Jag skulle vilja lugna dig med att oddsen faktiskt inte är alldeles usla. Visst tar det längre tid i snitt när man närmar sig 40, men du är (troligen) frisk och har fött barn för inte allt för länge sedan, så chansen att du faktiskt får ett barn till borde vara stor.
Jag tror knappast att det stämmer att chansen vid ivf har sjunkit till 8 procent vid 40 år. Enligt statistiken från ivf-kliniker i Sverige och Danmark är oddsen runt 20 procent per försök vid den åldern. Jag gjorde själv ivf vid 40 fyllda och fick min chans beräknad till drygt 20 procent, och då hade jag ändå betydligt sämre fsh-värde än snittet för min ålder, alltså dålig äggproduktion. Nu lyckades ivf-försöket inte, men jag blev några månader senare gravid genom insemination (är ensamstående).
Vad gäller ivf-kliniker har Carl von Linné i Uppsala kort väntetid, och ännu snabbare verkar man få tid på ivf-kliniken i Falun. För ett år sedan var det ingen väntetid alls där. Åldersgränsen på Carl von Linné är 42 och i Falun 43.
Apropå frågan om hormoner så finns det ju hormonpreparat som stimulerar ägglossningen, exempelvis pergotime. Det kan ge fler äggblåsor, men en risk är att det (särskilt på äldre kvinnor) förtunnar slemhinnan så att eventuella befruktade ägg ändå inte kan fästa. Men det är värt att prova. Att ta låg dos fsh i vanlig cykel är effektivt för att få fler äggblåsor, men kontroversiellt (för att flerbördsrisken ökar). Det är väldigt svårt att få utskrivet av läkare ifall det är konstaterat att man har egen ägglossning.
Om ni redan försökt något halvår utan att lyckas tycker jag att du ska boka tid hos en läkare för att få en snabb fertilitetsutredning gjord, blodprover, vul, clomifentest, spermaanalys. Bor du i Stockholm kan det vara smart att gå till någon av de kontaktläkare här som ivf-kliniken du väljer har (namnen finns på deras hemsidor), då är ni inne i det systemet och kan gå vidare med ivf direkt. En sådan utredning går på landstingstaxa.