• Skruttiskrutti

Låtsasmamma eller inte?

Hej alla som orkar lyssna på det här!
    Jag är en tjej som bor ihop med min sambo och vi har varit ihop i sex år vi har en dotter på två år. Men min sambo har två barn sen innan på nio och tolv år dom bor varannan vecka hos oss och jag tycker det är så jobbigt ena stunden är vi fem stycken som ska tas om hand om ena stunden är vi bara "min" familj som jag trivs med bäst. Jag tycker om mina styvbarn väldigt mycke men älskar dom det gör jag inte på långa vägar lika mycke som mitt biologiska barn. Men jag vill poängtera att dom ALDRIG någonsin blivit försummade till förmån för min dotter jag behandlar dom lika alltid. har aldirg sagt någor illa om deras mamma pratar i telefon med henne o är ytliga kompisar och hon tycker jag är en bra "låtsasmamma" till hennes barn. Men ibland vill jag bara att vi ska vara lilla familjen alltid, känns som om dom kommer o förstör för oss när dom kommer på fredagen. Önskar deras mamma hade ensam vårdnad och dom kommer o hälsar på istället... men gud då är jag ju den elaka styvmodern! det vill ju ingen vara för jag önskar ju dom allt gott.
    Och nu har vi bestämt att vi ska ha ett barn till då blir vi trångbodda, då känns det piss att två rum står tomma halva året för dom inte bor hos oss alltid. Det kommer ju fresta på våraan ekonomi om vi blir tvungna o bygga ut som allternativet är nu.. Vad ska jag göra/känna??? är det bara fel av mig allt jag känner?

• Svar på tråden Låtsasmamma eller inte?
  • Calles matte

Skulle inte säga att det är fel att känna som du känner utan fullt mänskligt. Så länge du accepterar dina bonusbarn och behandlar dem med respekt kan ingen klandra dig för att du ibland innerst inne önskar att de inte behövde vara en del av er familj.

Vad du skall känna kan ingen tala om för dig, du känner det du känner helt enkelt. Vad du skall göra däremot är en annan sak. Det viktiga är att hitta en lösning på sådana här "problem" som den kommande trångboddheten. Det måste vara en lösning som känns bra för alla. Du skall inte bara försöka sopa känslorna under mattan för det kommer bara att öka på frustrationen och du kommer allt oftare att önska att det var bara ni i den "lilla" familjen.

Exakt hur ni skall lösa problemet är inte lätt att svara på när man inte vet lite mer om omständigheterna men jag tror säkert att det finns en lösning. Om inte annat kan du ju be om tips här på FL. Här finns många som bor trångt varannan vecka och säkert är det många som har hittat bra lösningar på det!

• thelim

Hej skruttiskrutti.

Varför inte låta era barn dela rum till att börja med, medans de är små.Det gör mina två älsta. Nu ska hon som är åtta få eget rum. Då får sex åringen och två åringen dela. Bonuset som är femton har eget. Hon är så mycket äldre och har kille. Hon har också fått dela då hon var mindre.

De tycker det är mysigt och lär sig faktiskt mycket på att vara tvungen ta hänsyn. Måste "nya" babysen ha ett eget rum direkt? Går det att vänta ett eller två år?

• Skruttiskrutti

Hej alla! tack för att ni svarat. Nu är det så att våran gemensamma dotter ha ett pytterum ett avdelat tv rum så det går inte o ha två barn därinne. Dom andra barnen är tolv och nio på gränsen att dom inte är lite stora att dela å andra sidan är dom ju aldrig på sina rum mycke sport o kompisar. Får se hur det blir.

• Calles matte
    Skruttiskrutti skrev 2008-09-04 19:01:36 följande:
    Hej alla! tack för att ni svarat. Nu är det så att våran gemensamma dotter ha ett pytterum ett avdelat tv rum så det går inte o ha två barn därinne. Dom andra barnen är tolv och nio på gränsen att dom inte är lite stora att dela å andra sidan är dom ju aldrig på sina rum mycke sport o kompisar. Får se hur det blir.
    Mina bonusbarn bor varannan vecka hos sin mamma och där delar de rum. Det är en flicka på 12 år och en pojke på 16 år. Ingen idealisk situation kanske men det funkar faktiskt. Man löser det på det sätt man kan helt enkelt och barn finner sig för det mesta om de förstår att det inte finns några andra alternativ.
Svar på tråden Låtsasmamma eller inte?