• änglavinge

Kejsarsnitt eller 'smärtfri' igångsättning?

Var på mitt andra läkarbesök idag angående att jag vill ha kejsarsnitt. Läkaren vill istället ge mig en näst intill smärtfri vaginal förlossning. Födde första barnet vaginalt utan ngn bedövning och är nu inte så sugen på att vara med om det igen av olika orsaker.

Är det någon här som varit med eller vet ngt om en sådan förlossning? Jag skulle isf få ett datum tidigare än beräknad födelse och bli igångsatt och få olika sorters bedövning så att det skulle bli näst intill smärtfritt.

Låter lite overkligt i mina öron. Någon som vet något om det??? Vet inte hur jag ska göra. Vill ju göra det bästa för barnet, samtidigt som jag själv vill må så bra som möjligt och inte oroa mig...

• Svar på tråden Kejsarsnitt eller 'smärtfri' igångsättning?
  • änglavinge
    Cia o krabaten skrev 2008-07-29 09:42:15 följande:
    Tycker det låter väldigt otroligt med smärtfri förlossning. Skulle inte alla få det då?Och om du inte kan få Epidural heller?
    Jag reagerade likadant! Om det nu finns ngt i närheten till smärtfri förlossning, då skulle väll det vara väldigt populärt?? Det är därför jag är lite förbryllad...

Ska prata med barnmorskan om det idag, får se vad hon säger då.
  • skruttan82

Är väldigt nyfiken på vad hon sagt...

• änglavinge
    skruttan82 skrev 2008-07-30 21:54:23 följande:
    Är väldigt nyfiken på vad hon sagt...
    Åkte aldrig in till henne igår, ska träffa henne idag ist eftersom jag ändå fick tid till tillväxt-UL i em. Dessutom ville min sambo oxå följa med och prata med henne. Han är oxå nervös efter förra förlossningen stackarn :)

Ska försöka hinna skriva ner ikväll vad hon sa!

Men om det nu hade varit sant (vilket jag inte tror) - så hade det ju varit underbart *ler*
  • änglavinge

Träffade ju som sagt min barnmorska igår (som ska förlösa mig) och 'tyvärr' var hon lite mer realistisk när det gällde den 'nästintill smärtfria förlossningen'...
    Hon trodde det skulle räcka med varmt bad, lugnande tablett kanske, morfinspruta och lustgas...
    Ngt annat kan jag ju inte ta :(

Blir lite arg på läkaren som sa att hon kunde garantera mig en 'nästintill smärtfri förlossning'. Känns som hon sa det bara för att hon inte ville ge mig kejsarsnitt :( Och nu är jag ju inställd på att föda normalt ist, men är nu livrädd igen. Typiskt.

Nån som har tips på hur man kan övervinna rädslan??

• maddec

Nummer två brukar ju gå mycket bättre och snabbare säger i stort sett alla(håller med!). En stor del av jobbet är ju redan gjort. Du fixar det!

• Juice

Min EDA misslyckades så dem kom med en morfinspruta, men idioten satte den i samma ingång som EDAn så den hjälpte inte ett dyft... En totalt smärtfri förlossning är nog svårt o få, me nklart att dem har preparat som kan ta udden av smärtan. Nästa gång ska ja ha eda igen o hoppas att den funkar då! Hoppas d ordnar sig för TS !

• Chewie

Peppning!

*Andra förlossningen går ju oftast mycket smidigare, din kropp har ju redan gjort det här förut!
    *Det går över så fort och är ju värt allt efteråt!
    *Det är det bästa för både dig och barnet med vaginalt, det är det naturliga och efteråt är det över! Tänk istället att ha en stort operatonsärr över magen och ha ont och inte kunna bära mer än barnet.

Jag är också rädd för smärtan, har fött två barn och gillar det inte, men jag skulle aldrig överväga kejsarsnitt istället, det verkar värre! Vill ju ha en trea me, och det klarar jag! *peppar mig själv också* (Andra förlossningen klarade jag med bara lustgas, hoppas jag klarar det med nästa me, vill helst slippa epidural)

• änglavinge

Tack för allt stöd! Jag försöker tänka positivt!

• Karlstadtös

Kikar in här också, som du gjorde i min tråd. Hoppas vi får den förlossning vi vill ha!

• Suzisuze

Vad e det för lögner din läkare sprider? smärtfri förlossning? Nej, det finns det knappast. Förresten så är drogerna , typ petidin (morfinliknande preparat) sånt som kan påverka barnet, o jag fick det . Sen avtog krystvärkarna o barnets hjärtljud gick ner, då fick BM lägga sig på magen till sonen ploppade ut! Inte så mysigt.
    Första förlossningen var mer smärtsam men underbar! Smärta är INTE farligt!!!!!!!!!!!!!!!

• Jonna i stormen

Jag vill inte ge falska förhoppningar, men när jag födde mitt första barn så var det nästintill smärtfritt efter att jag fått EDA:n. Om de kan ge dig en sån bedövning så är det verkligen "a piece of cake" att föda naturligt.

Min syster har dock blivit igångsatt och fått eda med sitt första barn och fött utan bedövning och utan igångsättning med sitt andra barn och hon tyckte att smärtan i de båda förlossningarna var ungefär densamma eftersom det var så pass mycket värre att bli igångsatt.

Mitt hetaste tips är att vänta på på en naturlig förlossning och få Eda ganska direkt (om nu närkosteamet kunde ge dig det) och sen kombinera med lustgas som får dig att slappna av ytterligare.

Lycka till vad du än bestämmer dig för!!!

• charlie och novas mamma

Min andra förlossning va inte alls farlig, de va inte mkt smärta där inte, vist värkarna kände ju hemma men om vi säger från de att vi kom in till förlossningen va de så gott som smärtfritt, fick ta en het dusch när ja kom som gjorde att värkarna knappt kändes (ja blev äldigt förnåvad) men de är ju från person till person liksom. sen fick ja Eda innan ja skulle få onda värkar, sagt och gjort, fick två dundervärkar innan edan sattes men de va ju bara 2. Sen kände ja ingenting! på flera timmar, krystvärkarna kändes ingenting heller, sen gjorde de ju så klart skit ont när själva barnet kom ut. Men annars hade ja inte mkt onte inte. Men som sagt, fortfarande väldigt inviduellt, och du skulle ju inte få eda heller. Men man kan ju få bäckenbotts bedövning vid utdrivnings skedet som tar bort smärtan när barnet föds fram,inte vanligt nu för tiden men frågar man brukar man få tror ja.
    De kommer gå bra! själv har ja vart med om både kejsarsnitt och vaginal, ja skulle aldrig i hela mitt liv välja kejsarsnitt framför vaginal, de va en skräck upplevelse för mej.. ursch.

Svar på tråden Kejsarsnitt eller 'smärtfri' igångsättning?