• AngelicaF

Ni som har fött för tidigt, hur tidigt kom era barn?

Ni som har fött för tidigt, hur tidigt kom era barn?
    Vad vägde dem och hur långa var dem?
    Hur gick det sen?

Jennifer föddes i v 36, hon vägde 2686 gram och var 45 cm lång. Hon fick ligga i värmesäng och sen hade hon gulsot, men behövde ej sola. Vi stannade på BB i fem dagar.

Idag ä hon en pigg 2-åring som dock ligger under normalkurvan med nåt kg och på längden.

• Svar på tråden Ni som har fött för tidigt, hur tidigt kom era barn?
  • Elpida

Dottern v 36+0 2710 gr 49.5 cm är i dag 4 år ligger precis på normalkurvan i vikt och något över på längden. Stannade 4 dgr på BB

Sonen v 32+3 1970 gr 46.5cm i dag 4 månader ligger något under i vikten men precis på kurvan i längd. Låg 23 dagar på NEO varav 18 i kuvös. Han mår förövrigt jättebra nu.

• FrökenBäver

Min pojke kom i v 25, var stor, vägde nästan ett kg och var 33 cm. Han låg med c-pap ca 1, 5 månad, kuvös en månad och opererades för ljumsbråck. Han är nu ett år och ligger snäppet över på viktkurvan och på med längden. Han går strax och har ett ordfrd på ca 8 ord. Mycket framåt och pigg så vi har klarat oss extremt bra!

• hejpa

mina grabbar föddes i v.26+2.
    elvis vägde 924 o var 35,5cm lång.
    albin vägde 774 o var 34 cm lång.
    de har legat i respirator, haft cpap, legat i kuvös, värmsäng och hela köret! albin hade syrgasgrimma ganska länge. ca en månad efter vi fick komma hem.

idag är de 7½ månad, ca 6 mån korr.och de är pigga och glada.
    men såklart, efter i både utveckling, vikt och längd. men de följer sina egna kurvor fint och jag tänker inte direkt på att de är prematur eftersom de är så pigga och glada jämt.
    de är mina mirakelbebisar :)

• oOrosamarängerOo

Föddes v35 med akutsnitt 3dygn efter vattenavgång, vikt 2500g längd 49cm mätt på förlossning 47cm på neo, låg där 2v.

Är nu en 6 mån pigg, glad o lungn tjej som följer sin kurva perfekt.

• Korswall

Vår son föddes i v 36+3, 2575g & 48 cm efter en lättare havandeskapsförgiftning och 1 år + 9 mån senare föddes vår dotter i v 33+2, 1370g och 40 cm efter en allvarligare HF. Vi fick vara på neo i 15 dagar. Hon låg i kuvös i 1 dygn och sen på värmebädd, hade inga hjälpmedel utom sin syremätare på foten (men hon larmade aldrig). Jag hade tur och låg inne på ante natal i 6 dagar innan hon kom pga högt blodtryck så jag hann få sprutor för lungutvecklingen.
    Hon är idag 1 år 7 månader och helt normalt utvecklad, lite längre än tjock men inom det normala på båda.
    Väntar nu 3:e barnet (är i v 11) hoppas innerligt att slippa HF denna gång.

• timri

Mina tjejer (tvillingar)föddes i vecka 30+0, tvilling 1 vägde 1400gr och var 39 cm lång, tvilling 2 vägde 1330 gr och var 39 cm lång. Båda fick ligga i kuvös ca 1 ½ vecka sedan i värmesäng, hade cpap ett tag. Efter 4 veckor så fick vi åka hem med hemsjukvård som vi hade ca 2 veckor sedan blev vi helt utskrivna från neo.

Idag är mina tjejer 9 år, fyller snart 10. Har precis börjat 4:an, och det går jättebra för dom. Båda mår bra och har inte drabbats av några men pga den för tidiga födelsen. Har följt sin kurvor vad gäller vikt och längd och utvecklats normalt vad gäller tal och så.

• Riskiflickan

Min son kom i v 26+0 pga svår havandeskapsförgiftning. Han var tillväxthämmad 30% och vägde 650 gram, 31,5 cm lång. Haft respirator, cpap, syrgas, sond å flera sepsis på vägen. 3 mån på neo å ytterligare 2,5 månader hemsjukvård.

Är idag snart 5 mån korr, 8 mån okorr. följer sin kurva bra, men är såklart lite liten... 62,5 cm lång å väger 6,5 kg. Det ser ut som om han kommer att utvecklas normalt, han är i fas med sin korrigerade ålder, även före med en del saker :)

• boktok

Erik föddes i v30+4. Han vägde 885g,33cm "lång",huvudomfång 26,5 cm. Tillväxthämmad med 44%. Han hade syrgas, solade för gulsot, någon liten apné, kolik och dubbelsidigt ljumskbråck. De två sistnämnda var det som var värst för honom då han inte kunde bajsa och hade väldigt ont av bråcket och magen.

Idag är han 17 månader okorrigerat och väger väl ca 10,5 kg. Vi har inte sett några som helst tecken på att han skulle vara efter i utvecklingen.

• TissTassTess

Min äldsta pojke tittade ut i v 23+1 och var 596g lätt och 31 cm kort. Men liten kille har brivit stor. Han är nu 16 månader och en frisk pigg och glad pojke.
    Han låg ca 3 veckor i respirator, sen över till CPAP i nästan 8 veckor, sen blev det syrgasgrimma fram till en vecka före BF.

• Tussilull

Min son föddes i v 22+6 10/6-08 Vi är i umeå på barn 4, han har opererat ögonen men annars inte haft några andra problem förutom att lungorna var så omogna när han föddes & har legat i resp i 6 veckor! Nu har han endast grimma men håller på att träna bort den oxå... Födelsevikt på 580g & 30 cm lång. Nemo ska han heta:)
    Kram

• Molly i Skåne

Vår lille kille (det är ju flest killar som föds prematurt!) kom i v.26+5. Han är nu 8 månader okorrigerat och har svår BPD och fortfarande syrgas hemma. Vi har just satt ut ckortisonet och hoppas han skall klara sig utan. Läkarna tror att han skall bli bättre och syrgasfri inom 2 år...så olika kan det vara!
    Kram

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Bliglin

Min son föddes v27+1 och vägde 940 gram och var 32,5 cm kort.

Nu är han 5,5 mån (2,5 korr) och väger 5710 gram och är 58 cm lång. Han har inga (kända) besvär av sin tidiga födsel men ska operera sitt ljumskbråck nu till veckan.
    Lycka till alla!

• Proletariatet

Tyra kom i v.24+1, vägde 615 och var 29,5 cm. Hon låg i respirator 7,5 vecka, sedan cpap drygt 5 veckor, efter det syrgas ytterliggare ett par veckor. Hon opererade ductus vid två veckors ålder och laseropererade ögonen när hon var 15 veckor.
    Idag är hon en pigg och glad tjej som snart blir två år, väger 10 kilo och är 77 cm lång.
    Problematiken vi känner av från hennes tidiga födelse är främst infektionskänslighet, och när hon blir sjuk blir hon jättedålig i andningen. Det är svårt, för man kan inte isolera en så "stor" tjej, hon vill gå till öppna förskolan och träffa andra.

• siriius

Min son föddes i vecka 36 (35+6) vägde 3242 gram och var 49 cm lång, fick bl.a blod transfusion och sola. Stannade på neo i 1 vecka innan vi fick åka hem på permission utskrivna 2 dagar senare.
    Nu är han 14 månader och helt normal för sin ålder

*~ Loke 070721 ~*
  • Proletariatet
    morotsstavar skrev 2008-09-17 10:38:28 följande:
    Tyra kom i v.24+1, vägde 615 och var 29,5 cm. Hon låg i respirator 7,5 vecka, sedan cpap drygt 5 veckor, efter det syrgas ytterliggare ett par veckor. Hon opererade ductus vid två veckors ålder och laseropererade ögonen när hon var 15 veckor.Idag är hon en pigg och glad tjej som snart blir två år, väger 10 kilo och är 77 cm lång. Problematiken vi känner av från hennes tidiga födelse är främst infektionskänslighet, och när hon blir sjuk blir hon jättedålig i andningen. Det är svårt, för man kan inte isolera en så "stor" tjej, hon vill gå till öppna förskolan och träffa andra.
    Just det, min son är ju också för tidigt född, man glömmer bort det för han kom så sent
    Eyvind föddes i v.35+1 vägde 2475 gram och var 46 cm lång. Han solade och tilläggsmatades, hade värmesäng. På dag tre fixade han amningen själv. Dag 5 fick vi åka hem. Dag 7 blev vi utskrivna från neo
  • Pricklan

Min mellersta son (har 3 pojkar) är född i vecka 31+0. Han vägde 2195 g och var 38 cm lång. Han är född med akut kjesarsnitt pga att moderkakan låg helt för så trycket på den blev för mycket och jag började blöda. Han hamnade i kuvös på neo först men hans ena lunga kollapsade så det blev respirator på IVA i cirka en vecka. Efter det så låg han på neo i 4 veckor till med solning och sondmatning.

Han är idag 7 år och sitter i rullstol med diagnosen cp diplegi med vänstersidig övervikt. Han har också epilepsi. Mentalt så ligger han inom det normala. Och inte att förglömma är självklart världens goaste kille!!

Svar på tråden Ni som har fött för tidigt, hur tidigt kom era barn?