• raspberriee

vad för bidrag far man, ej jobbat länge?

Jag är 20 ar min pojkvän 19 (snart 20). Vi bor ihop och allt är bra, fugerar bra mellan oss. Han har sitt drömjobb och har redan blivit erbjuden om chefjobb allsta han kan bli chef en dag ta över företaget om nagra ar. Sa ja han tjänar betydligt mer än mig och kommer göra de närmsta aren.
    Jag själv jobbar pa en bar sedan 3 manader. Tjänar lagom. Men om jag skulle bli gravid, sa blir de hur eller hur HAN som kommer fa betala de mesta :/

Men hur länge maste man ha jobbat för att fa fp, barnbidrag, andra bidrag?
    Vad är de för bidrag egentligen man far för en liten bebis?

Vill sa gärna skaffa barn, men vill ha nog med pengar först. Just nu sa spara vi bada undan om jag skulle bli gravid.

Är de osmart att planera/skaffa barn när ekonomin inte är den bästa pa ena sidan?

• Svar på tråden vad för bidrag far man, ej jobbat länge?
  • Fröken perfekt

Ja det är väl osmart om man jämför med att jobba 6 månader till innan du blir gravid. Om nu detta kan de dig dubbelt så mycket ut i månaden under den tiden du är mammaledig eller vad tycker du själv?

• castillo

alla föräldrar får barnidrag på 1050 kr.
    sen föräldrar penning liger på minimum 180 kr per dag oavsätt om man har jobbat eller inte..

om du jobbar nu så lämnar du bara hos försäkringskassan din årsinkomst det fixar arbetsgivaren oavsätt om man bara är timis eller har fast lön eller jobb. om du fortsätter att jobba under graviditeten så har du skyddad sgi, skulle du sluta jobba så måste du vara skriven på arbetsförmedlingen direkt dagen efter bortset om man skulle sluta på en fre då kan man vänta till mån eller om det e röda dagar väntar man till den första arbetsdagen elelr då det är öppet på arbetsförmedlingen annars förlorar man sin sgi.(årsinkomst) det funkar också om man pluggar direkt efter man slutar jobba.
    alltså man måste vara anställd,inskriven på arbetsförmedlingen eller vara inskriven i skolan utan en dag emellan för att behålla din sgi.

med din sgi så får du från försäkringskassan 80% av din lön under föräldrar ledigheten.
    som när man är skulskriven.
    kännar man 10 000 kr får du 8 000 kr av aförsäkringsskassan. sen skattar man alltid föräldrarpeningen.

förorar du ditt sgi så åker du ner på grunnivån det vill säga 180 kr per dag. så tar du ut 5 dagar i v som föräldrar ledig får du 180*5 och sen skattar du på det.

får du löneföhöjning under graviditeten så är det viktigt att du medelar din försäkringskassa det så att din nya årsinkomst ändras då höjs även din föräldrarpenning.

lycka till

• castillo

Fröken perfekt skrev 2008-07-22 01:40:57 följande:

Ja det är väl osmart om man jämför med att jobba 6 månader till innan du blir gravid. Om nu detta kan de dig dubbelt så mycket ut i månaden under den tiden du är mammaledig eller vad tycker du själv?
    ajuste glömde skriva. att försäkringskassan kollar 6 mån tillbacka för att räkna din sgi. om du skulle ha ex pluggat dem senaste 6 mån och har din sgi skydad kollar dem ett år tillbacka.
  • Ardilla

Du puffar, jag gör rice crispies?

• raspberriee
    Svar på #5
    Ardilla skrev 2008-07-22 01:45:53 följande:
    Du puffar, jag gör rice crispies?
    haha :)
  • Lena

om du har jobbat 8mån innan beräknad förlossning kommer du att få föräldrapenning enligt sgi (ca 80% av din lön om du tar ut 7dagar/vecka)

barnbidrag får man alltid

bostadsbidrag kan man söka

kolla på hur länge ni vill vara föräldralediga, rkna ut vad erinkomst då kommer att bli och hur mycket ni behöver spara för att klara det.

Svar på tråden vad för bidrag far man, ej jobbat länge?