• Hamnbo

Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?

Jag vet inte vad jag tycker...Jag gillar inte vissa hundraser. Jag har själv varit med om att det kom en lös sån där hund när jag var ute i skogen med hunden när hon var valp. Jag har aldrig blivit så rädd...dom skrämmer mig. Den var oerhört närgången och visade tänderna..tillslut kom ägarna och tog hand om den. Men det satte spår i mig. Hade aldrig innan dess reflekterat över detta. Och det var inte längesen för min tös är 7 mån nu.

Man säger att det är ägarens fel och i rätt händer blir det en bra hund.
    Men jag tror inte riktigt på det. Har nu hört om så många vanliga människor som äger såna där hundar och endå går det fel.

Jag har dock inte tillräckligt stor kunskap om det.
    Jag är inte emot ett förbud..Visst dom kan säkert bli bra hundar men jag tror endå att vissa hundraser är farligare än andra..eller iallafall har en tendens att bli det.

Varför är dessa raser annars ständigt överrepresenterade vad gäller dessa "hundattacker"

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?
  • Qywez
    Froststar skrev 2008-07-30 12:13:12 följande:
    Svar på #200Synd om småhundarna men kanske hundägare till småhundar ska inse att de är just hundar. Har massor med exempel där småhundar oberörda går fram till större hundar, morrar och gläfser. Vare sig man tror det eller ej, den stora hunden ser den lilla som ETT HOT, EN FARA, EN FIENDE när den gör så. Det har INTE med storleken att göra. Speciellt problematiskt då den lilla är jämngammal med eller lite äldre än den stora.bebbe made in italy skrev 2008-07-30 09:04:06 följande:
    Om vi tar bort alla "läskiga" hundar, kan vi ta med vissa småhundar oxå, som tex, odrägliga, ouppfostrade, smådrägg, som ägaren har noll koll på .
    Som Froststar sa i sitt inlägg, vad gör man åt alla småhundar som beteer sig aggressivt mot stora hundar??
    Mina grannar har två vidrigt aggressiva, helt ouppfostrade terrier kräk, dom har anfallit min schäfervalp, dom blir som skogstokiga över ALLT, osv, problemet för mig, är att min hund, som INTE har problem med varken människor eller hundar, nu uppvisar ett extremt aggressivt beteende mot just dessa hundar.
    Så nu är mina grannar som galna på MIG, för att min hund är så farlig??
    Jag har fullt schå att hålla i min hund, då vi möter deras, men dom själva anstränger sig inte, säger bara fjantigt till sina hundar "akta er för henne, hon är sååå farlig!"??
    MIN hund har aldrig gjort deras hundar något?!!
    Nu ligger min träning stenhårt på att sk, neutralisera min hund, så hon inte ens bryr sig om dom hundarna, så jag står ofta utanför deras ställe, där deras hundar beteer sig som rabies smittade råttor, medans jag försöker få MIN hund, att lugna ner sig, inte hetsa upp sig och helt enkelt nonchalera dom fullt ut.
    Vi har kommit till att min hund, kan sitta helt lungt vid mig, fastän dom håller på, men nu är dom irriterade över att jag så medvetet (??) hetsar upp deras hundar?!
    Så när vi pratar om att utrota vissa raser, kan vi ta med alla jäkla små råttor oxå, gärna ägarna till dom med , så blir det lite lugnare för oss allihopa .
  • Myzteria26

Förbjud istället idioterna som skapar en kamphund! DVS ÄGAREN! Inför hundkörkort tex.

• skåne tjej
    Myzteria26 skrev 2008-07-30 12:50:02 följande:
    Förbjud istället idioterna som skapar en kamphund! DVS ÄGAREN! Inför hundkörkort tex.
    Att införa hundkörkort kommer aldrig gå sålänge det avlas blandrashundar helvilt.
    First God created man, then he had a better idea...
  • skåne tjej
    Okaa san skrev 2008-07-30 12:34:57 följande:
    TACK! du sa det enda rätta!!!!!
    Japp, mkt kan jag ha fel på. Men jag upplever mig ganska insatt i det här med medias skeva bild av "kamphundarna". Tragiskt att så många människor ändå inte läser en kvällstidning kritiskt, utan snarare verka se det som en sann skildring av vårt samhälle...
  • Froststar
    Svar på #207
    Jepp, så sant så. Jag har försökt förklara det men det verkar som att folk inte riktigt vill förstå. Eller också har jag tänkt på en annan orsak. Många av dem som vill förbjuda en viss ras har själva hundar, fast en annan ras. Om man inför körkort för hund så drabbas dem själva också och det är det många som inte gillar för då kanske deras olämplighet och begränsningar kommer fram i ljuset. Det är väl inte så kul att klaga på andra och plötsligt själv tvingas inse att man kanske är mindre lämpad själv.

Det där med hundraser och blandras, etc är bara bortförklaringar och okunnighet. Vill man lösa problemet så ska man diskutera ägarlämplighet, det är det det handlar om i de allra flesta fall. Det är väldigt få hundar som föds psykiskt sjuka och även i de fall är det människornas fel då vem som helst kan bedriva "avel". Satte "avel" inom citationstecken eftersom det inte handlar om avel utan om hundproduktion för ekonomisk vinning, då det är oseriösa "uppfödare".

Okaa san skrev 2008-07-30 12:36:20 följande:
    blir så arg jnär folk inte VET att de INTE (!!) finns en "RAS" som heter kamphund.. man kan kalla VILKEN HUNDRAS SOM HELAT FÖR KAMPHUND >.< det är något man TRÄNAR fram!..folk har så lätt att skylla på hunden när det i själva fallet ÄR ägaren som ska LÄRA hunden vad som är rätt och fel, vet man inte hur man gör ska man inte ha hund punkt!
  • skåne tjej
    Froststar skrev 2008-07-30 12:33:53 följande:
    Svar på #204Håller med både Skåne tjej och dig.Fast jag fick påminna mig om att andas när jag läste ditt inlägg Okaa san skrev 2008-07-30 12:31:45 följande:
    Tack
    Försökte dock dela upp mitt inlägg, så att det skulle bli lätt att läsa.
  • frulan

För en gångs skull orkar jag inte plöja tråden...
    Svarar endast på TS.

Nej, inget förbud. Däremot hundkörkort.

Ska man köra bil så får man först lära sig att köra bil, vara trafiksäker och annat.
    Ska man köpa hund så ska man veta hur man hanterar en hund samt veta hur en hund kommunicerar. Många av deras signaler misstolkas som ilska, skamsenhet m.m.

Varför vissa raser verkar överrepresentera attacker och annat beror nog på att de raserna anses "tuffa" och de som har dem har ingen aning om att de egentligen är väldigt förarveka, de tror att tuffa hundar ska behandlas tufft, urk.

• Froststar
    Svar på #213
    Det går lika bra som för renras. Det handlar inte om hunden som ras, det handlar om en enda ras, MÄNNISKAN. D.v.s. ägarlämplighet.

skåne tjej skrev 2008-07-30 12:52:07 följande:
    Att införa hundkörkort kommer aldrig gå sålänge det avlas blandrashundar helvilt.
  • Dirke
    Lejonmamman skrev 2008-07-29 12:37:33 följande:
    jag tycker vi ska ha nån slags kontroll/förbud eller liknande förbud på alla kamphundsraser. Dom har det aggresiva i sina instinkter och kan hugga och döda barn/vuxna och andra hundar.I frankrike har dom kastreringstvång då minskar eller dör dom väl ut så småningom det borde vi ha i Sverige också.
    Trams. Alla raser har potential att bli aggressiva - det är ingenting som raser med kamphundsursprung har monopol på. Hur vi än vrider och vänder på det så kommer det alltid att vara ett ägarproblem. Det finns gott om folk som lyckas locka fram exakt samma problembeteende hos alla de hundar de ägt genom åren, oavsett om de haft olika raser varje gång. Likväl finns det männsikor som aldrig har problem med att hantera en hund, även om samma hund ställer till massor av problem i ägarens närhet.
  • Froststar
    Svar på #216
    Haha, det var Okaa sans inlägg som orsakade luftbrist. No offence, Okaa san.

skåne tjej skrev 2008-07-30 12:54:13 följande:
    Tack Försökte dock dela upp mitt inlägg, så att det skulle bli lätt att läsa.
  • anka1079

läste bara TS - det borde finnas hundkörkort. Men visst finns det hundar som är galna precis som bland människor men jag tror inte förbud är lösningen. Utan att man faktist fattar att hundar är djur och inte små"barn" som springer omkring. Vi bör behandla dom som djur.

Jag tittar ofta på DOG-whisperer på TV4+ ...har fått många aha-upplevelser

• Okaa san

Precis, jag har länget tyckt att ett man ska införskaffa de.

Froststar skrev 2008-07-30 12:56:00 följande:
    Svar på #213Det går lika bra som för renras. Det handlar inte om hunden som ras, det handlar om en enda ras, MÄNNISKAN. D.v.s. ägarlämplighet. skåne tjej skrev 2008-07-30 12:52:07 följande:
    Life i fragile
  • Okaa san

No offence

Froststar skrev 2008-07-30 12:58:20 följande:
    Svar på #216Haha, det var Okaa sans inlägg som orsakade luftbrist. No offence, Okaa san. skåne tjej skrev 2008-07-30 12:54:13 följande:
    Life i fragile
  • skåne tjej
    Svar på #213Det går lika bra som för renras. Det handlar inte om hunden som ras, det handlar om en enda ras, MÄNNISKAN. D.v.s. ägarlämplighet. skåne tjej skrev 2008-07-30 12:52:07 följande:
    Du missförstod nog mitt inlägg

Det jag menar är att det är omöjligt att införa i verkligheten/praktiken. Det hade varit betydligt lättare om endast avel på renrasiga hundar tilläts. Om man vill köpa en hund från en kennel så blir man automatiskt skyldig att införskaffa hundkörkort.
    Kenneln rapporterar ju till skk vem som köpt valp från dem, och blir på så sätt lättare att följa upp.
    Men i dagsläget är det alltför många oseriösa människor som föder upp blandrashundar, denna uppfödning står utanför kontroll vilket medför att det är de skötsamma personerna som tvingas ta hundkörkort medan de andra som köper/säljer blandrashundar och skiter högaktningsfullt i något hundkörkort, kommer att fortsätta i samma anda som de hittills gjort.
  • Dulilladärinne
    Hamnbo skrev 2008-07-28 02:17:42 följande:
    Det var precis det jag ville komma fram till att vissa raser i fel händer kan bli farligare än andra.Jag kan säga dom som jag räknar till farliga raser...eller som kan bli farliga i fel händer..Iallafall som jag har uppfattat det och dessa raser hyser jag enorm respekt för och är försiktig i deras närhet...apbt..men den är ju inte godkänd ras av skk som jag förstått det. Sen Dogo Argentino, Staff, Amstaff, och Bullterrier...Det är nog dom raserna jag undviker så gott det går.Men jag vill även tillägga att det säkert finns trevliga individer bland dom raserna...men jag chansar inte.
    Suck suck och åter suck!

Jag är uppvuxen med staffar ( kamphundar i dina ögon ) min mamma hade kennel i över 10 år. Jag kan inte räkna hur många valpar vi sålt ( DÅ till BRA människor ) och ingen har något som helst tecken på att var aggresiva! Vad lär vi oss utav det? jo, att i rätt händer blir det bra hundar. dom flesta av hamnade i barnfamiljer och många är stora inom utställning, lydnad och agility.
    En från vår äldsta kull ( 11 år ) blev för några veckor sedan värdsvinnare på en stor utställning ( vann över ca 200 hundar )

Snälla sluta gnäll på dessa underbara hundar!!!!
  • Froststar
    Svar på #224
    Folk föder även upp renrasiga hundar som inte är reggade hos SKK. Folk föder upp renrasiga hundar med nuförtiden fullkomligt orealistiska utseendestandarder för rasen som eftertraktas på t.ex. utställningar. Så kontrollen ska nog börja där man ställer krav på alla som säljer en hundvalp, vare sig det är blandras eller renras. Alla andra får böta. Dessutom ska man självklart följa upp på det, d.v.s. polisen ska lika gärna kunna be om hundkörkort som eget id om man är ute med en hund. Likaså ska det vara olagligt att köpa en valp som inte har papper (samma där oberoende av bland- eller renras). Förändringen sker inte över en natt men allt är betydligt bättre än det är nu. De som säljer valpar ska dessutom ha någon form av avelskort utöver hundkörkort.

De som smugglar hundar ska få ett REJÄLT straff som känns. Det ska inte, på något sätt, vara lönsamt att handla med hundar, speciellt inte i en olaglig form. Så fort folk kan nosa sig till att de kan tjäna pengar på något så finns där alltid skrupelfria människor som tar chansen. Då ska det svida för att få bort dem.

skåne tjej skrev 2008-07-30 13:11:45 följande:
    Du missförstod nog mitt inlägg Det jag menar är att det är omöjligt att införa i verkligheten/praktiken. Det hade varit betydligt lättare om endast avel på renrasiga hundar tilläts. Om man vill köpa en hund från en kennel så blir man automatiskt skyldig att införskaffa hundkörkort.Kenneln rapporterar ju till skk vem som köpt valp från dem, och blir på så sätt lättare att följa upp. Men i dagsläget är det alltför många oseriösa människor som föder upp blandrashundar, denna uppfödning står utanför kontroll vilket medför att det är de skötsamma personerna som tvingas ta hundkörkort medan de andra som köper/säljer blandrashundar och skiter högaktningsfullt i något hundkörkort, kommer att fortsätta i samma anda som de hittills gjort.
  • Myzteria26

Japp

• Amstaff mamma

Jag är mamma till en renrasig okastrerad Amstaff hane som precis fyllt 1 år. Han är världens vänligaste hund och kommer bra överens med alla hundar. Han har aldrig skällt eller morrat åt en annan hund. Jag är själv en tjej ifrån förorten där den här typen av hundar är överrepresenterade och när folk ser oss på gatan tar dem förgivet att jag inte har någon aning om vilken hund jag skaffat. Själv är jag en väldigt aktiv hundägare som ställer ut min hund och vi satsar på att starta lydnadsklass och bli spår champion nästa år. Jag valde den hör rasen för att dem är väldigt trevliga familjehundar och att dem är lätta och roliga att jobba med. Jag är väldigt emot ett rasförbud då jag anser att ett förbud inte kommer att hjälpa i längden så länge vi fortfarande tillåter blandras avel. Fredrik Steen la upp ett väldigt intressant inlägg på sin blogg där han faktiskt skrev att hundattacker skulle minska med nästan 80% om vi förbjöd blandrasavel och minskningen skulle bli mindre än 20% med ett eventuellt rasförbud. Min hund är alltid den som blir biten av andra och sist var det en tax dom hoppade upp och tuggade sönder ansiktet på honom. Det är värt att tänka på när man drömer vissa raser och ägare pga okunskap.

• CFly

Hundkörkort är ett bra förslag.

Det är inte hunden utan ägaren. Det finns inget sådant som en hund som attackerar på grund av rasen. Se Cesar Milans program. Han äger själv kamphundsraser som är de goaste barnvänligaste och skulle inte trampa på en fluga.

Det beror på ägaren. 

Svar på tråden Tycker ni att man ska införa ett förbud mot att äga "kamphundsraser"?