• Namnam

När börjar gränsen för gammal förälder?

Om det finns "unga föräldrar" måste det också finnas "gamla föräldrar" eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 15:53
    Eller "gammal mamma" kanske det ska vara

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 16:19
    Jag menar åldern vid födseln av barnet!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När börjar gränsen för gammal förälder?
  • FridaE

35 tycker jag, för det är ju då man blir erbjuden extrakoll och nupp och allt vad det heter. Är det inte så? Alltså då är man "gammal" även enligt vården.
    Sen menar jag inte att man är gammal och skröplig och borde inte skaffa barn då...

• Alle

Var 26 vid första barnet.
    37 vid tvåan, och 38 vid trean - var hamnar jag då?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • ouiouioui

Det bästa med att vara 35 när man får första barnet är att man inte bryr sig om andras åsikter huruvida man är gammal eller ej

• EnHusMus

Jag håller med er som ni säger att man inte är gammal som människa efter 30. Men jag menar de att det är lite sent att BÖRJA tänka på barn då. Jamena, det blir ju svårare att bli gravid ju äldre man blir. Och sen var de där med alla extra tester och kollar som erbjuds när man är 35+.

Aja, nu tänker jag inte blanda mig i denna tråd längre. Onödigt prat bara. Alla är väl i slutändan så bra föräldrar de kan för SINA barn, oavsett ålder? Vissa behöver bara mer stöd och hjälp(unga och äldre). Men det gör väl inte en till en sämre förälder? Att be om eller behöva stöd/hjälp?

Aja, hej med er!

* ~ Linnéa - 07.12.07 ~ *
  • mirre2
    EnHusMus skrev 2008-07-18 22:40:16 följande:
    Just ja... Mor min väntar sitt 11e barn just nu. Och hon är 43. Går det så kan man... =D
    oj 11 barn de va inte illa
  • Mirmis

Jag rösta på 45 kanske börjar bli lite sent att tänka på första barnet, men mycket kan hända så att det tar så lång tid och därför känns det lite fel att säga när man är "gammal mamma"

EnHusMus: Förstår att du tycker att det är sent att börja tänka på barn vid 30, men som sagt man kan börja tänka tidigare och mycket kan hända som gör att man inte får barn tidigare än 30. Själv så börja jag tänka på barn redan i tonåren och bestämde att jag skulle ha mitt första vid 25, men det kom inte föränns vid 32 p g a många omständighete runtomkring som t ex ingen pojkvän föränns vid 25 som jag vill skaffa barn med.. Men håller med dig att alla har rätt till en åsikt och man tycker jätte olika, jag håller med dig att man är en bra föräldrer till sitt/sina barn oavsätt hur gammal man är..

~~Wilma 070809~~
  • Babusjka

EnHusMus skrev 2008-07-19 00:23:52 följande:

Jag håller med er som ni säger att man inte är gammal som människa efter 30. Men jag menar de att det är lite sent att BÖRJA tänka på barn då. Jamena, det blir ju svårare att bli gravid ju äldre man blir. Och sen var de där med alla extra tester och kollar som erbjuds när man är 35+.Aja, nu tänker jag inte blanda mig i denna tråd längre. Onödigt prat bara. Alla är väl i slutändan så bra föräldrar de kan för SINA barn, oavsett ålder? Vissa behöver bara mer stöd och hjälp(unga och äldre). Men det gör väl inte en till en sämre förälder? Att be om eller behöva stöd/hjälp?Aja, hej med er!
    Fast å andra sidan så är det ju bättre att vänta och bli en "gammal" mamma istället för att skynda in i något man inte är redo för.
    Alla mognar ju olika och har olika förutsättningar och värderingar.
    Man kan ju inte skaffa barn tidigt bara för att det är det bästa ur medicinsk synvinkel.
  • Jessa6

Fick mitt första barn när jag var 30 och det tycker jag är precis lagom, har gjort allt jag velat innan dess och skulle aldrig vilja ändra på det eller ha fått barn 5 år tidigare. Kan man bli mamma tycker jag itne att man är för gammal, lika mycket som folk har åsikter om att man är gammal mamma, lika mycket åsikter finns det om att vara ung mamma. Ung mamma i mina ögon är mellan 15-25, det tycker jag är ungt. Men det är ju jag det

• Kössen

det är faktiskt så att alla har inte hittat mannen i sitt liv tidigare, ska dom inte fundera på barn då bara för att dom är över trettio och får gå igenom extra rutiner..herre gud..

EnHusMus skrev 2008-07-19 00:23:52 följande:
    Jag håller med er som ni säger att man inte är gammal som människa efter 30. Men jag menar de att det är lite sent att BÖRJA tänka på barn då. Jamena, det blir ju svårare att bli gravid ju äldre man blir. Och sen var de där med alla extra tester och kollar som erbjuds när man är 35+.Aja, nu tänker jag inte blanda mig i denna tråd längre. Onödigt prat bara. Alla är väl i slutändan så bra föräldrar de kan för SINA barn, oavsett ålder? Vissa behöver bara mer stöd och hjälp(unga och äldre). Men det gör väl inte en till en sämre förälder? Att be om eller behöva stöd/hjälp?Aja, hej med er!
  • EnHusMus

Kunde inte låta bli att titta in ändå... =D

Kössen skrev 2008-07-19 19:21:40 följande:
    det är faktiskt så att alla har inte hittat mannen i sitt liv tidigare, ska dom inte fundera på barn då bara för att dom är över trettio och får gå igenom extra rutiner..herre gud..
    Öhh?? Men ursäkta då till er alla som tagit illa upp. Men vadå... Jag får väl ändå tycka och känna som JAG vill. Eller? Jag har väl ändå inte hackat på någon som tycker annat? Eller??
    Känns lite som om ni inte riktigt kan läsa mellan raderna.
    Det är väl ganska självklart att man måste ha någon att skaffa barn med och att det känns rätt. Sen om det kommer vid 19 eller 39 det hör väl ändå inte hit?

JAG skrev bara vad JAG tycker är en lagom ålder utifrån MIN syn på det hela. Det är väl ändå inget att "herre guda" om??
  • EnHusMus

Sen vem vet... JAG kanske tycker annat när jag når 30+. Eller hur?? Vad vet jag om livet?? Jag är ju bara en liten 23 åring?!

Ja, det är väl så många tänker. Men, men... Tänker inte ta upp min livhistoria här. Jag kan ju bara säga att jag känner mig på tok för gammal för min egen ålder.

hahaha!! Gjorde något sånt där "vuxenpoängtest" eller vad de kallas. Aja, töntigt tycker jag och säkert många med mig. Men jag gjorde det mest på skoj.
    Man kan ju säga att beskedet shockade mig... en sådär 40+!!!

• elvinaOstefan

medelgammal runt 26-27 över 32 är gammalt i mina ögon. Men det gäller kvinnor. Män börjar bli gammla över 40.

Devin, det finaste vi har ♥
  • blipblop

Jag undrar bara varför det är för på tok för sent att börja med barn vid 30? För barnets skull eller?
    Ja, det är din åsikt men du motiverar den inte. Du får naturligtvis tycka vad du vill men jag undrar lite HUR du tänker.

EnHusMus skrev 2008-07-19 21:57:52 följande:
    Kunde inte låta bli att titta in ändå... =D
    Öhh?? Men ursäkta då till er alla som tagit illa upp. Men vadå... Jag får väl ändå tycka och känna som JAG vill. Eller? Jag har väl ändå inte hackat på någon som tycker annat? Eller??Känns lite som om ni inte riktigt kan läsa mellan raderna.Det är väl ganska självklart att man måste ha någon att skaffa barn med och att det känns rätt. Sen om det kommer vid 19 eller 39 det hör väl ändå inte hit?JAG skrev bara vad JAG tycker är en lagom ålder utifrån MIN syn på det hela. Det är väl ändå inget att "herre guda" om??
  • Kössen

håller med, tycker det är märkligt.runt trettio är man ju oftast stadgad och har ett tryggt liv.

blipblop skrev 2008-07-19 22:28:02 följande:
    Jag undrar bara varför det är för på tok för sent att börja med barn vid 30? För barnets skull eller?Ja, det är din åsikt men du motiverar den inte. Du får naturligtvis tycka vad du vill men jag undrar lite HUR du tänker.
    [/citat]

hehe, vilken kommentar,"Vad vet jag om livet?? Jag är ju bara en liten 23 åring?! "
    tror inte det är så många som tänker så faktiskt..
    säg att du haft kille, som det tar slut med när du är 32 år..det tar nåt år sen träffar du verkligen Han med stort H.
    tror inte åldern skulle hindra dig från att skaffa barn då..;)
    EnHusMus skrev 2008-07-19 22:02:13 följande:
    [citat]
    Sen vem vet... JAG kanske tycker annat när jag når 30+. Eller hur?? Ja, det är väl så många tänker. Men, men... Tänker inte ta upp min livhistoria här. Jag kan ju bara säga att jag känner mig på tok för gammal för min egen ålder. hahaha!! Gjorde något sånt där "vuxenpoängtest" eller vad de kallas. Aja, töntigt tycker jag och säkert många med mig. Men jag gjorde det mest på skoj.Man kan ju säga att beskedet shockade mig... en sådär 40+!!!
  • LindaJohansson81

Jag röstade enligt MINA PERSONLIGA erfarenheter, min pappa var 39 år när jag föddes och det tycker JAG är alldeles alldeles för gammalt.

Så jag röstade på 36, men egentligen tycker jag att det är alldeles för gammalt det också. (för mig) alltså.

• ouiouioui
    elvinaOstefan skrev 2008-07-19 22:04:00 följande:
    medelgammal runt 26-27 över 32 är gammalt i mina ögon. Men det gäller kvinnor. Män börjar bli gammla över 40.
    Hm, då är ju frågan om man tar ett "medicinskt" perspektiv eller ett "mognads"-perspektiv? Rent mognadsmässigt bör väl män och kvinnor ligga på samma nivå iaf om man är över 25-30-årsåldern? Anser jag iaf. Sedan har man ju på senare år upptäckt att det innebär extra risker för barnets hälsa också om pappan är av äldre sort. Så jag vet inte varför man ska göra skillnad på män och kvinnor vad gäller ålder vid föräldraskap.

Rent statistiskt är det ju svårare att bli med barn när man blir äldre, men för mig gick det på första försöket vid 35-års ålder. Jag och min man är lika gamla men har inte känt oss redo för barn förrän nu.

Kan fö tillägga att min mormor var 32 när hon gifte sig och därefter fick hon 6 barn. Det var inte så ovanligt att vara gammal mamma i den generationen, särskilt inte som man ofta fick många barn. I min mammas generation var man ofta mycket yngre när man skaffade barn och vid 32 ansågs hon vara gammal mamma. Jag har aldrig lidit av att ha "äldre" föräldrar, de är unga i sinnet.
Svar på tråden När börjar gränsen för gammal förälder?