• Snowstorm

Australien!! Hur blir man folkbokförd?

Ja i Sverige är det ju Skatteverket som har hand om folkbokföringen.

Vilken är motsvarande myndighet i Australien? Eller finns det någon motsvarande?

Hur anses man vara folkbokförd el inte? Jag menar vad är skillnaden att bo där några månader på turistvisum och bo där under längre tid ´permanent´? Hur har de koll på vilka som `bor´ där eller inte?

• Svar på tråden Australien!! Hur blir man folkbokförd?
  • Mosie

finns inget direkt samma som folkbokforing skulle jag saga. Nar du kommer hit pa studentvisum, jobb eller migrerar hit sa blir du automatiskt en resident for taxsation purposes vilket betyder att om du jobbar sa maste du betala skatt. Om du ar turist far du ju inte jobba sa da ar du inte resident alls. Sen om du soker om uppehallstillstand och beroende pa vilket stadium du ar i den ansokan sa ar du antigen bara resident for taxation purposes eller sen om du ar temporary resident sa har du lite mer rattigheter (som medicare etc) och sen nar du ar permanent resident sa har du desto mer, nasta steg efter det ar medborgarskap. vet inte om det svarade pa fragan eller inte. De har inte sa mycket koll annars ;)

varje 7 ar gor de en census dock som ALLA i landet just vid det tillfallet maste svara pa, haha. som en enkat om inkomst, religion bla bla.

• Snowstorm

Tack denghui: jag har permanent visum, 5 år är mitt på, fick det i maj. Betyder det att jag anses boende där?

• fairyfloss

Tjo Chocci . Ja du är resident här!

• fairyfloss

Nej jag menade _inte_ tjockis .

• fairyfloss

Förresten, nån som vet vad som menas med "domestic arrangements"?

• Mosie

Jepp som ff sa, du ar resident har da, annars skulle de inte gett dig visumet ;)

Domestic arrangement, aha for ditt PR haha... hur ni delar pa hushallssysslor osv. Vem diskar/stadar/tvattar/lagar mat/betalar hyra/betalar rakningar osv. Alltsa hur delar ni pa det som ett par? och sen om ni har barn raknas det in saker som vem tar hand om barnen kanske, vem hamtar pa skolan/dagis osv.

• fairyfloss
    Mosie skrev 2008-09-07 11:31:37 följande:
    Jepp som ff sa, du ar resident har da, annars skulle de inte gett dig visumet ;)Domestic arrangement, aha for ditt PR haha... hur ni delar pa hushallssysslor osv. Vem diskar/stadar/tvattar/lagar mat/betalar hyra/betalar rakningar osv. Alltsa hur delar ni pa det som ett par? och sen om ni har barn raknas det in saker som vem tar hand om barnen kanske, vem hamtar pa skolan/dagis osv.
    Jaså. MEN vad fånigt!! Jaja är väl bäst att berätta det då . "Han diskar, jag tvättar..." hahaha!!
Svar på tråden Australien!! Hur blir man folkbokförd?