• Anonym (single-mum)

Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??

Jag är en ensamstående mamma som har psykiska problem och dessutom en utmattningsdepression. Jag har hittat en familj som skulle kunna tänka sig att ställa upp som kontaktfamilj. Även soc anser att jag är i behov av kontaktfamilj. Nu har denna familj tackat nej, pga att ersättningsnivån är för låg. Soc berättade för familjen att de skulle få 2*300 kr (dvs 600 kr) som är skattepliktigt, samt totalt 150 kr som skattefri kostnadsersättning. Detta för att ha min dotter från fredag kl 14 till söndag kl 14, dvs 2 dygn skulle ge totalt 500 kr efter skatt, och då ska de betala dotterns mat med de pengarna!!! Detta låter ju sjukt lite, eller hur??? Är ersättningsnivåerna verkligen så låga?

• Svar på tråden Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??
  • Anonym

Är ersättningen fortfarande lika låg nu år 2013, någon som vet?

Dvs här i tråden pratas det om 300kr (före skatt) per helg och barn... 

• TaSe

Förra året var det dryga tusenlappen jag fick efter skatt, två helger/månad. Så mycket högre är det inte.

• Anonym (*Med hjärtat*)

Hej! Jag jobbar på förskola och har endast ett eget barn.Jag ser ibland barn och föräldrar i behov av hjälp,såsom stödfamilj och liknande,då de pratat med mig om det.Jag skulle gärna vilja hjälpa någon ibland,då jag kanske känner till familjen lite.Har fått förfrågan....MEN Jag vet inte om jag orkar det,för de här barnen behöver så mycket,har säkert ett så stort behov av att få bekräftelse och närhet,kanske t.o.m saknar att känna sig älskad.På kort sikt känns det ok att stötta,MEN tänk;HEMSKA TANKE,om vi i familjen inte orkar efter ett tag .Det vore ju förödande för barnet,då det inte bara handlar om mig,utan att hela vår lilla familj måste vara engagerad.

• Anonym

Kontaktfamilj blir man ju inte för att tjäna pengar, ersättningsnivåerna är ju anpassade så att man kan bekosta mat samt aktiviteter under barnets vistelse och ska ju inte vara en ersättning för nedlagt tid och engagemang, det bjuder man på :)

"Våra" barn kostar absolut inte mer än 250/dag och person. Mat lagar och äter vi ju ändå, och det märks knappt att ytterligare två personen äter. Ersättningen använder vi till inträden och dylikt då vi försöker gå på bio eller annan typ av aktivitet på lördagen när barnen är här. Det har hänt att vi lagt ut pengar men i regel täcker ersättningen det barnen "kostar".  50 kr/mån sätter vi in på ett sparkonto till barnen, även de pengarna täcks oftast av ersättningen.

• Mia 492
    Anonym (single-mum) skrev 2008-08-12 20:17:29 följande:
    Jag är en ensamstående mamma som har psykiska problem och dessutom en utmattningsdepression. Jag har hittat en familj som skulle kunna tänka sig att ställa upp som kontaktfamilj. Även soc anser att jag är i behov av kontaktfamilj. Nu har denna familj tackat nej, pga att ersättningsnivån är för låg. Soc berättade för familjen att de skulle få 2*300 kr (dvs 600 kr) som är skattepliktigt, samt totalt 150 kr som skattefri kostnadsersättning. Detta för att ha min dotter från fredag kl 14 till söndag kl 14, dvs 2 dygn skulle ge totalt 500 kr efter skatt, och då ska de betala dotterns mat med de pengarna!!! Detta låter ju sjukt lite, eller hur??? Är ersättningsnivåerna verkligen så låga?

Vi får ca 1250 kr för en helg inkluderat bussbiljetter för barnet fram och tillbaka som går på ca 200 kr , det ska också täcka mat . Sedan om vi gör extra grejer som att gå på bio eller andra aktiviteter så sparar jag kvitton på det. Vardagar får vi 250 kr i arvode + 130 (det beskattas) kr som är barnets peng som ska täcka maten /per dag.
    På helger blir det dubbelt arvode. Men vi gör inte det för pengars skull! vi gör det för att vi tycker så mycket om vårat extrabarn och vi handlar kläder och går till frissan och gör grejjer för dom pengarna. Vi finns för barnet för att barnet behöver oss! =)
  • Anonym

Pengarna ska enbart räcka till mat i 2 dgr. Kläder har barnet med sig och eventuella extrautgifter för nöjen ska FÖRÄLDERN stå för! Jag VET detta efterssom jag har haft kontaktfamilj till mitt barn för några år sedan!

• Anonym (soc.sekr)
    Anonym skrev 2013-02-04 14:43:41 följande:
    Är ersättningen fortfarande lika låg nu år 2013, någon som vet?

Dvs här i tråden pratas det om 300kr (före skatt) per helg och barn... 
    De allra flesta kommuner går efter Kommunförbundets rekommendationer (dessa finns på nätet) när det gäller ersättningar för både kontakfamilj/person och familjehem. I rekommendationerna finns det ett "spann" som man har att röra sig i. Detta beror på barnets eventuella problematik, allergier, vad uppdraget gäller osv. Man skall också skilja mellan arvode (lönen) omkostnaden (vad det kostar att ha barnet ex mat och resor). Man skall vara medveten om att detta är inte ett "arbete" i den meningen att det ersätter någon lön. Det är lågt betalt men det är den goda viljan som efterfrågas. Oftast de familjerna som börjar "jiddra" om ersättningen dissar man istället. Man skall inte ta dessa uppdrag för pengar utan för att man vill göra en god insats. Rekommendatiionerna är lågt räknade men de täcker det som det skall täcka. På mitt jobb brukar vi informera om att vill familjen göra något som inte hör till själva uppdraget ex resa till Liseberg så kan de i god tid informera om detta och vi för då ett samtal med föräldrarna om deras ek förmåga. Annars går vi in med en engångssumma.
  • Anonym (*Med hjärtat*)

men då det fattas stödfamiljer åt många barn tror jag att det är viktigt att man faktiskt ser det jobb familjerna gör.
    jag tror inte att de går helt utvilade till jobbet igen efter en helg med dessa barn 

• Anonym
    Anonym (*Med hjärtat*) skrev 2013-02-10 13:47:51 följande:
    men då det fattas stödfamiljer åt många barn tror jag att det är viktigt att man faktiskt ser det jobb familjerna gör.
    jag tror inte att de går helt utvilade till jobbet igen efter en helg med dessa barn 
    Trams!!

• Anonym (*Med hjärtat*)
    Anonym skrev 2013-02-10 14:24:12 följande:
    Trams!!

hur menar du då?
  • Anonym
    Anonym (*Med hjärtat*) skrev 2013-02-10 14:29:29 följande:
    hur menar du då?
    Jag har själv haft kontaktfamil till mitt barn och har vänner som också har haft  det. Dessa har egna barn så ett barn till gör ingen större skillnad!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-10 14:36:25 följande:
    Jag har själv haft kontaktfamil till mitt barn och har vänner som också har haft  det. Dessa har egna barn så ett barn till gör ingen större skillnad!

Så det är ok för DIG att inte orka men att det blir lite tyngre med ett barn till för kontaktfamiljen är trams?
  • Anonym (*Med hjärtat*)
    Anonym skrev 2013-02-10 14:36:25 följande:

men du orkar inte själv med ditt barn,eller?och ändå utgör det ingen skillnad i deras familj?
  • TaSe

Att det inte gör någon skillnad med ett barn mer eller mindre var det dummaste jag har hört! Klart det gör skillnad! Det är alltid annorlunda att ha ett barn extra, ett du ansvarar över och som du ska ge det den biologiska familjen inte orkar.

Svar på tråden Får en kontaktfamilj så lite betalt??!!??