Jordgubb1 skrev 2008-08-26 11:25:50 följande:
Svar på #8Manchester,tack för ditt inlägg!För min del var det väldigt lite underproduktion, men läkaren sa att det kan påverka eftersom allt är så känsligt och mycket ska klaffa när man ska bli gravid. Jag äter väl mina tabletter och ser om det hjälper.Däremot verkar det inte som om läkaren hade tänkt att göra så mycket mer åt vår infertilitet än att kolla just om värdet blivit bättre efter behandling och att ev sätta till ägglossnings-hormoner. De har gjort en spolning av äggledarna och det verkade bra.Vad har de kollat mer hos er? Hur kom man på att du hade endo?
Jag minns inte säkert hur de hittade endometriosen, men jag tror att det var i samband med förberedelse för ett IVF-försök som de upptäckte att jag hade en cysta (vanligt i samband med endometrios). Cystan gick att se med ultraljud. Ytterligare en annan läkare upptäckte att jag hade en mellanvägg i livmodern som både kan försvåra att man blir gravid och göra att man får missfall. Den opererades bort, men då missade de att det blev ett ärr som, enligt uppgift från ytterligare en annan läkare, fungerade ungefär som en spiral.
Låter som om vi varit hos varenda läkare i hela Sverige, men riktigt så illa är det inte. Den första läkaren vi hade var ständigt på konferenser eller tjänstledig för gästforskning någonstans så vid något tillfälle blev jag undersökt av en annan. Sedan var väntetiden för IVF så lång hos landstinget att vi gjorde ett försök på en privat klinik (=annan läkare). När det sedan blev vår tur i landstinget hade vi tappat förtroendet för vår första läkare och fick byta till fertlitetskliniken på ett annat sjukhus (=ny läkare igen). Jag vet inte egentligen om någon av dessa läkare var så dålig. Det var väl mest att var och en tyckte att utredningen var klar så fort de hittat något. Så kom vi till nästa som hittade något nytt och tänkte att vi var klara i och med det, men sedan dök det upp ytterligare något etc.
Nu behöver ju inte ni ha femtioelva fel bara för att vi hade det, jag menar bara att det kan löna sig att vara lite besvärlig och kräva att de kollar lite till. Har de förresten kollat din mans spermakvalitet? Det äe tydligen inte ovanligt att de missar det om det finns konstaterade fel hos kvinnan. De behöver kolla både med ett "färskt" prov och på spermier som varit inne i dig. Ni ska bli tillsagda att ha samlag dagen innan undersökningen. Sedan letar de upp spermier i dig och kollar hur de klarar sig "på plats".