• pindile

brännmärke på min son

min son föddes för snart tre år sedan i v29. låg på neo i 5 veckor innan vi kom hem. väl hemma upptäckte vi ett brännmärke på hans rygg som kommit av de små mätgrejerna som fästs på sidan av ryggen.....
    kändes sååå jobbigt, det syns än idag som ett ljust märke, ett ärr för livet.
    och allt beror på att sköterskorna missat att byta plats på dessa varma grejer.( vet inte vad de kallas)
    om jag ändå vetat....
    han måste ju fått ONT....tycker än idag att detta e jobbigt.
    nån mer som råkat ut för samma sak??

• Svar på tråden brännmärke på min son
  • tinaw

Jag förstår att du inte stör dig, som sagt. Kanske kommer du att göra det, kanske inte, men just nu har du inte kommit till den delen av bearbetningen som börjar när allt har lugnat ner sig, och såna här saker börjar dyka upp.

• ruffe4
    tinaw skrev 2008-08-05 17:00:09 följande:
    Jag förstår att du inte stör dig, som sagt. Kanske kommer du att göra det, kanske inte, men just nu har du inte kommit till den delen av bearbetningen som börjar när allt har lugnat ner sig, och såna här saker börjar dyka upp.
    Jag känner mig själv, att hon har ärr rör mig inte i ryggen, det är värdsligt och ytligt. Ärr i våra själar kan vara 1000 värre.
  • Proletariatet
    ruffe4 skrev 2008-08-05 20:03:05 följande:
    Jag känner mig själv, att hon har ärr rör mig inte i ryggen, det är värdsligt och ytligt. Ärr i våra själar kan vara 1000 värre.
    Fast blir det inte ett ärr i själen av att se de där ärren och veta att ens lilla lilla bebis har blivit bränd och haft ont, och det enbart pga av slarv, ingen livsavgörande anledning!?
  • tinaw

Åh, det handlar inte om ärren, det handlar om symbolvärdet och laddningen. Ärren bryr nog sig de allra flesta väldigt lite om.

• ruffe4
    morotsstavar skrev 2008-08-05 20:06:44 följande:
    Fast blir det inte ett ärr i själen av att se de där ärren och veta att ens lilla lilla bebis har blivit bränd och haft ont, och det enbart pga av slarv, ingen livsavgörande anledning!?
    Jag har aldrig kommenterat TS upplevelser, detta gällde min egen dotter.
  • Skosa
    ruffe4 skrev 2008-08-05 20:48:40 följande:
    Jag har aldrig kommenterat TS upplevelser, detta gällde min egen dotter.
    Men det är just det din dotter måste genomgå det hon går igenom för att bli bättree. TS barn behövde ju knappast bli bränd( min dotter behövde inte sitt fula ärr i ansiktet) för att b li bra utan vi ptatar om slarv. I framtiden kan du förklara för din dotter varför hon har ärr.
    Vi får tala om att våra barn har ärr ( i mín dotters fall ett synligt i ansiktet) pga andra mäniskors slarv
  • Kaffekopp
    pindile skrev 2008-08-05 10:31:45 följande:
    ruffe4 min sons ärr e ett resultat av slarv o inget annat.det påminner mig om att han lidit i onödan.....o ingen kan säga til mig att jag inte ska bry mig, för slarv inom vården e absolut aldrig ok, särskilt inte med små prematurer, då minsta misstagt kan bli ödestigert.....
    Varför är du säker på att det är slarv? Kan det inte vara så att din sons hud var omogen och mycket lättare fick sår och skador?
    pindile skrev 2008-08-05 10:38:59 följande:
    trasan0606: jaha, tänk om det var det som hände??!! man vet ju aldrig.....fast på avdelningen sa dom till mig efteråt att det var nån som missat o flytta mätaren i tid, skulle göras varje halvtimma för att undvika att bränna barnet....

Många barn klarar en timme och en och en halv timme. På många avdelningar byter man var 1.5:e timme och barnen klarar det bra.

Det betyder inte att det är tråkigt med ärr, men att det kanske beror på att han kom ut för tidigt och var känsligare...

Vi alla har ju våra ärr på kroppen efter jobbiga perioder och olyckor i våra liv. Det är ju sånt som man måste leva med... jag har ärr efter 200 stygn på kroppen som är nödvändiga för överlevnad. De är inte snygga, men de är en del av mig.

• Jordgubba

Mina tjejer låg på neo och hade en prob fastsatt på foten. Man satte ena sida på ovansidan o andra sidan på undersidan och detta var för att mäta syremättnaden i blodet och denna skulle byta fot varje timme annars riskerade dem att bränna sönder huden. Man kunde också känna att foten vart alldelens varm när man tog bort den...vid ett tillfälle satt den på för länge o detta resulterade i ett litet brännmärke...inte blev man glad över det men idag har dem inga besvär av detta. Prematurer har mycket kännsligare hud än "normalfödda" barn...jag tror inte du behöver oroa dig, han kommer inte att lida o ha ont men visst spelar detta på ens sammvete, man vill ju ABSOLUT inte att ens barn ska ha ont och lida när dem inte kan säga ifrån eller skydda sig själva....

• cloudberry79

Som tur är har inget av de sjukhus vi varit på gjort transcutanmätning, de har tagit prover via befintlig utfart och då tagit blodgas istället. Vidars tre stora ärr (ett är hemskt fult och kommer vara där för livet) är ändå från livsräddande operationer (dubbelsidig pneumothorax, tre operationer) så de är som tinaw skrev innan, påminnelser och symboler för den där tiden man helst vill glömma. De är inte resultat av någon sköterskas slarv, vilket för mig skulle vara i princip oförlåtligt.

Jag antar att ni inte har någon försäkring, de flesta brukar inte få någon försäkring beviljad som har så tidiga prematurer tyvärr.

LFG WOTLK
  • V P E

När vår son föddes (ej prematur) så satt navelsträngen runt halsen på honom. När BM klippte av den, det var rätt bråttom, så fick han en reva bak på axeln som syns än idag (2 år senare)... och det känns som världens bagatell mot vad som kunde blivit om hon inte klippt av navelsträngen.

Det kan säkert kännas hemskt att personalen glömt flytta det där instrumentet... men ett litet märke är väl i sig inget märkvärdigt. Nog finns det värre skavanker...

• Saadie

TS
    Jag är ledsen för det svåra som er familj har gått igenom. Men vad bra att din son mår bra nu. Jag förstår att det måste ha varit fruktansvärt att se din son kämpa för livet, må dåligt och nu ha fått reda på att han antagligen kände ytterligare smärta/obehag av ett brännande föremål.

Det jag tycker du ska göra är att sätta det hela i ett perspektiv. Han var tvungen att ha den mätaren där, och tyvärr så lämnade den ett litet ärr, men det är inget han lider av idag. När han blir äldre kan du berätta om den svåra tiden med honom och förklara att han låg kopplad till slangar och en lämnade ett ärr och visa.

Om sköterskorna hade slarvat så hade han antagligen varit full med massa ärr. Det låter på deras reaktion ("han har nog fått ett brännmärke av xxxx") att det förekommer att barn bränner sig. Men vet du hur pass varm den är? Nu kan man ju tro att vi pratar om en het spisplatta eller cigarettbrännmärke, men det kanske bara är lite varmare än vanligt, 45-50 grader, men deras hud är så känslig så att det blir som nått slags liggsår. Jag vill inte förringa det här, men jag vill heller inte förstora upp det för DIN skull så att du tror att han låg och våndades över det här.

Du kanske behöver bearbeta känslorna från den här tiden? För din son lider garanterat inte av sitt ärr på foten, det kan bli en historia för honom som han i sin tur berättar för sina barn.

Sen har ju andra skrivit om att de här mätinstrumentet byttes varje 1,5 timmar, tänk om andningen krisade för något barn och de inte kunde byta just då? Att de bara blev en halvtimme sena och hans hud var så känslig så att det blev ett märke?

• lillan e

nu är det väll inte märket i sig som stör ts, utan minnena som kommer upp när hon ser det. hur ovisst och jobbigt det var dâ..och att veta att hennes barn har behövt lida i onödan? sen kanske ni inte har läst hela hennes inlägg eftersom det bara undras om nâgon annan varit med om samma sak? ingen annan frâgeställning är ställd.. om ni inte har varit med om sammma sak sâ varför lägga sig i?

• lilja26

menar du koldioxid mättaren? det ser ut som en liten kopp som dom sätter vatten. Dom mätter koldioxiden genom huden med den. Den kan bli ca:42 grader. Min son hade en son på sig nere i umeå på barn 4. Beklagar att det har blivit ett ärr. Ska inte vara roligt att se, som en ständig påminnelse om den kämpiga tiden.Vet att personalen flyttade den ganska ofta just pga av tempraturen.

Svar på tråden brännmärke på min son