• With a devilish smile

Ni som fått prematur barn ...

Har lite frågor som jag hoppas någon har lust & tid att svara på !

1. Varför födde ni för tidigt ?
    2. Hur märkte ni att ni skulle föda ?
    3. Kände ni på er att ni skulle få för tidigt ( magkänsla)

Tack på förhand ! :)

• Svar på tråden Ni som fått prematur barn ...
  • mistryrose

Troligen pga att jag hade GBS på livmodertappen samt att det var en tvillinggraviditet.

Hade haft ganska mkt sammandragningar men framförallt kraftig mensvärk i ca en månadstid. Märkte att det var dags när vattnet gick hemma i v 33+3.

Ja och nej. Jag hade det på känn och sade att de nog skulle komma ut snart men intalade ändå mig själv att det var fullt normalt att känna de sakerna (kraftiga mensvärken, tryck nedåt osv) som jag gjorde eftersom det var en tvillinggraviditet.

• victory tilly

För att min ena tvilling inte levde längre och den andra inte mådde så bra.

Var på ultra på torsdag em när det konstaterades att S inte levde, blev inlagd direkt och fick kortison. Åkte ambulans till Lund på fredag morgon och snittades, i v 28+4.

Iom att jag väntade tvillingar och de var sjuka i TTS redan i v 18, så fattade jag att jag inte skulle gå några 40 veckor direkt. Hade ju iaf hoppats gå så länge som möjligt, men naturen ville annorlunda. Nu har det snart gått 1½ år sedan och vår lilla överlevare mår hur bra som helst

• Mamma till bröderna bus

1: jag ramlade i v16, när sonen var född såg man ett duktigt blåmärke på moderkakan och navelsträngen lossnade från moderkakan när de skulle ta ut moderkakan.. de tror att han helt enkelt inte trivdes längre :) (född i 33+3)

2: Började läcka vatten i v32+5

3: både ja och nej... men så fort jag började läcka så visste jag ju förståss

• Minna72

1. Ingen vet. En teori är att jag är såpass liten själv (153 cm lång) så att det helt enkelt inte fanns tillräckligt med plats. En annan teori är att jag hade nån infektion som inte kunde "ses" genom utvärtes prover. Ytterligare en läkare sa att det helt enkelt händer förstföderskor ibland utan att man riktigt vet varför.

2. Jag fick en oväntad rödbrun flytning i v 32+3 som inte blev större men heller inte upphörde. Var på vul samma kväll och allt såg bra ut och jag skickades hem men med en veckas sjukskrivning. Någon dag senare fick jag sammandragningar och i v 32+5 märkte jag att det som förmodligen var slemproppen gått. Märkte också att mina menssmärtaliknande sd var märkligt regelbundna och när jag klockade dem kom de var 11:e minut och då tyckte de att jag skulle komma in till förlossningen. Blev inlagd direkt, fick en kortisonspruta och bricanyl som kanske lindrade men ändå inte tog bort sd. Låg kvar på sjukhuset och i v 33+2 gick vattnet med besked och jag snittades (sätesbjudning + trångt bäcken). Allt gick bra och vår grabb är nu 16 månader krutpaket.

3. Ingen magkänsla på förhand, men när jag fick den rödbruna flytningen kände jag ju att det inte riktigt var som det skulle och när bricanylen inte riktigt bet var det bara en fråga om dagar innan han skulle titta ut.

~Vår Diamant föddes 26 mars 2007~
  • Majamjau

1. Ingen känd anledning.

2. Värkarna startade.

3. Var helt oförberedd, hade inte ens haft en endaste förvärk.

Fick en dotter i vecka 31 + 5

• Isa83

hade sd redan v21 o blev då inlagd. Detta pga att jag har myom (muskelknutor i livmodern) samt lite hjärtformad livmoder.

Blev inlagd i v28 med sängläge samt bricanyltabletter. Fick en infektion pga att jag vart öppen 2cm i 2v. Fick värkar som inte gick att stoppa alls så det blev akut snitt i v30+4. Liam vägde 1750gr o var 42cm

Mm jag visste men mest för att läkarna hade sagt att de trodde att jag skulle föda i v32 ungefär. Sen blev det ju en strulig graviditet med sd o så vidare.

• Dies Irae

Vattnet gick, åkte till bb och de såg att bebisen låg med rumpan ner. Så det blev snitt i v 35+6. Inte toktidigt med andra ord.

3. Kände ni på er att ni skulle få för tidigt (magkänsla)
    Nix.

• kicka84

första barnet fött under v36

1: tjejen var väl nyfiken på världen utanför å ville väl inte missa jultomten
       (v36 är ju dock inte så prematurt)

2:slemproppen gick, 3timmar senare började värkarna komma, 
      och en timma efter det gick vattnen hemma på köksgolvet hos mina föräldrar...

3: nej nej...

andra barnet fött under v25

1: vet inte, helt problemfri graviditet fram till den dag gumman föddes.

2: Fick typ mensvärk (trodde det var normalt, var juh dock bara 1år sedan jag fött min  
        första dotter så jag la mig å vila.) en timma senare skulle jag gå å kissa å då fick jag en krystvärk och krystade ut en "vattenballong" Blev ambulans till förlossningen å efter att vart där 20min så var vår minsta gumma född.

3: trodde, och hoppades på att jag skulle få känna på hur den sista månaden i en graviditet var... trodde jag skulle gå längre än med den äldsta dottern.

jonna å nova,ni är mitt allt,mamma älskar er!
  • camillarockstar

1. Ingen vet, 5% av prematurfödslar är av ingen anledning alls sa vår barnläkare.

2. Vattnet gick natten mellan tisdag/onsdag. Värkar torsdag kväll (kom igång själv) Älsklingen är född fredag em.

3. Absolut inte, trodde jag skulle gå över MINST en vecka....

• mamma2B

1. okänd anledning, antagligen stress som gav mkt sd

2. förutom mkt sd fr o m v 24 så gick vattnet plötsligt i 32+5, hade svag mensvärk ca 30 min innan dess och kraftig ryggvärk i en dryg vecka innan dess (vilket jag trodde var foglossningen som hade förvärrats)

3. ja, eftersom jag hade så mkt sd, men hoppades klara mig till 34+0 men han kom 33+0 men allt har gått jättebra!

• Tualisa

Högt blodtryck under hela graviditetn, men inte havandeskapsförgiftning...  upptäckte vid en rutinkontroll att jag hade för lite fostervatten och att bebisen var tillväxthämmmad i vecka 24 så vi blev skickade till uppsala direkt. Låg inne i 7 veckor innan dom plockade ut henne i vecka 32 då flödet var jätte dåligt.

Märkte inte själv, utan läkarna såg att flödet i navelsträngen var dåligt.. och att ctg kurvan gick ner. kejsarsnitt dagen efter.

Ja, kände på mig redan från början... innan jag visste att jag hade högt blodtryck. Jag har opererat livmodern med sammanväxningar året innan..

Lilla Alva är här
  • Full av förhoppning
    1. Varför födde ni för tidigt?

Mitt vatten började sippra i vecka 21+1 och jag blev inlagd med strikt sängläge.

2. Hur märkte ni att ni skulle föda

Mina värkar började efter exakt två månader i en sjukhussäng

3 Kände ni på er att ni skulle få för tidigt (magkänsla

Nej ingen magkänsla men jag visste ju efter att vattnet börjat sippra att han skulle komma för tidigt....frågan var bara HUR tidigt och gick han att rädda
    Elias är här
  • NinnaBus

1. Ingen som vet säkert. Men jag fick diagnosen hypertyros (giftstruma) ca ett år efter och led förmodligen av det redan då utan att veta om det så det kan ha påverkat.
    Fick också veta på efterkontrollen att mina sockervärden legat för högt under de sista mätningarna + att undertrycket (blodtrycket) ökat sista tiden. Mådde dåligt mycket under grav. med oförklarliga magsmärtor och både röda och vita blodkroppar i urinen. Blev skickad mellan barnmorska och läkare. Läkaren skyllde på grav. och barnmorskan sa att smärtorna satt på fel ställe för det och skickade tillbaka mig till läkaren...

2. Vattnet gick och sen kom värkarna.

3. Nån form av magkänsla måste jag nog haft. Min son föddes i v.33+4 och vi hade plockat fram spjälsäng, kläder, köpt blöjor, m.m. Samma dag som vattnet gick satte jag i liggdelen i barnvagnen och förberedde den för att den skulle vara klar att användas. Så något måste jag ha anat...

• With a devilish smile

Tack så mycket för era svar !

• Hemliga 72an

GBS och kort lättretad livmodertapp.

Vattnet gick i hallen!

3. Kände ni på er att ni skulle få för tidigt?( magkänsla)
    Japp. Kände det hela tiden.

• annca

Ingen vet riktigt, men eftersom jag är diabetiker och hade problem med sockernivåerna växter Pyret väldigt fort, så hon var stor.

Vattnet gick natten till 35+0, men inga värkar.
    Vi fick åka in, vi väntade på värkar, dropp sattes, jag låg med halvt overksamma öppningsvärkar i 16 timmar och ett blodsocker som oavsett vad vi gjorde sjönk och sjönk. Vid midnatt till 35+2 beslutades om snitt. Och ut plockades en fullt frisk tös på 50 cm och 4 kg.

Mja... jag hade haft kraftiga sammandragningar i några dagars tid, och BM hade förberett mig på att Pyret kanske skulle komma lite tidigt. Och de hade redan sagt att om inget hänt vid 37+0 skulle jag bli igångsatt, eftersom barnet var stort.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Ni som fått prematur barn ...