• Anonym (alkisfru)

Erfarenheter av Revia och Antabus??

Min sambo har börjat på dessa i fredags. Vill gäna höra vad det finns för erfarenheter av dessa mediciner.. bra och dåliga, funkar eller inte?

Tack!

• Svar på tråden Erfarenheter av Revia och Antabus??
  • itstime

Jag har fått anatabus i ca 2 månader. Revia vet jag inte vad det är...(för att minska suget kanske?).
    Jag äter den svagare dosen 200 mg. Vilket har gjort att jag har kunnat dricka på medicinen ändå...OM jag har tagit tillräckligt med lugnande i samband med det.
    Nu har det kommit fram och på måndag ökas dosen till 400 mg och jag ska även få något som heter campral, det minskar suget.
    Fakta kvarstår. Man kan dö om man dricker på antabus! Det kan gå 1-2-3-8 gånger, men nästa gång kanske man stryker med och det är jävligt viktigt att komma ihåg!
    Men jag hoppas att det går bra för din man.
    Om han skulle dricka på antabusen drabbas han av högt blodtryck, hjärtklappning, och ansiktet/kroppen blir knallröd!
    Så du lär inte missa det.
    Detta blev lite luddigt, fråga om du undrar något mer!

• Anonym (alkisfru)

Revia funkar väl som campral då antar jag. Han tar 400 mg, tre dar i veckan. Ska det gå att dricka på det oxå?

• Tavelkrok

Jag tog antabus under min första nyktra månad. Mest för min frus skull, för att ge henne lite lugn i sinnet. Det kan hjälpa till att hålla en nykter under en tid men är meningslöst om inte viljan att sluta finns. Jag tror inte på kemiska medel för att sluta dricka utan är övertygad om att en varaktig nykterhet måste komma inifrån och av egen fri vilja. Finns inte viljan då är preparat bara lite konstgjord andning ett tag. Är man inte nykter för sin egen skull blir nykterheten inte långvarig.

• Anonym (yr)

Det räcker inte med medicinerna för att bli kvitt sitt beroende. På antabus kan man inte dricka eftersom man blir sjuk (precis som itstime skrev) även om det är lite olika på dos.
    Revia gör att man inte får några positiva känslor av alkohol, ingen upprymdhet. MEN Revia ska kombineras med någon form av samtalskontakt/terapi. Har din sambo det?
    Det tycker jag iofs att antabus bör kombineras med också. Att "bara" ta antabus har inte hjälpt någon i min närhet, mer än att kanske hålla sig nykter.
    Men att börja med antabus för att få till en nykter vardag, gå över till Revia och samtidig behandling, det har fungerat i min närhet.
    Det finns biverkningar av Revia också, illamående, yrsel osv men det kan ni ju läsa mer om på bipacksedeln. Men det kan också ge minskad potens.
    Har sambon en bra läkakontakt?

• itstime

Precis som de andra har skrivit måste man ju givetvis vilja så klart!
    Men hur som helst, ska han inte kunna dricka på 400 mg antabus tre dagar i veckan.
    Jag tar min antabus på beroendeenheten tre dagar i veckan och kan ju då samtidigt prata av mig lite, men träffar också en person som ska lägga upp ett behandlingsprogram, (det är lite nytt än) och henne träffar jag då i samband med att jag hämtar medicinen. Hon är nån form av behandlingsansvarig där.
    Jag själv vill åka på behandlingshem, men det vägrar kommunen gå med på innan jag har provat "hemmaplan". Vilket jag tolkar som att jag måste få ett eller två återfall innnan det är ett alternativ....Sååå sjukt!
    (Vet inte varför jag skrev det, men ville bara spy ur mmig lite!)
    Får din man o ta medicinerna på lasarettet eller sköta det själv?
    Är han motiverad?

• Anonym (alkisfru)

Han är verkligen motiverad och vill sluta.. just nu i alla fall.
    Han kommer att börja med samtalsterapi nästa vecka, eftersom det har varit semesterstängt nu. Han tar medicinerna själv, med hjälp av mig och det funkar bra, eftersom han själv vill ta dem.

Svar på tråden Erfarenheter av Revia och Antabus??