• Jordgubb1

Någon som äter Levaxin?

HEJ!

Vi håller på med en utredning för att få nr två, då vi efter 1,5-års försök inte lyckats.

Fick idag reda på att jag har för låg produktionsnivå av sköldkörtelhormon och fick Levaxin för detta.

Är det någon som fått samma "diagnos"? Har ni hört någon som blivit hjälpt av Levaxin?

Verkar vara lite invecklat med de olika sköldkörtelhormonerna, så jag tänkte höra om någon vet något som kan vara bra att veta?!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som äter Levaxin?
  • Censur

Jag äter levaxin men jag har gjort det sen jag var 12 (är 28 nu) så jag vet inte... det tog mig iofs flera år att bli gravid första gången men om det har med underproduktionen av sköldkörtelhormon att göra vet jag inte....

hoppas det går bra till slut iaf

• Queen70

Ja jag började äta i samband med att det utreddes varför jag ej blev gravid och man såg att jag hade underproduktion. Ägglossningen kom ändå inte igån utan det fick jag hjälp med och har nu en liten bebis hemma. Det är viktigt att man kontrollerar värdena om du blir gravid eftersom dosen levaxin kan behöva justeras under graviditet. För låga värden kan leda till skador hos barnet.

• Jordgubb1

Queen70,

hade du mycket under produktion?? Jag fick den lägsta dosen och ska ta den under en måndad. Har haft lite dåliga värden tidigare också, men inget som behandlats...

• I love Zack

fick äta lägsta dos nu när jag väntade tjejen. Men det gick fort att bli med bebis..

Mamma till Zack 2 år och Nellie född 25/3
  • Queen70

Vet inte rikigt vad jag had för värden, men började med en 50 mg dos, och har succesivt justerat denna. Det tar tid att ställa in rätt dos. Nu går jag på 200 mg. Ofta behöver man höja dosen under graviditet.

Jordgubb1 skrev 2008-08-20 21:38:29 följande:
    Queen70,hade du mycket under produktion?? Jag fick den lägsta dosen och ska ta den under en måndad. Har haft lite dåliga värden tidigare också, men inget som behandlats...
  • S1R1

Äter Levaxin sedan 3 månader tillbaka. Ett för högt TSH värde kan påverka fertiliteten negativt. Dock är det inte alla fertiliteskliniker/gyn som informerar om detta. Själv har jag genomgått 2 IVF i onödan då min endorinolog menar att jag haft väldigt små chanser att bli gravid med mina värden. Surt!!!
    Väntar nu på att bli rätt inställd för att kunna gå vidare med nästa försök. TSH bör ej vara högre än 2,0 om man vill öka chansen att bli gravid. Jag mår som en prinsessa efter att ha börjat med Levaxinet. En enorm skillnad och har liksom fått livet tillbaka :)
    Lycka till!

• Goya

Levaxin förändrade mitt liv. Helt otroligt och underbart att få tillbaka livet.

• Manchester

Jag fick veta att jag hade underfunktion i sköldkörteln när vi gjorde vår utredning. Läkaren som utredde oss råkade vara någon sorts ledande forskare på just det området, så hon var väldigt noga med att jag skulle få rätt dos på levaxinet. Nu hade vi en del andra fertlitetsproblem också, så den gången slutade det med att vi hoppade av hela sjukvårdsgrejen och valde att adoptera ett barn istället. Drygt ett år efter att vi fått vår dotter blev jag spontant gravid och nu är vi en tvåbarnsfamilj. Enligt min barnmorska var levaxinet helt säkert en av de faktorer som gjorde att jag kunde bli gravid.

Ge inte upp hoppet! Underfunktion i sköldkörteln lär vara en ganska vanlig orsak till så kallad oförklarlig barnlöshet (många fertlitetsläkare missar att kolla den). Men om ni inte redan är grundligt utredda på alla andra områden så be att de går vidare trots att de nu hittat detta. Min första läkare missade helt att jag har endometrios, bara för att hon var så nöjd med att hitta sköldkörtelproblemet.

• Jordgubb1
    Svar på #8
    Manchester,
    tack för ditt inlägg!

För min del var det väldigt lite underproduktion, men läkaren sa att det kan påverka eftersom allt är så känsligt och mycket ska klaffa när man ska bli gravid. Jag äter väl mina tabletter och ser om det hjälper.

Däremot verkar det inte som om läkaren hade tänkt att göra så mycket mer åt vår infertilitet än att kolla just om värdet blivit bättre efter behandling och att ev sätta till ägglossnings-hormoner.

De har gjort en spolning av äggledarna och det verkade bra.

Vad har de kollat mer hos er? Hur kom man på att du hade endo?
  • Manchester
    Jordgubb1 skrev 2008-08-26 11:25:50 följande:
    Svar på #8Manchester,tack för ditt inlägg!För min del var det väldigt lite underproduktion, men läkaren sa att det kan påverka eftersom allt är så känsligt och mycket ska klaffa när man ska bli gravid. Jag äter väl mina tabletter och ser om det hjälper.Däremot verkar det inte som om läkaren hade tänkt att göra så mycket mer åt vår infertilitet än att kolla just om värdet blivit bättre efter behandling och att ev sätta till ägglossnings-hormoner. De har gjort en spolning av äggledarna och det verkade bra.Vad har de kollat mer hos er? Hur kom man på att du hade endo?
    Jag minns inte säkert hur de hittade endometriosen, men jag tror att det var i samband med förberedelse för ett IVF-försök som de upptäckte att jag hade en cysta (vanligt i samband med endometrios). Cystan gick att se med ultraljud. Ytterligare en annan läkare upptäckte att jag hade en mellanvägg i livmodern som både kan försvåra att man blir gravid och göra att man får missfall. Den opererades bort, men då missade de att det blev ett ärr som, enligt uppgift från ytterligare en annan läkare, fungerade ungefär som en spiral.

Låter som om vi varit hos varenda läkare i hela Sverige, men riktigt så illa är det inte. Den första läkaren vi hade var ständigt på konferenser eller tjänstledig för gästforskning någonstans så vid något tillfälle blev jag undersökt av en annan. Sedan var väntetiden för IVF så lång hos landstinget att vi gjorde ett försök på en privat klinik (=annan läkare). När det sedan blev vår tur i landstinget hade vi tappat förtroendet för vår första läkare och fick byta till fertlitetskliniken på ett annat sjukhus (=ny läkare igen). Jag vet inte egentligen om någon av dessa läkare var så dålig. Det var väl mest att var och en tyckte att utredningen var klar så fort de hittat något. Så kom vi till nästa som hittade något nytt och tänkte att vi var klara i och med det, men sedan dök det upp ytterligare något etc.

Nu behöver ju inte ni ha femtioelva fel bara för att vi hade det, jag menar bara att det kan löna sig att vara lite besvärlig och kräva att de kollar lite till. Har de förresten kollat din mans spermakvalitet? Det äe tydligen inte ovanligt att de missar det om det finns konstaterade fel hos kvinnan. De behöver kolla både med ett "färskt" prov och på spermier som varit inne i dig. Ni ska bli tillsagda att ha samlag dagen innan undersökningen. Sedan letar de upp spermier i dig och kollar hur de klarar sig "på plats".
  • Jordgubb1

TACK, Manchester :o)

Vi har gjort spermaprov vid två tillfällen, men inte något inne i mig...

• gedansk

hej

efter mycket om och men och två olika kliniker så upptäckte de att mina TSH värde var för högt så nu äter jag 0,75microgram levaxin och min menscykel har blivit som innan det blev en massa strul med den. Jag trodde att det var att jag slutade äta p-piller men det var förmodligen mitt TSH värde som ställde till det.
    mvh Jeanette

• ConcreteAngel

Hejsan... jag äter levaxin sen jag fick veta i februari 08 att jag hade en underfunktion, men jag kan inte säga att jag mår bättre.
    Jag har haft bra värden sen april, men ej blivit gravid.
    Vi har försökt sen sept 04... och fått 2 mf.

• Jojjann

Hej,

Fick reda på att jag hade underproduktion en dryg månad innan min 5e ivf cykel och började på 50 mcg. Hade först TSH 3,5 (och höga halter antikroppar) och var nere under 1 innan ÅP och återsättning. Denna cykel resulterade i mina i dag treåriga tvillingar och nu har vi även en tremånaders liten kille som vi fick till på vårt nästa försök. Inför det försöket låg jag på strax under 2 i TSH. Av de fyra misslyckade försöken ingår även ett MF. Min fertilitetsläkare sa att det är omöjligt att säga hur mycket min hypotyreos spelat in. Visste sen tidigare att jag hade endo och min man reducerat antal spermier också. Håller helt med Manchester att man skall propsa på att bli helt utredd. Har läst att det finns ett visst samband mellan endo och hypotyreos eftersom båda sjukdomarna kan hänga samman med att immunförsvaret fungerar lite konstigt.

Det positiva med hypotyreos är ju att när man väl har fått diagnosen är det lätt att behandla. Det viktiga är att man har en läkare som förstår hur viktigt det är att regelbundet hålla koll på värdena. Det verkar också skilja sig lite vad som anses som "bra" värden. De gamla riktlinjerna ger ett bredare normalintervall än vad många fertilitetsläkare nu tycker är bra.

Fick höja dosen under båda graviditeterna och håller nu på att hitta tillbaka till rätt "normalnivå."

• Jojjann

Glömde att läsa trådstarten ordentligt..

Eftersom du redan har ett barn verkar det ju mindre troligt att du också har massa andra problem eftersom du ändå lyckats bli gravid. Hypotyreos kan börja utveckas när man blir lite äldre så det är ju inte omöjligt att du inte haft det förrän efter första barnet. Så förhoppningsvis går det vägen för er nu när du blir behandlad!

Lycka till!

Svar på tråden Någon som äter Levaxin?