• nausika

Intramuskulär spruta inför äd utomlands

Hej,
    Jag har fått recept från min läkare och ska ta en spruta för att nedreglera (a depot GnRH analogue shot). Ska hämta ut medlet på apotek.

Den ska tas av sköterska intramuskulärt.
    Vet ni om distriktsköterskor ställer upp på det här?
    Vad gör man om cykeldag 2-3 blir lör eller sön?
    Och, jag har en vän som är sköterska men för tillfället sjukskriven. Hon skulle kunna ge mig "injektionen" men hon har inte tillgång till sprutor. Och sådana kan man väl inte som privatperson få tag på, eller?

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Intramuskulär spruta inför äd utomlands
  • Alicia09

Hej,
    jag fick både sprutor och injektioner,nålar utskrivet av min gynekolog (St:petersburg) som jag har hämtat ut där på apoteket. Vilket land är det? kan inte du be gyn. skriva ut injektioner+nålar?

Lycka till hoppas det ordnar sig!!!!!!

• Sleepingbeuty

Jag har alltid tagit nedregleringen på dag 21.

Spetsar och sprutor brukar inte gyn skriva ut.Får man dom på svenskt recept
    brukar de oftast vara färdiga förfyllda engångssprutor där spetsen redan sitter på.Både när det är subcutant eller intramuskulärt.
    Tydligen har du ingen sådan spruta.
    Intramuskulärt bör ges av en sköterska då det är lite knivigt att ta det själv om man inte är van och utbildad.
    Spetsar och sprutor har privatpersoner inte tillgång till nej.
    Din väninna får hller inte ta med sig sånt från sitt jobb och använda privat.Hon tar en stor risk och blir ansvarig om något skulle gå fel.Hon ger dig et läkemedel som du själv inte vet hur du reagerar på.
    Gör hon det så ska du veta att hon göt något hon egentligen inte får göra.
    Dels att föra med sig det från jobbet och hem.och sen ta ett ansvar som hon inte är insatt i.

Har du skrivet på asken att det är du som ska ha den, så kan du få hjälp på en vårdcentral, eller din gynläkare.Sker det på helgen kan det bli svårare om du inte känner någon som jobbar på sjukhus eller så.
    Du kan även gå till akuten på KK och fråga om de kan ge dig den , om det är helg.men då måste det stå ditt namn på asken o.s.v.de känner ju till läkemedlet.

• nausika

Toppen. Då borde det funka att gå till distriktsköterska. Medicinen är utskriven av svensk läkare i mitt namn, och ja, jag ska ta den dag 2. All nedreglering sker inte från dag 21.
    Tack!

• Alicia09
    Svar på #2
    Det som jag pratar om är progesteron och progynon injektioner som man tar vid blödning. Som sagt min gynekolog har skrivit ut sprutor och nålar och instruerar hur man skulle använda dessa, min man fick hjälpa till med det.
    Missförstånd.....
    Lycka till! Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig!
Svar på tråden Intramuskulär spruta inför äd utomlands