• Ell

Erfarenheter från Huddinge samt SöS neonatal sökes!

Vår lilla dotter föddes i vecka 29+2 för en vecka sedan på Huddinge sjukhus. Hon vägde då 728 gram och var 32 cm lång. Hon är nu inskriven på Huddinges neonatal men överläkaren där har bett oss fundera på om vi vill ha henne på SöS istället då vi egentligen tillhör det sjukhuset. Vi känner att vi gillar allt vi sett på Huddinge hittills och trivs med personalen medan vi inte vet nåt om SöS neoavdelning. Fördelen med SöS är att det är närmare hem och att de har fler familjerum (sen när det blir aktuellt). Vi har en son på 2.5 år sen innan så just att SöS ligger närmare och mer lättillgängligt är viktigt också men jag har det hellre lite krångligare om det betyder att Huddinge är snäppet bättre. Nån som kan dela med sig av sina erfarenheter från nåt/båda ställena?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-15 20:11
    Tack för alla era svar! Vi bestämde oss för att stanna kvar på Huddinge och där är vi ännu, sex veckor senare. Förhoppningen är att vi ska komma hem med hemsjukvård så fort hon når ca 1300 gram. Nu ligger hon strax över 1100 gram!
  • Svar på tråden Erfarenheter från Huddinge samt SöS neonatal sökes!
  • mistryrose

Hej och Grattis till bebis! Vi var varken på Huddinge eller SöS men däremot hade vi hemsjukård från avdelning 71 på SöS vilken fungerade toppen (vi var på DS men blev flyttade och inskrivna på SöS när vi skulle hem). En sköterska kom hem till oss och vägde, hjälpte oss med matning etc.

Ville bara ge ett par varma ord om Södersjukhusets hemsjukvård vilken ju skulle kunna bli aktuell för er del också. Lycka till!

• Trulis78

Ell: Vi var på Huddinges neonatal och var jätte nöjda! Jag har inga erfarenheter från SÖS men dom är säkert bra där också! Kanske det bästa vore om du kunde be om att få besöka avdelningen och prata lite med personalen för att känna dig för? Vet ju att de är restriktiva med att släppa in folk men kanske om ni eventuellt ska dit och du känner dig osäker? Lycka till!

• Jontesfru

nu var det 1996 jag var på SöS o neo där, men jag upplevde det som mycket bra. Så jag kan rekommendera det utifrån min gamla erfarenhet. Nu hade jag ju inget litet barn utan en fullgången med lättare hjärnblödning. Antons "rumskompisar" var förtidigt födda och de tyckte att det hade varit bra där, vad jag kan minnas av våra diskussioner.

Har annars Lunds sjukhus o neo där i färskare minne... men det blir ju lite långt att åka för er.

Mamma till Anton 11år och Axel 1 år
  • Jontesfru

Glömde säga GRATTIS till er tös!
    Hoppas det går bra för er! Har ju sett en del nu i Lund (när Axel föddes) som var så små som er och det var en upplevelse och oj vad läkarna kan.

Mamma till Anton 11år och Axel 1 år
  • Mamma080413

Hej. Mina pojkar föddes i april i v29+4 vägde så 1530 och 1455g. Vi födde och fick vara kvar på Huddinge(neonatalen) i 1 månad, å jag och min sambo är jätte nöjda med allt. Personalen var så trevliga och superbra, vi kände oss trygga och nöjda med allt. vi fick pendla fram och tillbaka i 2veckor innan vi fick bo på samvården.
    Hoppas allt är bra med familjen, hör gärna av dig hur det går och vad du tycker.

• Mamma080413

GRATTIS Grattis grattis ville jag säga också.

• Stora Havet

Grattis till er lilla dotter! Visst är det ett mirakel?!

Vår son föddes i vecka 32 denna sommar och vi har varit inskrivna på neo-avd på SöS nyligen. Personalen på neoavd/SöS är helt fantastiska och underbara - vi är så nöjda med behandlingen av vår son och bemötandet vi föräldrar har fått. Så ni har inget att vara oroliga för om ni väljer att ha er dotter på SöS, enligt vår erfarenhet denna sommar.

Lycka till med dottern!

• Snillan

vi var på både HS och SÖS. Det är som natt och dag ..... går inte att jämföra. SÖS var som ett U-land jämfört med HS. Ell, kolla din inbox!

• FrökenBäver

Vi låg i två vekor på KS och blev sen flyttade till SÖS. Först blev vi oroliga och tyckte det var lite slappt och dålig kontroll där, sen förstod vi att den avdelning där vi legat på KS var intensivvård för de mest akuta och behövande. Man flyttar bara barnen om man tror att de är stabila nog. När vi väl vant oss med rutinerna och människorna på SÖs trivdes vi jättebra där. Det var skön stämning och läkarna fanns närvarande väldigt ofta och kunde spontant komma fram och prata med en, speciellt om de hört av annan personal att man hade frågor och funderingar.
    Vi var helnöjda med vår tid på SÖS och lärde känna många underbara sköterskor. Finns fina promenadstråk bakom sjukhuset genom koloniträdgårdar och ned till vattnet. Det var skönt, speciellt när man fick börja ta ut bebisen på egen hand i vagnen!
    Lycka till!

• sleeping angel

HS neo är ju som någon sagt innan för de sjukare barnen och SöS är för de små som man anser inte behöver respirator (men dom har möjlighet till det) och är över 28 grav-veckor.
    SöS kan nog ses som slappare och inte lika på men det är nog mer att barnen där klarar mer.
    Skulle er tös bli så pass dålig att dom anser att hon behöver mer vård så kommer hon få komma tillbaka till HS.
    SöS är bra och kan kanske ses lugnare än HS.
    Jag tycker ni ska flytta om ni känner att er tös varit stabil sen födseln.

• prinsessan 13 april

Hej och GRATTIS
    Vi var på SÖS i april/maj i år och på både avd 61 och 71. På 61:an får man bo i samma rum som sitt barn och ta hand om det själv med stöd från personal (dvs efter det att man inte längre behöver intensivvård). Vi var första två veckorna på 71:an där man INTE får bo över vilket var en jobbig tid. Avd 61 var toppen för oss och vi fick ta hem vår dotter väldigt tidigt med hemsjukvård. TOPPEN då jag och min man inte gillar sjukhus generellt men avd 61 kan vi rekommendera. Jag vet dock inte hur HS är.

• mamma me tre

jag har inte varit på huddinge eller sös men jag har vänner som har, enligt dom så är sös INTE bra!

• oOrosamarängerOo

Har bara erfarenhet av sös, tror det va avd 61 vi låg på, hade eget rum där man fick bo med sin bebis. Otroligt fräscht o modernt jämfört med bb på sös som ser ut som en krigsbunker.
    Bra, vettiga och nogranna läkare men övraiga personalen...barnvårdarna va väldigt egna och märkliga upplevde jag det som, men ingen klagan på hur de sköter sitt jobb.

Rutinerna följs till punkt o pricka , både i akutrummet ochnär man fått eget rum.

• timri

Nu var det ju ett tag sedan mina barn föddes-98, men ändå.
    Vi hamnade på Sös neoavdelning som då hette avd 4. Vi blev väl omhändertagna båda barn och vi föräldrar, helt underbara läkare och sköterskor som fanns där. Och hemsjukvården var också otroligt bra som vi fick. Har bara gott att säga om Sös.

• oOrosamarängerOo
    timri skrev 2008-09-10 13:57:57 följande:
    Nu var det ju ett tag sedan mina barn föddes-98, men ändå.Vi hamnade på Sös neoavdelning som då hette avd 4. Vi blev väl omhändertagna båda barn och vi föräldrar, helt underbara läkare och sköterskor som fanns där. Och hemsjukvården var också otroligt bra som vi fick. Har bara gott att säga om Sös.
    Då är i princip nästan all personal utbytt sen dess
  • Carinamamma84

Vill bara säga stort stort grattis
    Jag födde min stora tjej på Huddinge Sjukhus år 05
    gick över min tid ingen liten flicka men jag ville bara säga stort grattis

Svar på tråden Erfarenheter från Huddinge samt SöS neonatal sökes!