• MalinMatsdottir

det heter förskola!

Det är över 30år sedan man började kalla dagis(barnkrubba) för FÖRSKOLA. Jag fattar inte att det ska vara så svårt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-25 21:42
    Sjukt många svar med tanke på att så många tycker att detta är en bagatell man inte behöver bry sig om.

Att säga förskola istället för dagis handlar för mig om respekt. Som någon skrev, om det är viktigt för många som arbetar på förskolan att man benämner den så, då tycker jag att man kan bemöda sig med att göra det.

Om barnen (& föräldrarna) sedan väljer att säga fröken istället för personens namn, pedagogen eller förskolläraren har iaf jag inte upplevt att någon av de som arbetar innom förskolan verkar ha något emot.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 00:36
    Ser att tråden drar hitåt...
    Läs och lägg på minnet så vet alla bättre vad som gäller:

www.sundsvall.se/download/18.4fb2cbfb10bb71891be80006803/pdf1067.pdf

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-05 20:16
    SNÄLLA, sluta diskutera titlar det är inte det mitt inlägg handlar om!
    Förskola är en pedagogisk verksamhet som inte fanns på den tid då man kallade det dagis.
    Stor skillnad alltså då det handlar om förändrade arbetsuppgifter och inte bara ett namnbyte på den som arbetar där (ex. rörmokare/vvs-montör).

• Svar på tråden det heter förskola!
  • HellviHumle
    memlan skrev 2008-10-14 22:21:53 följande:
    Men om man är lärare med inriktning mot förskolan så är man ju obehörig att undervisa som ämneslärare.
    Jaså! Jag tycker det är många här som talat om att de är behöriga från förskola till långt upp i grundskolan.
  • HellviHumle

La mariquita skrev 2008-10-14 22:34:28 följande:

I sthlm finns inga jobb, bara vikariat. Men jag ser mitt jobb i förskolan som vilket lärarjobb som helst. Jag älskar mitt jobb!
    Då tycker jag att du ska stanna där även om en och annan kallar dig fröken!
  • memlan
    Svar på #1121
    Man blir behörig för förskolan, förskoleklassen, i viss mån grundskolans år 1-5 beroende på inriktningskurser och vilken högskola/universitet man gått vid.
    MEN alla lärare läser grund pedagogiken gemensamt (inte de specifika ämnena) så det är nu för tiden lättare att läsa kurser och öka/vidga sin behörighet.
  • Konstanze

"Det är lättare för barnen att säga dagis" eh, kom igen...ett barn på min förskola kunde säga nationalencyklopedin som 2-åring...

• Konstanze

"Det är lättare för barnen att säga dagis" eh, kom igen...ett barn på min förskola kunde säga nationalencyklopedin som 2-åring...

• finskatjejen

På finlandssvenska heter det fortfarande dagis. Förskola kallas året innan skolan (förskoleklass?).

• WiJu
    finskatjejen skrev 2017-03-06 18:58:13 följande:

På finlandssvenska heter det fortfarande dagis. Förskola kallas året innan skolan (förskoleklass?).

Tror det är det som är problemet. Man tog ett ord som redan betydde något. Förskola förr var det som förskoleklass är idag. Dom borde tagit något annat om dagis nu är så hemskt..

Förstår inte varför dagis och fröken är så hemska ord för vissa. Själv tycker jag dagis låter mycket trevligare, roligare och mysigare.

Har ett ord inte "satt" sig efter 20-30 år så kanske man får ge upp..
  • Mncp

Jag jobbar på förskola och är förskollärare men om någon säger dagis eller fröken gör mig inget. 

• Beedoll
    WiJu skrev 2017-03-06 19:20:08 följande:

Tror det är det som är problemet. Man tog ett ord som redan betydde något. Förskola förr var det som förskoleklass är idag. Dom borde tagit något annat om dagis nu är så hemskt..

Förstår inte varför dagis och fröken är så hemska ord för vissa. Själv tycker jag dagis låter mycket trevligare, roligare och mysigare.

Håller med.
  • Bullimor

Nej, det hette lekskola (lekis) det som är förskoleklass idag.
    Dagis var ungarna på innan de började lekis. (Eller hos dagmamma.)
  • Valkyria75
    Konstanze skrev 2017-03-06 17:52:21 följande:

Jaha!! Ja men det betyder ju att ALLA 2-åringar kan säga 'förskola' då ju... :)
  • Mncp
    Bullimor skrev 2017-03-06 19:38:00 följande:
    Nej, det hette lekskola (lekis) det som är förskoleklass idag.
    Dagis var ungarna på innan de började lekis. (Eller hos dagmamma.)
    Jag har hört att det kallats förskola med (det som idag heter förskoleklass)
    Kanske beror lite på var man gick och när.
    När jag gick hette det lekis, det var utanför borås.
    Men har även hört dem som sagt förskola om det.
  • Bullimor
    Mncp skrev 2017-03-06 19:46:04 följande:
    Jag har hört att det kallats förskola med (det som idag heter förskoleklass)
    Kanske beror lite på var man gick och när.
    När jag gick hette det lekis, det var utanför borås.
    Men har även hört dem som sagt förskola om det.
    Båda jag som är 60-talist och mitt äldsta barn (80-talist) gick på lekis.
    Min sladd som är född på 90-talet gick i förskoleklass.
    Vi bor i södra delen av landet.
  • finskatjejen

På finska heter dagis "päiväkoti" vilket översätts direkt till daghem, alltså dagis. Tror inte vi kommer nånsin kommer börja använda ordet förskola istället för dagis. Tycker förskola låter också som det man går på just innan skolan :)
  • sandlilja

Dagis är lätt för barn att säja och låter mysigt. Vi sa dagis när våra barn gick och det gjorde deras fröknar också.

Deras förskollärare gav inte mycket för läroplanen kan jag säja. " skickar dom oss på en enda kurs till om barns talutveckling medan de ökar barngrupperna så vi inte hinner prata med barnen, så säjer jag upp mej" sa vår bästa förskollärare. Hon sa upp sej något år senare.

Omvårdnad trygghet och lek är vad vår familj efterfrågade.

• violis

Bara för att reda ut begreppen lite på vad det hette " förr".... " förskoleklass" hette först "lekskola" (lekis)och senare " deltidsförskola"( och senare innan de bytte till "förskoleklass" i hela sverige... " barnskola/0:an/1:an" lite beroende på vad kommunen tyckte lät bra...de som kallade f-klass för 1:an hade då klass 1-7 på låg o mellanstadiet o 8-10 på högstadiet...lite förvirrande mellan kommuner ) Förskola hette först "daghem"(dagis) senare "heltidsförskola" och numera bara " förskola" Att inte " gullifiera" det hela ,handlar också om att höja statusen att visa "politiken" att det är en pedagogisk verksamhet som föräldrarna Förväntar sig Kvalité ifrån där barnen inte " bara" får omsorg utan även en pedagogisk verksamhet....OCH att de därför inte kan spara in på förkolan och göra grupperna större eftersom det då BLIR " dagis" av det !( eftersom vi då inte hinner med att se varje barn för att kunna möta det där det är och ge det utmaningar efter dess nivå utan det istället bara blir " barnpassning" och vi är tillbaka i de gamla "dagis" sätten där man oavsett vad barnen är i intresse och utveckling på samlingen v 8 pratar om "kroppen" och v 14 pratar om "våren" och gör x o y aktivitet och sjunger b o d sånger och ramsor ..nu hårdrar jag ju så klart men när jag började jobba stötte jag på detta på flera ställen ..grovplaneringen var samma år från år..och har vi inte tid att reflektera ( då var det inte tidsbrist utan då handlade det om att utbildningen inte fanns) så hamnar vi där igen..att man plocker fram gammal " skåpmat" ...... 🤓

Svar på tråden det heter förskola!