• MiaLau

varför ska man föda...

kunde det inte varit typ, telepati eller något enklare att få ut ungen på..

Jag är så sjukt rädd för att dö under förlossning!!!
    ja vet inte om jag vill ha kejsarsnitt eller vanlig förlossning.

för några dagar sedan var jag säker på att jag ville ha kejsarsnitt.. men nu vet jag inte det längre.

orsakerna till rädslan är sånt här.

umea.expressen.se/Nyheter/1.748976/kvinna-dog-av-kejsarsnitt

sydsvenskan.se/lund/article242554.ece

• Svar på tråden varför ska man föda...
  • MiaLau

jag fick havandeskapsförgoftningen i förtsa gravditeten och det avslutades med akut kejsarsnitt pga att jag mådde så sjukt dåligt.

och bara rädslan att få tillbaka samma grej gör mig rädd.. jag är ingen rädd människa i vanligt fall.. jag ärganska cool på dne fronten.. men när dte kommer till att FÖDA.. då är jag livrädd!

• Dancia

MiaLau: Ja det förstår jag. Jag var rädd för att få det eftersom både min mamma och moster fick det med sitt första barn. Men det är visst mycket ovanligt att man får det med andra barnet, det är mer typiskt med första . Däremot så kan du ju symtomen nu, och de har ju stenkoll på MVC, så du ska ju absolut inte vara orolig för det

• MiaLau

Dancing Sunrise skrev 2008-07-27 18:18:22 följande:

MiaLau: Ja det förstår jag. Jag var rädd för att få det eftersom både min mamma och moster fick det med sitt första barn. Men det är visst mycket ovanligt att man får det med andra barnet, det är mer typiskt med första . Däremot så kan du ju symtomen nu, och de har ju stenkoll på MVC, så du ska ju absolut inte vara orolig för det
    saken var att jag fick inga symptom först. hon på mvc såg äggvitan i urinet och jag fick åka till sjukan för vidare koll. och då la dom in mig för att det var på Gång..

sen så 7 timmar senare så fick jag VÄRLDENS huvudvärk! jag trodde jag skulle smälla av!
  • Dancia

MiaLau: ja så kan det också vara, men de upptäckte det, och om inte annat så hade ni ju gjort det med din huvudvärk. Du ska ju iaf inte vara rädd för det nu eftersom det oftast bara drabbar förstföderskor. Det är ju din andra graviditet nu

• MiaLau

Dancing Sunrise skrev 2008-07-27 18:31:16 följande:

MiaLau: ja så kan det också vara, men de upptäckte det, och om inte annat så hade ni ju gjort det med din huvudvärk. Du ska ju iaf inte vara rädd för det nu eftersom det oftast bara drabbar förstföderskor. Det är ju din andra graviditet nu
    hehe. jo, jag vet. så sa läkarn på denna mvc oxå, att man oftast får det första ggn.
    men läkarn som förlöste mig sa att jag förmodligen får det andra ggn oxå. :S
    så känner jag flera som fått samma sak som mig båda graviditeterna. :S
  • Dancia
    MiaLau skrev 2008-07-27 18:40:41 följande:
    Dancing Sunrise skrev 2008-07-27 18:31:16 följande: hehe. jo, jag vet. så sa läkarn på denna mvc oxå, att man oftast får det första ggn.men läkarn som förlöste mig sa att jag förmodligen får det andra ggn oxå. :Sså känner jag flera som fått samma sak som mig båda graviditeterna. :S
    Ja, men vad är det för mening med att gå och grubbla? Nu vet du ju symtomen som sagt, och om du vill kan du ju be om extra koller och få gå oftare hos BM just för att du är orolig över detta. Men jag känner FLER som bara fått det första gången, och inte haft några problem andra gången. Tycker det är lite oprofessionellt av läkarna att säga att du förmodligen får det nästa gång, det kan ju inte de ha någon aning om. Försök njuta istället, du väntar ju barn! Och att föda vaginlt är något av det bästa man kan vara med om . Men däremot så förstår jag inte riktigt vad det är du menar, du säger att du är rädd för att föda, fast det egentligen är havandeskapsförgiftning och dödsfall du är rädd för? havandeskapsförgiftning får man ju under graviditet, och det är större risker vid kejsarsnitt än vagilat, då förstår jag inte varför du vill välja bort det (enligt de resonemangen).
  • MiaLau

Dancing Sunrise skrev 2008-07-27 19:12:51 följande:

Ja, men vad är det för mening med att gå och grubbla? Nu vet du ju symtomen som sagt, och om du vill kan du ju be om extra koller och få gå oftare hos BM just för att du är orolig över detta. Men jag känner FLER som bara fått det första gången, och inte haft några problem andra gången. Tycker det är lite oprofessionellt av läkarna att säga att du förmodligen får det nästa gång, det kan ju inte de ha någon aning om. Försök njuta istället, du väntar ju barn! Och att föda vaginlt är något av det bästa man kan vara med om . Men däremot så förstår jag inte riktigt vad det är du menar, du säger att du är rädd för att föda, fast det egentligen är havandeskapsförgiftning och dödsfall du är rädd för? havandeskapsförgiftning får man ju under graviditet, och det är större risker vid kejsarsnitt än vagilat, då förstår jag inte varför du vill välja bort det (enligt de resonemangen).
    för att jag är rädd för att föda normalt oxå.. från första ggn. då jag låg i tre dygn igångsatt :S

men man ska nog inte vara orolig.. i know. men det går inte ut ur huvudet :S
  • Tovsan

igångsättning tar ofta längre tid för att det inte sker på en naturlig väg.. kroppen är inte riktigt redo och tar lite tid på sig att anpassa sig

• Dancia
    MiaLau skrev 2008-07-27 19:15:13 följande:
    Dancing Sunrise skrev 2008-07-27 19:12:51 följande: för att jag är rädd för att föda normalt oxå.. från första ggn. då jag låg i tre dygn igångsatt :Smen man ska nog inte vara orolig.. i know. men det går inte ut ur huvudet :S
    ja, att bli igångsatt kan ju göra att det tar längre tid, det gjorde det för mamma och min moster också. Men då är det ju inte själva förlossningen du ska vara rädd för. detta är andra barnet och då kommer nog förlossningen gå mycket fortare. Fick du epidural sist? det lindrar ju väldigt mycket, och för mig så hjälpte det mig väldigt mycket att upp och gå och röra på mig, det gjorde att det gick mycket snabbare eftersom bebisen fick hjälp att glida ner av rörelserna.
  • MiaLau

Dancing Sunrise skrev 2008-07-27 19:56:16 följande:

ja, att bli igångsatt kan ju göra att det tar längre tid, det gjorde det för mamma och min moster också. Men då är det ju inte själva förlossningen du ska vara rädd för. detta är andra barnet och då kommer nog förlossningen gå mycket fortare. Fick du epidural sist? det lindrar ju väldigt mycket, och för mig så hjälpte det mig väldigt mycket att upp och gå och röra på mig, det gjorde att det gick mycket snabbare eftersom bebisen fick hjälp att glida ner av rörelserna.
    dom kunde inte sätta epiduralen för att jag var så svullen. varje ggn dom skulle ta blodprov fick dom kalla på narkosläkaren. så varje ggn jag skulle bli stucken försökte dom 7-8 ggr. samma med epiduralen.
  • LadyB

är du jätte rädd så finns det aurora mottagningar...men jag var orolig för förlossnigen,som dom flesta är...jag tänkte att kvinnor har fött barn i alla tider,och vi har tur som har sjukhus och proffs som hjälper oss om något går fel

• Tovsan

du verkar ha haft en hemsk upplevelse av din första förlossning som ligger i grund till din rädsla, jag skulle gå till någon o bearbeta detta! som LadyB skrev så finns det aurora mottagningar som är jätte bra för förlossningsrädsla!
    tänk att chanserna att det går snett o blir jobbigt igen inte är alls stora!

• MiaLau

hehe. jo, det är nog min tiidgare förlossning som satt alla tankar.. för när jag skulle föda första ggn had ejag inga problem med ett avslut.. men jag har juh bara ett avslut att gå på. min syrra hade jätte enkla förlossningar, medans en jag känner hade jättesvåra..

Svar på tråden varför ska man föda...