• lilja26

Problem att få ut journal kopier från era bans vårdtid?

Pratade med en sekreterare på Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Då sa sekreteraren att läkaren skulle godkänna att dom skulle dra ut kopior. Detta tycker jag är helt rätt. Men som följd fråga sa jag
    - kan det bli problem att få ut alla handlinga?
    Då svarade hon att det beror på vad läkaren bedömmer.
    Jag trodde faktiskt att det är min lagligarätt som mamma att få ta del av min sons journaler. Och efter en sån jobbig tid kan jag tycka att det skulle underlätta min bearbetning att få läsa igen hans journal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 19:20
    menar att läsa igenom hans journal.

• Svar på tråden Problem att få ut journal kopier från era bans vårdtid?
  • Jo  anna

Jag har fått ut den. Fick den typ några veckor efter jag skickade in papper om det. Från Drottning Silvias barnsjukhus i gbg.

Du borde få den, tycker jag. Det handlar ju om din son.

• sasssyy

det har att göra med om det står sk känslig info där. OFTAST är det inga som helst problem att få ut dem, jag har begärt ute både mina, min avlidna mammas och min sons journaler och fått precis samma svar som du.

En vecka senare hade jag journalerna i min hand.

Kan vara om det är något psykiskt, en felbedömning som senare ändrats, i mitt fall blev jag jätteförvånad att en sak inte var "tipexad" information om saker mitt ex sagt om mig, rent skitsnack som läkaren dessutom noterat som just detta, vore jag läkare skulle jag väl kanske varit försiktig med att lämna ut just detta, men å andra sidan är det inte skadligt för barnet och exet får ju skylla sig själv om han är så dum

• lilja26

Jag bad om journalena för över en månad sen. Ringde för ca:1 v sen och fråga vart journalen var. Då sa dom att dom hade skickat ärendet vidare. Och den sekreteran som ska ta itu med det kommer i slutet av Aug. Och det var hon som sa det där om läkaren osv

• hallon80

Lite så var det när jag begärde min journal från att jag va barn...fick inte så mycket trots att jag var inlagd 2 veckor... Antar att jag inte fått allt..

Mina älsklingar A & F
  • Hanna

Självklart ska man ha alla journaler, det finns ingen anledning att inte få ta del av dem. Vi fick allt (Över 100 sidor), både läkarnas och sjuksköterskornas dagliga anteckningar, medecinska journaler, allt som skrivits. Dessutom gick överläkaren igenom hela luntan tillsammans med oss så att vi inte skulle gå hem med frågetecken kring vad som skrivits. Proffsigt och rätt tycker jag. Allt detta var på DS.

• Emmy K

Jag fick ut allt som jag önskade både på Lunds universitetssjukhus där mina flickor föddes fyra månader för tidigt och på hemsjukhuset NÄL där vi spenderade den sista tiden. De ville helst sitta ner och förklara journalerna med oss så att vi inte skulle ha några frågetecken.

Nu en följdfråga...
    Min man föddes sex veckor för tidigt på 70-talet. Jag har länge undrat om vi får ta del av journalerna från den tiden. Kanske det blir problem eftersom det även är hans mors jornal. Alltså, kan man få ut förlossningsjournalen på sin egen födelse eller är det endast moderns rätt?

• sasssyy

ang förlossningsjournaler.. ni borde kunna få ut dem, men är hans mamma i livet kan ju HON begära ut dem...

• Emmy K

Hon känner att hon helst inte vill gräva i det, men hon är nog inte omöjlig om jag tjatar lite...

• Mumsen

Emmy K skrev 2008-08-09 22:13:50 följande:

Jag fick ut allt som jag önskade både på Lunds universitetssjukhus där mina flickor föddes fyra månader för tidigt och på hemsjukhuset NÄL där vi spenderade den sista tiden. De ville helst sitta ner och förklara journalerna med oss så att vi inte skulle ha några frågetecken.Nu en följdfråga...Min man föddes sex veckor för tidigt på 70-talet. Jag har länge undrat om vi får ta del av journalerna från den tiden. Kanske det blir problem eftersom det även är hans mors jornal. Alltså, kan man få ut förlossningsjournalen på sin egen födelse eller är det endast moderns rätt?
    Hittade detta:
    "Kopia på moderns förlossningsjournal
    Kopior på hela din mammas förlossningsjournal kan endast lämnas ut med hennes tillstånd. Du måste då be henne skriva ett brev med sin underskrift om att hon tillåter dig att få ta del av hennes förlossningsjournal. Hon måste givetvis även lämna hela sitt personnummer samt dina eventuella syskons personnummer så att vi lättare kan hitta journalen. Om din mamma är avliden har du rätt att få journalkopiorna utan hennes underskrift om hon inte motsatt sig detta skriftligt tidigare. Vi ber vi dig då skriva ett brev själv med hela hennes personnummer och fullständiga namn."

sas.vgregion.se/vgrtemplates/Page____32222.aspx

Är kanske så på alla sjukhus.
  • Emmy K

Tack så mycket, det var väl det jag trodde. Jag skall ringa arkivet på vårt sjukhus i veckan och kolla. Jag kan återkomma här med besked.

• Yinsan

Man har rätt till hela sin journal men som flera skrivit så är det känslig information etc så vill läkarna gå igenom hela journalen med er ihop för att inga frågeteckan ska uppstå. Därför svaret som du fått när du frågat efter din journal. Handlar det om en traumatisk situation med många och svåra operationer är det mycket troligt att du måste gå igenom den med en läkare!

• Lareesa

jag fick hem 4 A4 ark med sammanfattad information om lilltjejens tid på sjukhuset. Kan man få mer än så? Jag tänker på daganteckningarna och dylikt?

• Kaffekopp

Läkarna på Neo brukar vilja sätta sig ner och gå igenom journalen tillsammans med föräldrarna pga att det lätt blir missförstånd och att det används väldigt fina termer i journalerna vanligtvis. Det är oftast lättare att gå igenom dem tillsammans när man ligger inne, men ska även gå att göra så här i efterhand :)

• lilja26

Lareesa. det var det jag också fick först. Sammanfattningen. Problemet med min sons läkare som finns nere i Umeå och läkaren här i Sunderbyn ska gå igenom den med oss. Så jag hoppas att det inte blir nå problem med detta. Jag blev nog mest fårvånad att det inte var en självklarhet att få ut journalen

• MsBeauty

Jag har bara fått sammanfattningen trots att jag bad om allt. Har jag rätt att få mer än så? För det verkade inte som om de villr lämna ut det.

• Emmy K
    Svar på #15
    MsBeauty skrev 2008-08-10 12:49:54 följande:
    Jag har bara fått sammanfattningen trots att jag bad om allt. Har jag rätt att få mer än så? För det verkade inte som om de villr lämna ut det.
    Din pojke och mina flickor låg ju på samma ställe samtidigt. Visst anns det mer att få, men då krävdes en begäran och din underskrift. Detta är inget som de hjälper dig med på rutin. Ring Lunds sjukhusarkiv och fråga vad du skall skriva och vart du skall skicka det.
  • Hanna

Ang vad ni har "rätt" att få - SJÄLVKLART har ni rätt att få tillgånr till allt som finns om er!! Det har med patienträtt att göa. Om ni får problem elle rmåste betala för er, kontakta patientombudsmannen i er kommun. Jag förstår om läkarna vill gå igenom allt med er, det är bra fö rman förstår inte allt. Men ingen kan säga att ni inte har rätt till era och era barns journalkopior!!!

• MsBeauty

Jag bad om papperna från Lund minst 2 veckor innan vi åkte hem. Fick papper med post som jag fick betala för, men det var bara sammanfattning. Fick inte heller pratat med någon från förlossningen, som jag bad om.

Från lasarettet här har jag bara fått sammanfattningen, tjatade om dem i en månad efter vi kommit hem, så fick jag dem till slut när han vaccinerades.

• Tessmor

Hej!
    jag begärde min dotters journal när vi blev utskrivna från sjukhuset. Efter flera veckor kom ett brev som jag fick hämta ut mot en avgift på ca 200 kr. I brevet fanns inte tex daganteckningarna med. Blev lite irriterad att de inte skickade allt och dessutom tog betalt för det. Jag förstår om de vill ha betalt för utskriften men för de få papper jag fick kan det inte kosta 200 att skriva ut...

• Mendåså

Vi fick allt utan att ens fråga om det. (Uppsala och Västerås)

Läkarna satte sig dock ner och gick igenom journalerna med oss innan vi fick dem i handen.

Svar på tråden Problem att få ut journal kopier från era bans vårdtid?