• solstickan41

Kostnad för ÄD mediciner i Riga?

Jag måste åka till Riga för att hämta min ÄD medicin. Jag undrar bara hur mycket den kan kosta på ett ungefär där.
    Min klinik har sommarstängt här i sthlm och min läkare här kan inte hjälpa mig.
    Tacksam för svar..

• Svar på tråden Kostnad för ÄD mediciner i Riga?
  • Igor

Runt 2600 euro tror jag man sa på AVA Riga att medicineringen för ÄD skulle kosta totalt om man tog den därifrån.
    Kan de inte skicka medicinen till dig utan att du måste åka ner och hämta den? Det sa de till mig att de kunde i alla fall.
    Löste det nu på annat sätt genom en privat gynekolog i Sverige som skrev ut till mig.

• solstickan41

Oj Igor... tack för infot men 2600 euro.. det är ju hur mycket som helst..

Mitt problem är att min klinik har sommarstängt. Har ringt runt för att få Zoladex i recept här i sthlm men det är omöjligt. Ingen vill ställa upp eftersom jag inte har mina journaler där. Eller så har de annan ursäkt. sommarstängd överallt också...

Skulle man kunna ta sprutan på dag 23 istället tror ni? Då kanske min klinik här i sthlm kan hjälpa mig eftersom de har öppnat igen.
    Min kordinator ska ringa mig idag. få se vad vi kommer fram till. Suck! Vill verkligen inte betala ca 25000kr extra för detta + resa.
    Ska ta sprutan 1 augusti. Det är då dag 20 på cykeln.

• solstickan41

kordinatorn skrev att han inte kunde skicka Zoladexen pga att den skulle hållas på max 5 plusgrader.

• Liselotte B

Men är det möjligt! Sååååå mycket!? Jag hade för mig att de sa 500 euro till mig!

Någon annan här på forumet fick ju allt sitt på svenskt recept, eller hur?

Hoppas det går bra för dig!

• solstickan41

Tack och lov Liselotte B för ett något vettigare pris.. Även om jag vet att det skulle bli ännu billigare om jag fick dem till högkostnadspris och att slippa resa dit..

• solstickan41

Nu har jag fått exakta priserna för medicinen fram till gravtest, alltså ca 14 dagar efter ET. Ca 2570 svenska kronor blir det. Sen kan det bli mer eller mindre beroende på hur man reagerar på behandlingen naturligtvis. Bli man gravid måste man fortsätta med en del av medicinerna och då blir priset högre naturligtvis.Hur jag får tag i dem får bli en senare fråga..

Eftersom min klinik är stängd och jag faktiskt inte vet om de ställer upp med högkostnadskyddet så åker jag dit nästa vecka och hämtar all medicin på en gång. De ska även hjälpa mig med Zoladexsprutan där på kliniken.

Det är även samma mediciner som de har på AVA Riga.
    Zoladex
    Estrofem
    Utrogestan (Progesterone)
    Dexona (Dexametasone)

Min kompis fick däremot en extra tablett som var liten och hjärtformad som hon tog på morgonen. Hon minns inte vad den heter men det var en sorts aspirin. Vet någon av er vad det är?

• Igor

Hick, då mindes jag väl fel. kanske var 260 Euro med tanke på era priser ovan. Sorry för detta..
    Den hjärtformade tabletten är TROMBYL 75 mg. Blodförtunnande medicin typ aspirin dvs lågdos acetylsalisylsyra (ASA), barnmagnecyl osv.
    Vad är dexona bra för? Inget som jag hört talas om från någon annan. Berätta Solstickan41

• solstickan41

Tack o lov att du skrev fel ändå.. tänk om det hade varit så.. hua..
    Tack för infot om Trombylen.. jag misstänkte att det var något i den stilen. Ska se till att jag även får den utskriven.

Min väninna är nu gravid med tvillingar och jag hoppas att medicineringen jag får hjälper även mig på traven sen när det är dax för ET.

Detta hittade jag om Dexona (Dexametasone)
    Det verkar inflammationshämmande.

Common Uses: This medicine is a corticosteroid used to treat swelling, itching, redness, and irritation of the eyes and eyelids. It may also be used to treat other conditions as determined by your doc
    ---
    Treats inflammation, certain types of arthritis, and many other medical problems.
    ---
    A corticosteroid, is similar to a natural hormone produced by your adrenal glands. It often is used to replace this chemical when your body does not make enough of it. It relieves inflammation (swelling, heat, redness, and pain) and is used to treat certain forms of arthritis; skin, blood, kidney, eye, thyroid, and intestinal disorders (e.g., colitis); severe allergies; and asthma. Dexamethasone also is used to treat certain types of cancer."

Hoppas det gav något..

• Igor

Hej Solstickan41
    Tack för ditt svar föresten. Dexona är alltså ett kortisonpreparat av något slag. Varför ska man äta detta? Du är den första som nämnt detta. Är det AVA Riga som skrivit ut detta. Har inte jag fått på min medicinlista.

Föresten kan du titta på fass.se om du vill se mer om det prepararet.

• Liselotte B

När ni nämner att kostnaden för mediciner är ca 2600 kronor, är det med eller utan subventionering? Har ni fått betala hela kostnaden själva eller fått det rabatterade pris som de flesta recept ger rätt till?
    Tur att det inte var 2600 euro, jag blev lite blek där en stund...

• Igor

Hej
    Kostnaden 2600 kr är ju om du får ut medicinen i Riga och då finns inga subventioner. I Sverige om du får medicinerna på recept med förmån så får du subventionerna och betalar alltså max 1800kr för medicin. Vet inte om man kan få medicinerna på rec utan subvention då blir det dyrare.
    Enbart procren kostar 1437:- sedan vag progesteron 10 st 171 kr
    och progynon 2mg 121 kr för 100 st. Bara att räkna....
    så Rigas priser är billigare än våra om man måste betala själv. Tur man slapp...hittills.

• solstickan41

Igor,jag vet inte varför man äter kortisonpreparatet. Jag har däremot läst att andra ätit Prednisolon,som ska ge i princip samma verkan om jag inte har förstått helt fel.

Liselotte B, jag ska betala medicinen direkt i Riga eftersom min klinik i Sthlm är stängd. Detta blir alltså utan subventioner. Samtidigt passar jag på att besöka dem eftersom det egentligen inte ingår i deras program. Känns bättre att träffa dem personligen först.

• solstickan41

Igor:
    Dexona (Dexametasone) används för att sänka immunförsvaret så att din kropp inte stöter bort embryot som inte innehåller ditt eget ägg.
    Så förklarades det för mig.

Svar på tråden Kostnad för ÄD mediciner i Riga?