Fött två barn vaginalt och tredje graviditeten med planerat kejsarsnitt.
Första förlossningen var en mardröm, den gick på kort tid men för mig var det förenat med dödsångest för både mig och barnet, fick inget smärtlindrande och hade en nonchalant barnmorska. Sprack en del in och bak, jättejobbigt tyckte jag då, men var helt läkt och fullständigt återställd efter ca ett år.
Andra förlossningen ville jag ha kejsarsnitt pga rädsla, men det slutade med att jag födde vaginalt iallafall. Snabbt oxå denna gång men med en bra barnmorska som gjorde att jag kände mig lite tryggare iallafall. Sprack ingenting och var fullständigt läkt i underlivet efter bara 1 månad.
Tredje förlossningen var kejsarsnitt och jag trodde ju att detta skulle bli som att få barnen utan smärta...tji fick jag. Det gjorde djävulskt ont i snittet i ca en vecka, sedan tog det en månad innan jag överhuvudtaget kunde gå normalt. Fortfarande har jag ont i huden på magen. (Med snitt är det ju en risk att barnet inte stressas så att lungorn mognar tillräckligt snabbt vilket ju oxå är en risk för syrebrist).
Det jag vill säga är att det finns inget enda rätta här. Har kompisar som fött med snitt som återhämtat sig på bara en vecka och tyckt att det var kanonbra.
Man vet helt enkelt inte vilket som är bäst, för alla förlossningar kan vara så totalt olika. Tyvärr så vet man inte i förväg, mitt råd till dig om du är rädd är att försök att inte tappa kontrollen. För alla är det inte mysigt och häftigt att föda, men man tar sig igenom det och det är trots allt värt smärtan när man får ta emot sitt barn.