• Full av förhoppning

Fick din prematur Kväveoxidbehandling?

Har märkt skillnader i hur bra prematurers lungor blivit och hur snabbt de blivit av med syrgas beroende på om de fick kvävebehandling eller ej. Är nu nyfiken på hur många som fått denna behandling och hur det gått?

Elias är här
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 09:12
    snälla skriv gärna ni som fått eller där det diskuterats, varför det blev/ inte blev
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick din prematur Kväveoxidbehandling?
  • Full av förhoppning

det öppnar upp lungblåsorna typ....
    en behandling för lungorna när det är riktigt illa läge

MsBeauty skrev 2008-08-04 22:38:14 följande:
    vad är det för nåt?
    Elias är här
  • Hanna

Japp vår kille var en av de första som fick det, för fyra år sedan. ENl läkarna största anledningen till att han överlevde, hans lungor var stela pga brist på fostervatten. Är också nyfiken på hur mycket det används nu.

• MsBeauty

aha... tror inte han fick det då...

• Lefo

Har tvillingar födda v 29+3 och den ena tjejen blev väldigt sjuk efter några veckor och fick då i en period kvävebehandling men om detta gjorde att hon överlevde vet jag inte.
    Läkarna var och är fortfarande väldigt förvånade att hon överlevde sin mycket svåra sjukdom.

• Nåt annat

Kväveoxidbehandling används inte i jättestor utsträckning idag (då talar jag bara för stlms-området). Det är endast Solna som utför denna typ av behandling, Huddinge kommer att starta i höst. Än så länge är det väldigt bestämda regler för att starta NO-behandling och den är endast i forskningssyfte.

• Full av förhoppning

I Lund pratas det om att ge den till alla prematurer i profylaktiskt syfte.
    Min Elias fick den och efter det så vände allt... samma gäller för nästan alla jag vet som fått det, men min väns son som INTE fick ... är sämre i sina lungor än Elias trots att Elias låg torrt i två månader och borde vara mycket sämre.

Nåt annat skrev 2008-08-11 21:00:07 följande:
    Kväveoxidbehandling används inte i jättestor utsträckning idag (då talar jag bara för stlms-området). Det är endast Solna som utför denna typ av behandling, Huddinge kommer att starta i höst. Än så länge är det väldigt bestämda regler för att starta NO-behandling och den är endast i forskningssyfte.
    Elias är här
  • Nåt annat

Jo jag har oxå bra erfarenheter från NO. Men tydligen krävs det fler behandlingar för att det ska räknas som en bra medicinsk behandling.

Svar på tråden Fick din prematur Kväveoxidbehandling?