• LillyLu

Hjälp, en jättebebis??!!

Var hos BM på inskrivning igår (v8), och hon frågade hur min mammas graviditet varit. Jag berättade då att jag vägde över fem kilo och var 55 cm närjag föddes och då bara gapade hon!! Hon sa att det inte direkt går i arv med hur stor bebis man får - men jag är nervös för att min bebis skall vara lika stor som jag själv var.
    Någon som har erfarenhet av hur storleken går i arv. Min sambo vägde 3600.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-16 08:36
    OJ då, jag hade ju redan fått svar i en gammal tråd :) Det jag funderar kanske lite väl mycket på detta :)

• Svar på tråden Hjälp, en jättebebis??!!
  • mayasmama

för mig var det tvärtom, jag var pytteliten min sambo normal och vårt första barn vägde 4690 och var 54, den andra 4150 55 cm. så min erfarenhet är att det inte går i arv men det finns de som hävdar motsatsen.....

• LillyLu
    Svar på #1
    hej, jag tror på ditt svar - de låter bra och lugnar mig lite.
    Tack
  • N E N N Y

Större bebis, lättare förlossning. "sägs de"

En bebis som är större kan jobba sej ut medan en liten som man tycker borde va lätt o klämma ut kan va skit svår för den hjälper inte till på samma sätt. Jag fick en liten bibis o en svår förlossning.

• Tinastina

Tror inte det där går i arv. Jag vägde 3,6 har jag för mig, och min tjej vägde 4,3 när hon föddes. Min kille vägde bara 2,8 när han föddes.

• snuttgurkan

4040g och 52cm lång var "ettan" och det var en helt normal förlossning både i tid (8 timmar och 16 minuter varav 16 minuter var krystväkar) och måendet. Resulterade i 3 stygn, vart o ett på sin plats. Lätt förlossning.

4000g 51 lång var "tvåan" och han hade bråttom 1 timme och 45 minuter (4 krystvärkar) gick nästan för fort. Inte ett enda stygn. Lätt förlossning.

jag vägde 2420g och var 48cm (eller 49cm) lång. (jobbigt och en del stygn)
    sambon vägde dryga 3 kilo och var 50cm lång. ( ganksa ok förlossning och en del stygn)

Jag tror då inte att det går i arv...

lite lättare än innan.....
  • Tiniii

Jag vägde 2300 när jag föddes och var 46 lång och sambon vägde 3200 och var 50 lång..
    Våran son vägde 4475 coh avr 56 lång när ahn föddes så jag tror absolut inte det går i arv.

• Jossan p

Hej.
    jag vägde 2900 och va 49 cm lång.
    min dotter vägde 4360 och va 50 cm lång.
    min kille vägde 3000 och nått och va 51 cm när han föddes.
    men när jag va gravid så åt jag mycket onyttit och motionerade inte så ddet hade säkert en stor betydelse.
    tror det är mycket det som det hänger på.
    lycka till.
    det går säkert jätte bra.
    obs, känner en som födde en pojk på 5100 och det gick jätte bra

• over the top

Min bebis väger ca 3000g nu och är 47 cm är i v 37=) har gjort tillväxt ul, men min sambo vägde 4995g och va 54=P och så va han 3 v tidig.. jag hoppas verkligen dom har mätt rätt på min baby=D haha

• EttElaktTroll

Men har funderat på en sak. Alla verkar så rädda för att få tex 5 kilosbebisar. Men låt säga att vanligt är 3,5 kg. inte sätter sig dessa extra 1,5 kilo runt huvudet, vilket väl är det jobbigaste att få ut?
    Nej dom är väl oftast lite längre och har hullet finfördelat över kroppen?

• Squeezetoy
    EttElaktTroll skrev 2008-09-21 02:30:06 följande:
    Men har funderat på en sak. Alla verkar så rädda för att få tex 5 kilosbebisar. Men låt säga att vanligt är 3,5 kg. inte sätter sig dessa extra 1,5 kilo runt huvudet, vilket väl är det jobbigaste att få ut?Nej dom är väl oftast lite längre och har hullet finfördelat över kroppen?
    Jo, förvisso, men även om det har lite mer hull än en "normal" bebis så har de oftast lite större huvud också. Inte större för att det är hull på huvudet utan för att både huvud och kropp växer ju så att bebisen är proportionelig.

Men sen ligger det ju lite i att större barn kan arbeta mer, men det finns ju en gräns också för när det faktiskt börjar bli lite väl trångt på vägen ut.
  • mayasmama
    Men har funderat på en sak. Alla verkar så rädda för att få tex 5 kilosbebisar. Men låt säga att vanligt är 3,5 kg. inte sätter sig dessa extra 1,5 kilo runt huvudet, vilket väl är det jobbigaste att få ut?Nej dom är väl oftast lite längre och har hullet finfördelat över kroppen?
    tror det ahr rätt mkt att göra med storleken på mamman också, jag är bara 1,50 och för mig gick det inte överhuvutaget att få ut en 4,7kg 54 cm lång, min kropp totalstrejkade och efter 48 timmars igånsättningsförsök gav man upp och jag snittades.
  • WAAC

Hej!

I min familj föds det bara "stora" barn. Vi är inte överviktiga eller äter mycket sött... Så visst går det i arv. Min barnmorska sa att jag inte skall räkna med att föda barn under 4 kg. Och båda har vägt ca 4,5kg.

EttElaktTroll: De extra kilot har stor betydelse, stora bebisar har ofta breda axlar, det är inte med huvudet de fastnar utan axlarna.

Till dig ts, fördelen med att föda stora barn är att de ofta inte behöver äta lika ofta när de kommer ut. Detta gör att du får sova mer... Båda mina har sovit 7-8 timmar i sträck redan från början!

• snuttgurkan

En sak jag funderat över gällande små och stora barn...
    Mina vänner som fått små barn har ofta gått sönder en hel del medans flera av dom (inklusive jag) som fått större barn ca 4kg) har inte alls gått sönder särskilt mycket utan sytt endast få eller inga stygn.
    En kompis blev klippt för att hennes pojk var så liten och trött...

• minasöner
    jo men axlarna blir bra mycket bredare också på en 5-kilos än en 3 kilosplutt. så det är inte bara huvudet som blir större.
    (¯`°?.¸ ღ♥ William 060718♥ღ ¸.?°´¯) och (¯`°?.¸ ღ♥Bebis i magen BF 081008♥ღ ¸.?
  • EttElaktTroll

Ja där ser man

Va så länge sen jag fick bebis så jag kommer inte ihåg ur det va, minns bara att det va jobbigt när huvudet kom, sen gick det som på räls... hon vägde strax över 3 kilo. Nu är det en ny pappa och han vägde nästan 5 kilo när han föddes så hoppas bebisen ärver födelsevikt från mig då

Svar på tråden Hjälp, en jättebebis??!!