Tvillingfödsel och förlossningsrädd
Jag har alltid varit otroligt rädd för förlossningar, tom redan innan jag blev gravid så jag började läsa allt jag kom över för att försöka bearbeta denna rädsla.
Jag kom väl fram till att jag KANSKE kunde tänka mig att föda vaginalt.
Gick i 13 veckor och sen upptäcker dom, det är TVÅ! Det är tvillingar! Och hela världen rasade. Nu kan jag ABSOLUT inte tänka mig att föda vaginalt.
Nej det finns inte på min karta.
Sambon är inget större stöd i detta elände. Han säger bara att "jag vet att du egentligen klarar det". Han tycker jag väljer "the easy way" om jag ber om ett snitt.
Hur ska man få honom att förstå?
Jag skulle vilja ha kejsarsnitt samtidigt som jag är LIVRÄDD för nålar, jag vet inte hur jag ska få ihop det här om jag ska vara ärlig.
Har inte vågat ringa Aurora än, tycker det är för läskigt. Jag har ringt några gånger men när dom ber en lämna namn och nummer har jag bara lagt på. Jag VÅGAR INTE!
Man har ju hört att det är lite svårt för förstagångsmammor att få snitt men hur är det med tanke på att det är två?
Hur gör man?
Hur gjorde ni?
Jag är också väldigt rädd för nålar, hur ont gör egentligen en spinal?
En kateter?
Kanylen i handen?
Den smärtstillande sprutorna man ev. får etfer ett snitt?
Smärtan efter ett snitt?
Jag vill veta allt...
Det finns massvis med litteratur att läsa om att föda "vanligt". Finns inte lika mycket att läsa om tvillingfödslar eller om snitt. Visst kan man läsa hur ett snitt går till men jag får inte svar på de frågor jag vill.
Läser man om en "vanlig" förlossning kan man läsa om smärtan, hur den upplevs, känslor, bedövningar och hur DOM känns.
Ett snitt är ett snitt. Inga tankar, inga känslor, ingenting runt ikring. Bara det medecinska.
Blev ett långt meddelande men jag blir lite frustrerad.
Hoppas att någon har tid att svara på mina frågor..
TACK!