• mars dotter

utdrivningsskedet!

jag är i vecka 27 idag. Väntar mitt andra barn till 14 oktober. Tiden går VÄLDIGT fort då jag redan har en dotter på två och ett halvt år som får dagarna att rulla på.

Börjar bli allt mer och mer rädd inför förlossningen. Sa till mig själv efter första gången att : ALDRIG NÅGONSIN MER! Men nu sitter ja här med magen i vädret och ska snart föda. Jag är BARA rädd för själva utdrivningsskedet, HUR SKA JA KLARA DETTA IGEN?! Snälla jag behöver ALLT stöd som ni kan ge mig, för när jag tänker på hur det kändes så vill jag inte vara med!! Blir det bättre andra gången? Hur var det för er, ni som har fått fler än 1 barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:49
    P.S Vill gärna höra vad ni tyckte om er förlossning, vad var värst, värkarna/krystvärkarna eller när bebisen kom ut?

• Svar på tråden utdrivningsskedet!
  • Sussett

Som jag skrev tidigare har jag varit med om tre förlossningar hittills och haft turen att ha rel lätta förlossningar, det var bara den första som drog ut på tiden och jag uppfattdade som besvärlig. Men trots detta har jag under nästkommande grav gått igenom en period då jag kännt skräck och ängslan och undrat varför itusan jag utsätter mig för denna smärta igen. Alla tankar är riktade mot förlossning och jag har läst igenom journaler från de tidigare och gått igenom förloppet. Oron och ängslan har sedan förbytts mot förväntan och glädje och för att efter v 30 ge mig massor av styrka. Jag tror att jag har behövt några veckor att bearbeta känslor och räddsla men när det väl är gjort så känns allt bra igen! Kanske du kan bearbeta din rädsla och vända den till positiv energi istället. Lycka till!!

Älskar er min underbara familj!
  • jesslin

krysta var jobbigt men värkarna innan var jobbigare eftersom jag bar hann ha edan i 1 1/2 h varav den hjälpte i 40-50 min.

Sofia 12 okt 04 fröken busan nummer ett , Emilia lillan 13 juni 08.
  • Eisa

Krysta gjorde inte ett dugg ont och var inte ett dugg jobbigt.
    Värkarna innan gjorde lite ont men inte sådär skitfarligt.

Ville bara säga att det kan vara så också.

• Med två små

Jag var bara rädd för utdrivningsskedet med nummer två också, eftersom det tog mycket lång tid med ettan. Men dum som jag var lyssnade jag på min bm som garanterade att det skulle gå lättare andra gången, för det gör det ju normalt sett.

Tyvärr blev det värre andra gången, och det fick mig att må dubbelt så dåligt över förlossningen som jag skulle gjort om jag inte hade hade förväntat mig att allt skulle gå bra.

Mitt tips till dig är att:

1. I första hand räkna med att det blir lättare andra gången...

2... men att samtidigt skriva in i din förlossningsplan vilken hjälp du vill ha OM utdrivningsskedet tar tid eller blir jobbigt på annat sätt!! Min aurora-bm sa till mig att om de hade sett min journal från första förlossningen hade jag förmodligen kunnat få snitt när scenariot upprepades andra gången och sluppit ligga i timmar med krystvärkar.

Lycka till, det troligaste är väl ändå att det går mycket bättre andra gången!!

• 3xmamma

Har haft ganska lätta förlossningar, tycker iaf att den andra gick lättare än det första. Övergångsskedet var jobbigast men istället för att kämpa emot så lät jag kroppen göra vad den ville och hjälpte till så gott jag kunde .Mitt mantra var "den ska UT!" Enda haken var att min man höll på att få förlösa mig, så snabbt gick det när jag väl började krysta att barnmorskan nätt och jämt hann svara på ringningen!

• Jonasson

Min andra förlossning gick fort! Halva tiden mot första (ganska vanligt). Jag fick värkar 07:30 på morgonen och de eskalerade fort. Orkade inte vara hemma länge så vid 9:50 klev jag in på bb och 10:48 föddes hon! Krystvärkarna var färre ochde sista öppningsvärkarna tycker jag är betydligt värre. Använde mig av endast lustgas så jag inte riskerade att tappa någon kraft att krysta ut henne. Mkt smidigare andra gången!

• frk Carlsson

Jag har bara fött ett barn vaginalt, men jag upplevde inte utdrivningsskedet som det värsta med förlossningen utan det var nog den fasen som var minst smärtsam tycker jag, det vara bara jobbigt helt enkelt (höll på en timme).

Många som jag känner som fött fler än ett barn vaginalt har haft en väldigt snabb andra förlossning och krystskedet har varat i allt från 30 min till en kvart... det är ju bonusen med att föda igen, att kroppen redan gjort jobbet och minns hur det var...

Men om du känner att oron tar överhanden tycker jag att du ska be att få prata med en aurora-bm och så kan ni skriva en förlossningsplan tillsammans så att du känner dig trygg. Jag gick en profylax-kurs innan min vaginala förlossning och jag tyckte det gav mig mkt mental styrka och lugn och det var det som också gjorde att jag höll ihop mentalt under förlssningen...

Lycka till - det kommer att gå bra!

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • 3fraimsdotter

Värkarbetet fram till man fick börja krysta var värst. Jag fick aldrig veta hur det gick heller för jag blev lite "bortglömd" eftersom det var så många som födde samtidigt. Det hade nog känts lättare om jag vetat hur snabbt det faktiskt gick för på 3½ timmar öppnade jag mig helt. Krystvärkarna tyckte jag kändes som när man är rejält skitnödig på dass och ska trycka till ordentligt. Inte så farligt. Sedan gjorde det hugaligen ont precis när barnet pluppade ut men det gick så fort så jag mest hann reagera och skrika till, sedan var hon ute.

• luzorsus

höll på 45 min första gången, andra gången krystade jag tre gånger och höll på i sex minuter. Det är ju oftast något som går betydligt fortare med andra barnet, säkert för dig med!

• Shirley

Jag har 5 barn, 4 är födda vaginalt. Tycker att utdrivningen är det värsta med allting och det har gått fortare men gjort lika ont varje gång... den där brinnande smärtan när huvudet är på väg ut. Sist tog det bara 3 min att krysta ut henne så jag hoppas det går minst lika fort nästa gång

• astalacasta

Jag tyckte att utdrivningsskedet var klart jobbigast. Jag tycker att värkarna innan var helt hanterliga, men att krysta var verkligen jobbigt! Så jag förstår precis hur du tänker.

Kan dock trösta med att för mig gick det mycket lättare att krysta andra gången. Både för att det tog kortare tid, med också för att jag läste på innan om andning, och hade en barnmorska som höll emot med handdukar när jag tryckte på, vilket kändes jättebra och gjorde att jag vågade ta i ännu mer.

Hoppas att det blir lättare andra gången för dig också!

• noahs

Jag säger bara EDA!!! Utan den hade jag inte pallat med.

• mars dotter
    noahs skrev 2008-08-21 05:16:32 följande:
    Jag säger bara EDA!!! Utan den hade jag inte pallat med.
    jag har också eda:P Men det hjälper ju inte mot smärtan i "där nere" ! och de är den som gör ont ju
  • 82an

Jag är också väldigt orolig för smärtan vid utdrivningsskedet. Har gjort det 2ggr och aldrig mer, men så sitter man har igen! Pratade med min BM om PDB bedövning och hon sa att det finns på förlossningen men används när man syr de som spruckit mkt men att vi skulle se till att jag får en sån Sen om det hjälper vet jag inte men det ger ju hopp iaf

• apaqnirk

Jag har fött ett barn och väntar nästa barn vilken dag som helst nu. Jag tyckte nog att värkarna som var strax innan krystvärkarna var värst förra gången.

Sen var jag grymt orolig för att spricka med. Det var det enda som jag låg o tjatade om under hela utdrivningsskedet kändes det som.

Men jag tyckte att det var skönt att man kunde göra nånting åt värkarna. De innan hade det ju bara vara att "rida ut".

Svar på tråden utdrivningsskedet!