Jag har fott alla fyra ina barn i Californien. Som andra togit upp redan, sa ar det den lakare (gynekolog) man haft under hela graviditeten, som forloser. Och det tyckte jag om!
Man kan valja barnmorska, aven pa vanliga sjukhus, men da maste man anda ha sin egen gynekolog ifall nagot skulle handa.
Mina graviditeter har alla varit "high risk" sa barnmorska var aldrig pa tal for oss.
Som andra redan papekat sa ar epiduralen det vanliaste, och jag har en kansla av att det ar olika hur de ger den, fran Sverige. Har sitter den i kontinuerligt dropp rakt in i ryggen, i Sverige verkar det som att man far en dos, och kanske en till?
Det finns aven andra medicinska smartlindringar, om man vill undvika epidural, men lustgas ges inte alls.
Men annars sa ar massage, bubbelbad andningstekniker osv ocksa vanliga.
Vad galler fodelsestallningar sa ar nog gynstallningen klart overvagande, for dar har forlossningslakaren storre koll pa skedet, an i andra stallningar, men det betyder inte att man inte far foda i annan stallning. Som patient har har man bade ratt att krava, men ocksa ansvar att vara informerad sjalv!
Min aldsta fodde jag tillslut i gynstallning, men krystade sittande pa huk.
Modravarden har ar jag oerhort nojd med!
Man traffar lakare oftare verkar det som,under graviditetens gang. Varje manad fran inskrivning, och sista manaden forst varnannan sedan varje tills forlossning.
Lite av mina erfarenheter!