• gookie

Tycker ni e det att det e ok att lyfta en katt i nacken?

Har min sambos bror här nu. Vår ena katt gick upp i soffan och han tog den i nacken och skulle lyfta bort den. Detta e inte alls OK för mig. Så nu har vi en vild diskussion om detta. Tycker ni det e OK att lyfta katten i nacken? Motivera gärna svaret. Han anser inte att katten tar skada av det

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-14 00:48
    Kan tillägga att han säger att när det kommer fram katter när han jobbar så tar han dom i nacken och kastar iväg dom. Han tror dom tycker det e kul för att dom får lära sig att landa vilket dom e skapta för. Vet inte vad jag ska säga försöker förklara att det finns väl INGEN som vill bli tvingad till något. För det e ju det som e han tvingar katten till att landa. Han vill inte lyfta katten på annat sett då han tycker dom ofräscha. Tur han sover i eget rum med stängd dörr så vora katter e säkra. Jag sa hade han gjort det med mina så hade jag lappat till honom. Och nej han driver inte med mig

• Svar på tråden Tycker ni e det att det e ok att lyfta en katt i nacken?
  • Hiker

Nej, vad onödigt att lyfta en katt i nackskinnet. För det första är det opraktiskt för mig att lyfta dem så, för det andra gör det nog ont. Även om mamma katt gör det med ungarna så är inte vuxna katter byggda för det. Undantaget skulle kanske vara en väldigt aggressiv eller skärrad katt som jag av någon anledning måste lyfta iväg med händerna. Då skulle jag ta i nackskinnet (för att få den lugnare) och samtidigt stödja under rumpan.

• gookie
    Grenadjären skrev 2008-07-14 12:19:57 följande:
    Herrelösa katter som kommit att bli en sanitär olägenhet = skadedjur, slängs ut ur min trädgård, i nackskinnet.
    Jo tack du har redan nämnt det
  • Zionezze

NEJ det är absolut inte ok att lyfta en katt i nackskinnet! En vuxen katt kan få permanenta nervskador av att man bär den nackskinnet då den har blivit alldeles för tung för en sådan behandling! Att kattmamman gör det med sina unga är en helt annan sak, då hon instinktivt vet var hon kan hålla samt att ungen inte är så tung. Har man kattungar ska man ändå försöka se till att mamman inte bär omkring med dem alltför mycket, eftersom det kan ge skador.

Så alla ni som inte tycker det är hela världen, läs på lite om hur en katt fungerar innan ni klankar på ts, uppenbarligen har ni noll koll! Å ts, du har all rätt i världen att bliv förbannad på din svåger, han är i ditt hem där han vet om att det finns djur, kan han inte hantera det så får han bo någon annanstans!

• Mornie Alantie

Skulle aldrig lyfta en katt (eller något annat) i nackskinnet om jag hade något val. Det har dock hänt några gånger att jag särat på katter som slagits. Då kan nackskinnet vara ett ställe man får tag på snabbt så man får isär dem. Men det är som sagt bara i yttersta nödfall jag skulle göra så.

Annars håller jag helt med er som anser det vara fel.

• gookie
    Zionezze skrev 2008-07-14 16:11:58 följande:
    NEJ det är absolut inte ok att lyfta en katt i nackskinnet! En vuxen katt kan få permanenta nervskador av att man bär den nackskinnet då den har blivit alldeles för tung för en sådan behandling! Att kattmamman gör det med sina unga är en helt annan sak, då hon instinktivt vet var hon kan hålla samt att ungen inte är så tung. Har man kattungar ska man ändå försöka se till att mamman inte bär omkring med dem alltför mycket, eftersom det kan ge skador. Så alla ni som inte tycker det är hela världen, läs på lite om hur en katt fungerar innan ni klankar på ts, uppenbarligen har ni noll koll! Å ts, du har all rätt i världen att bliv förbannad på din svåger, han är i ditt hem där han vet om att det finns djur, kan han inte hantera det så får han bo någon annanstans!
    Vad bra du skrev detta. Han visste inte att jag skulle ta illa upp sa han och ska aldrig mer göra om det. Men tråkigt att vi blivit lite ovänner pga allt tjafs om katterna. Och detta var ju inte det med nackskinnet mest utan det sistnämnda
  • tamate
    gookie skrev 2008-07-14 12:03:34 följande:
    Nej jag mår väl inte dåligt men nu e vi väl lite ovänner pga detta. Han respekterar att jag inte vill att han ska lyfta våra i skinnet nu när han vet. Men saken e att han står fortfarande och försvarar då han tagit katter i skinnet och kastat iväg dom. Han tror inte katten far illa. Blir så irriterad på folk ibland :(
    men hur menar han att han kastar iväg katten? det kan ju innebära atkatten landar lite mjukt enmeter bort, kan även innebära katten landar mindra mjukt 20 m bort.
    Jag hasplar ur mig att jagkastar saker då och då men tror inte att alla andra skulle säga att jag eg inte kastar i sin egen definationen av ordet.
    - det som inte dödar härdar!
  • truelovemelie

Kattmamman lyfter sina ungar i nacken när dem är små, och om någon gör det sen så är det ingen fara. Det SER hemskt ut, men katten har inte så mycket känsel som vi människor har. Sen att slänga iväg katten är ju en annan femma, det tycker jag inte att man ska göra:/

• bellanbus

En kattunge kan jag tycka att det är ok att göra det med, många gånger när de fastnar med klorna lite här och var så kan det hjälpa att lyfta dem i nackskinnet för då brukar de dra in klorna.

En tyngre katt skulle jag bara lyfta i nackskinnet om det gällde ett slagsmål eller en ilsken katt som jag var rädd skulle göra någon illa.

När jag badar mina katter så håller jag ett "vänligt men bestämt" grepp om nackskinnet för det håller dem lugna i stunden.

Men att lyfta en stor tung katt i nackskinnet utan ovanstående skäl, det gör ju ont på dem.

Toys and flavours....tjoss
  • Aikido
    Yoloboy1996elite skrev 2017-02-05 21:44:46 följande:
    Jag har precis skaffat en katt och lyfter enbart i vänster bakben. funkar skit bra.
    Rekommenderas!

Hur gör ni?
    Jag köpte en sådan här:

• Hundbloggerskan

Vilken äcklig person! Nej, det finns bara ETT läge där det är OK att ta en katt i nackskinnet och det är i paniksituationer. T.ex när vi skulle åka bil med våra katter och då vi flyttade så de skulle till nya stället. Buren kom bort i flytten (min låtsasmamma och pappa slarvade bort den helt enkelt...) så vi fick hålla i dem. De hade satt på dem selar men de satt helt för löst (antar att de inte kan så mycket om katter...) men min fick panik när vi skulle in i bilen. Han kom snabbt ur selen och för att kunna hålla fast honom när han revs och bets så fick jag ta honom i nackskinnet för att kunna hålla fast honom så han inte stack och det hade kunnat bli en ännu värre situation. Men såfort vi var inne i bilen och alla dörrar stängda så släppte jag efter.
    Men annars tar man inte en katt sådär! Usch!

Svar på tråden Tycker ni e det att det e ok att lyfta en katt i nacken?