• Helle04

Förlossning i USA - smärtlindring

Hej!
    Min bästa kompis skall föda barn i USA men jag vill inte oroa henne en massa genom att ställa hur mkt frågor som helst om förlossningen.

Är det ngn som fött barn i USA som kan ge mig info om vilken smärtlindring som är vanlig. Min totala kunskap om det hela är en o annan dokumentär på tv och då ser mammorna så helt oberörda ut vilket fått mig att tro att det används mer smärtlindring än i Sverige. Ngn som kan ge lite fakta input?

• Svar på tråden Förlossning i USA - smärtlindring
  • Lina med Liten

De klipper rätt kraftigt i dokumentärfilmerna skulle jag vilja säga... pust pust sen är det klart liksom
    Jag har ingen aning om vad som används "normalt sett" i USA men det kan väl inte skilja sig allt för mycket fr svenska förlossningsvården... Patienten borde ju ha en valmöjlighet precis som här...

**Älskade lilla Thea**
  • Igelkotten Sthlm

Det finns faktiskt en film som är producerad av Ricki Lake som heter "the Business of being born" som beskriver förlossningsvården i USA. Den är dock mycket vinklad och vill förespråka hemförlossningar. Om man tittar lite mellan raderna så verkar det dock som att dropp är väldigt vanligt, även vid sas normal förlossning. Kejsarsnitt är extremt vanligt, betydligt högre andel än här i Sverige.

I USA verkar det också som att barnmorskorna inte existerar. Det är förlossningsläkare som sköter allting, och det påverkade ju hur förloppet såg ut. Dom hade tittat på tidpunkterna för när förlossningsläkarna beslöt om kejsarsnitt och funnit ett samband mellan ca 16 på eftermiddagen (då läkaren vill få allting färdigt och gå hem för dagen...) och hög andel kejsarsnitt.

Men jag vet inte, jag har inte fött barn där själv. Bara sett den här filmen.

• Helle04

Lina: Ja, naturligtvis misstänker jag att man inte vet hela sanningen från filmerna...men det har ändå framstått som om kvinnorna i högre grad varit coachade i när de skall krysta och att de sett oberörda ut...och själv kände jag i alla fall det helt tydligt när det var dags... Hade iof ingen smärtlindring.

Igelkotten: Ja, det stämmer med förlossningsläkarna och att de har skyhöga premier på sina försäkringar ifall ngt skulle gå fel...så jag antar att de säkert kan ta det säkra före det osäkra också och det kan man ju förstå.

Filmen hade ju varit spännande att se även om jag har förstått vad det är för åsikt hon har.

JO, min kompis sjukhusräkning är i dagsläget uppe i 54 000 dollar (hon har haft vissa medicinska problem)...o då ingår inte de vanliga kollerna eller kostnaderna för den kommande förlossningen. En väldig tur att hon har en bra försäkring!

• Helle04

Lina: Ja, precis som du tror jag att man kan välja...men vad som blir vanligt kan ju vara en annan grej. Även här inbillar jag mig att det går lite trender i vad som är vanligt...och det är väl inte omöjligt att det kan vara skillnad om man har en läkare eller en barnmorska vid sin sida. Bara spekulationer...

Vore spännande att höra från ngn som fött i USA...eller ännu hellre fött både i USA och i Sverige! Vad var likt sig ...vad var skillnaden?

• Mealla

Jag har fott i USA i NY i februari i ar. Jag tycker modravarden ar jattebra och har bara positiva erfarenheter. Man anvander epidural i mycket storre omfattning, jag hade det sjalv och tyckte det funkade superbra for mig.

Din gynekolog som du gar hos hela graviditeten ar den som vanligtvis forloser dig ocksa. Man far helt enkelt valja den gynekolog som passar bast, det finns manga som ar for att foda helt naturligt och de finns de som ar mer "lakaraktiga" det ar bara att valja det som passar bast. Sedan finns ju ocksa birthing centers som ar mer inriktade pa naturliga fodslar som vattenfodslar, profylax, barnmorskor etc. Det ar ganska vanligt att anlita en doula som stod under forlossningen, har flera vanner som gjort det.

Du har sjalv storre ansvar att se till att fa den vard du vill ha, du far helt enkelt se till att vara informerad och palast sa att du hittar en gynekolog som du passar med som delar dina varderingar. Nivan pa varden ar fantastiskt bra, jag ar helnojd med bade lakare och sjukhuspersonal. Vilket sjukhus, hur det ar rankat osv spelar ju ocksa in. Det kravs lite mer engagemang fran din sida an om man jamfor med Sverige, men jag tycker det ar positivt eftersom man kan styra det lite som man sjalv vill och inte blir placerad i samma mall som alla andra.

Lustgas som ar ganska vanligt i Sverige tror jag anvands over huvud taget inte alls har eftersom det anses vara for riskfyllt tex.

• Helle04

Mealla: Tack för svar! Min kopis ha havandeskapsförgiftning så det kommer att sätta igång henne och det är på det bästa sjukhuset i delstaten så jag gissar att det blir "mkt läkarstyrt" av den anledningen.

Vi har haft ganska likartade graviditeter (högt blodtryck) och vid min förra var det sagt att jag skulle ha epidural (tar ned trycket) men det gick för snabbt...om jag förstår rätt så sätter man det inte efter en speciell tidpunkt i alla fall i Sverige. Ja, jag fick lustgas(och används flitigt här). Vet att man i USA kan få det hos tandläkaren, men visste inte att det inte används vid förlossningar!

Vad skönt att du hade bra erfarenheter. Ja, den vård jag fått i USA har alltid varit proffsig och bra.

• Florida Åsa

Jag födde i Staterna förra året, blev igångsatt. Det gick jättebra och jag gillade det som Mealla tog upp, tex att jag var väldigt bekväm med min gynläkare och det kändes som hon och sköterskorna verkligen hade koll. Det kändes viktigt för mig att vi kom bra överrens. Sedan tror jag nog också att det kanske används mer epidural här (vilket gick utmärkt i mitt fall) och att man mer ligger i gynställning än att prova olika positioner osv. Ungefär 30% av alla födslar på mitt sjukhus är kejsarsnitt.

Min kompis födde helt utan smärtlindring så det är ju upp till var och en. Man kan ju föda på ett birthing center med barnmorska om man känner för det.

Bra försäkring är ett måste, annars blir det dyrt.

• rasajj

Jag har fott alla fyra ina barn i Californien. Som andra togit upp redan, sa ar det den lakare (gynekolog) man haft under hela graviditeten, som forloser. Och det tyckte jag om!

Man kan valja barnmorska, aven pa vanliga sjukhus, men da maste man anda ha sin egen gynekolog ifall nagot skulle handa.

Mina graviditeter har alla varit "high risk" sa barnmorska var aldrig pa tal for oss.

Som andra redan papekat sa ar epiduralen det vanliaste, och jag har en kansla av att det ar olika hur de ger den, fran Sverige. Har sitter den i kontinuerligt dropp rakt in i ryggen, i Sverige verkar det som att man far en dos, och kanske en till?

Det finns aven andra medicinska smartlindringar, om man vill undvika epidural, men lustgas ges inte alls.

Men annars sa ar massage, bubbelbad andningstekniker osv ocksa vanliga.

Vad galler fodelsestallningar sa ar nog gynstallningen klart overvagande, for dar har forlossningslakaren storre koll pa skedet, an i andra stallningar, men det betyder inte att man inte far foda i annan stallning. Som patient har har man bade ratt att krava, men ocksa ansvar att vara informerad sjalv!

Min aldsta fodde jag tillslut i gynstallning, men krystade sittande pa huk.

Modravarden har ar jag oerhort nojd med!

Man traffar lakare oftare verkar det som,under graviditetens gang. Varje manad fran inskrivning, och sista manaden forst varnannan sedan varje tills forlossning.

Lite av mina erfarenheter!

• Helle04

Saargr: Tack för infon. Ja, det stämmer att man ger en dos epidural o fyller på vid behov. Inte ngt kontinuerligt och enligt vad som sas på vår utbildning så sätts den ut i innan man kommer till krystningsskeedet.

Min kompis (som nu fått sin dotter...de satte igång det hela men de funkade inte så det blev kejsarsnitt) och jag har liknande riskgraviditeter och där har de nog hanterat oss ganska likvärdigt (med antal besök...)...samtidigt har de varit snabbare med att beordra vila här för mig än vad de gjorde för henne (båda av oss har högt blodtryck...tyvärr fick hon havandeskapsförgiftning...jag tror dock inte att man kan generalisera detta med vilan för Sverige för jag har kompisar som de helt missat att de måste vila för att få ned trycket). Däremot verkar det vara mkt mer provtagning generellt i USA. Här verkar det tas mer när man upptäcker ev behov (antar att man missar en del pga att man inte tar en generell screening ex av GBS (?)). Jo, o så verkar hon ha haft mkt mer gynundersökningar. Förra graviditeten hade jag inte en enda innan det var dags!

Låter väldigt skönt med att ha en gynekolog som följer en hela tiden...men de måste ha spännade arbetstider !

• AnnaCJ

Jag har fött ett barn i USA och ett i Sverige. OJ vilken skillnad det var med det var också väldigt likt.
    I Usa vad min EDA så stark att jag knappt kunde röra benen i Sverige kunde jag gå med EDAn. I Sverige hade jag lustgas och EDA. I Usa såg förlossnings och BB rummen ut som lyxhotells sviter. I Sverige så var det "sparsamt". Likheter- All personal var underbar och de var proffsiga och suveräna på deras jobb. Jo en skillnad till- i Usa var sjukhus maten JÄTTE god- jag ville aldrig åka hem. Det var precis tvärtom i Sverige.
    Klockan är mycket och det känns som jag har bomull i huvudet. Jag kommer tillbaka i morgon när jag kan tänka.

Anna
    Noah 2006-född i Usa
    Adam 2008-född i Sverige

• Helle04

Anna: Ja, att maten är en skillnad har jag förstått...Jag låg inne en v när jag födde i Sverige och kom ut i samma viktklass som innan graviditeten. Kompisen i USA rapporterade om meny och få lov och välja ! Vi låg på sjukhus i Thailand med dottern och maten där var underbar...ca 15 rätter att välja på! Tycker att god mat vore väldigt viktigt för att bli piggare! De gånger jag legat på sjukhus i Sverige har det varit bantning för min del !

Återkom gärna med fler reflektioner!

• Lost in TLV

bor i Tel Aviv, men valde att föda mitt barn iSverige:) Nu fyller hon snart tre, men komer aldrig att ångra att jag åkte till Sverige!! En hemsk, men samtidigt en underbar förlossning!! Sålänge du behärskar språket är det ok!

Svar på tråden Förlossning i USA - smärtlindring