• Addy

ni som flyttat utomlands

Vi funderar så småningom på att flytta till annat nordiskt land men det är så himla svårt att veta hur man ska börja planera. Har två barn, en på 3,5 och en liten på 3 månader. Har ni några tips eller finns det någon typ hemsida eller så???

• Svar på tråden ni som flyttat utomlands
  • norgesessan

Vi flyttade från norge till sverige (sambon är svensk) i v. 18 första graviditeten...det var som att flytta inom landet, hadde säkert vasrit annorlunda om vi inte hadde haft anknytning till landet...har ju has föräldrar här...hans släkt..

Var ska ni flytta?

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Malin75

Vi bor i Finland. Min man är härifrån. Är en tvåspråkig familj (fi-sve). Då min familj är helt svensk. Att flytta inom norden är inte speciellt omständigt. Tack vare alla nordiska avtal så är det otroligt lätt att flytta och man slipper en stor del av all papperexecis som kanske krävs om man väljer att flytta till ett annat europeisk land. Sjukvården här i Finland är likvärdig med den svenska. Ibland upplever jag att man har en mer närmare närhet i sjukvården, men beror väl på var man bor.

• Addy

var ska man börja liksom. Jobb, lägenhet, flyttlass etc?

• norgesessan

Jobb och lägenhet på delad förstaplats, sen kommer allt efter det...Nu vet jag inte var ni ska flytta, men från norge hyrde vi statoilbil..(fast hyrde den här, sambon, hans bror och deras pappa körde och hämtade allt). Hadde ju bilen full med saker varje gång vi kom ner också, men hadde då hans föräldrars vind att ha allt på...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
Svar på tråden ni som flyttat utomlands