rutz skrev 2008-09-14 14:27:16 följande:
    Har du åkt till andra länder för att göra det? Någon sa till mig att det är gratis IVf i Belgien, fast det gäller väl förmodligen bara folk som bor där? Någon som vet?
    Det borde nog vara en förmån för landets invånare,det vore konstigt annars.
Svar på tråden Vilka metoder finns det när felt antagligen är åldern?