• Isse72

Någon som har haft molvärk (som riktigt kraftig mensvärk TIDIGT i grav (v5) som det ändå gått bra för?

Som rubriken lyder. Är gravid för 4:e gången (3 MF tidigare) och är i v5+2. Natten till igår (5+0) började en kraftig molvärk för mig. Kändes som riktigt duktig mensvärk. I går kväll (alltså typ 20 timmar efter) hade jag en pytte liten blödning (märkte den när jag stoppade in ett vagitorium, så det kom inget i trosan). I natt hade jag också ont, så jag fick ta Alvedon. I morse hade jag lite brunfärgad flytning som jag märkte när jag torkade mig. Då hade smärtan gått över och den har inte kommit tillbaks.

Vet att många blöder och att det kan gå bra ändå, men det jag är orolig för är smärtan jag hade.

Någon som haft ont TIDIGT och ändå haft en lyckad graviditet?

Jag vet att man kan ha växtvärk senare. Det hade jag med min dotter i ca v 12, men så här tidigt kan det ju inte vara det.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som har haft molvärk (som riktigt kraftig mensvärk TIDIGT i grav (v5) som det ändå gått bra för?
  • Moa38

Jag har haft mkt mensvärk mina senaste två graviditeter. och mest denna fjärde. Väldigt mycket från och till redan från början. Satt både i mage och rygg. Har dock inte blödit något alls. Är nu i v 36.

Lycka till

(tips, jag har tagit progesteronvagitorier mina senaste två graviditeter efter tre mf för att stötta graviditeten. Prata med din gyn om detta. Är övertygad om att detta hjälpte mig)

• Isse72

Tack Moa30 för svar!

Jag får också progesteron vagiatorer+trombyl+fragmin-sprutor för mina tidigare MF.

Min läkare har sagt att sprutorna kan göra att man blöder lite. Men det är mest smärtan som oroar. Mensvärk som bara den som gjorde att jag inte kunde sova. Det tillsammans med blödningen kändes INTE bra.

Var på VUL idag och det stämde exakt med tiden. Problemet är bara att det är för tidigt att se något (bara hinnsäck och gulesäck).

Några fler?

• Elicon

Yupp!! Min första grav hade jag JÄTTEont hela v5. Blev sjukskriven då de trodde att det möjligtvis kunde va utomkvedes, men allt var bara bra! Hon är 4 år nu

• Stjärnstoft

Jag har haft massa massa mensvärksliknande molvärk båda mina graviditeter första veckorna och det har gått bra.
    Önskar dig lycka till!

• emtono

Jag hade både grym "mensvärk" och blödningar i början av grav.
    Sonen är snart 10månder så det gick bra ändå! :)

• Malin Gumman

När jag väntade min dotter hade jag molvärk i magen ungefär vid samma tid som du. och allt gick bra ändå. Min dotter är 16 månader nu. så allt kan gå bra ändå ...
    Lycka till

• Isse72

Tack för alla svar! Känns något lugnande. Har inte blödit nåt mer, men håller ändå huvudet kallt. Första missfallet kom blödningarna i omgångar också, så man ropar inte hej...

• Februari

Jag har fått höra att det är just det första veckorna man har växtvärken. Livmodern börjar väl växa från dag 1. Har själv lite molande värk till och från, jag blir mer orolig när jag INTE känner något.

Skulle gärna veta lite mer om progesteron vagiatorer+trombyl+fragmin-sprutor som ni skriver om.
    Vad var det som avgjorde att läkaren gav er detta? Och när började ni med dem? Och måste manha gjort MF utredning innan?

• Spessartin

Vad skönt att läsa att andra har haft väldig värk.

Jag vet inte ens om jag är gravid ännu, skall ha mens om en vecka, men jösses vad ont jag har i magen, kan man ha ont redan så tidigt?
    Någon som haft det här?

• norali

Jag har haft precis så de första två graviditeterna. Första ggn visste jag inte ens att jag var gravid. Sökte gyn akut pga av kramp/smärta, samt bruna flytningar. Hade gått och väntat flera dagar på mensen som ju aldrig kom. Den sonen är tio nu . Håller tummarna för dig!

• kiwi81

Jag trodde att det var mensen som var på väg, för jag hade en sådan hemsk mensvärk. Började någon vecka innan BIM och fortsatte sedan flera veckor in i graviditeten. Fick höra att det var ett bra tecken. Att det var växtvärk.

Blev glad när "mensvärken" återkom i vecka 20+. Tänkte att jag hade kommit in i en tillväxtperiod. Men det visade sig vara prematura värkar. Sonen föddes i vecka 31 och vägde bara 1440g, men allt gick jätte bra och han är nu en stor (nästan 11 kg), stark och frisk nyss fyllda 10 månaders bebis!

Så om jag skulle få mensvärk nu (har startat syskonverkstaden), så skulle jag ta det som ett graviditetstecken, då det var det första symtomet jag fick!

Stort grattis till bebisen i magen och lycka till!

P.S. I början av min grav fick jag ljusrosa blödningar efter sex. Livmodertappen är ju mer lättblödande när man är gravid. Kanske därför du fick en liten blödning? För att vagitorien kom åt tappen lite? Och då fick jag varken fragmin eller trombyl som båda gör att man blir väldigt lättblödande.

Svar på tråden Någon som har haft molvärk (som riktigt kraftig mensvärk TIDIGT i grav (v5) som det ändå gått bra för?