• m00nfl0wer

Unga föräldrar kritiseras oftare än andra? Bullshit!

Jag är en s.k ung förälder. Blev mamma till min dotter när jag var 16år och 9månader. Idag är jag 19½år och hon blir 3år i September.

Läser ständigt om unga föräldrar som beklagar sig över att "alla" vuxna kritiserar oss. Det är helt fel. Vi blir inte mer kritiserade än andra. Vi alla har åsikter om olika saker. Det pågår alltid stora diskussioner om invandrare, vegetarianer, homosexuella etc. och det finns väldigt många som kritiserar dessa.

Det jag försöker säga till OSS är; VI ÄR INGA OFFER. Vi är bara vanliga unga människor som fått barn tidigt. Jag tycker att vi ska sluta se oss som offer. Många av oss har starka åsikter om "äldre" mammor t.ex. Vi är FÖRÄLDRAR och jag tycker vi ska kunna samsas utan att vi anklagar varandra för någonting.

Jag är helt säker på att alla vuxna vill oss väl. Dom blir oroliga, för vi ÄR unga. Jag var alldeles för ung, men blev gravid av misstag och valde. Jag valde den svåra vägen och jag har fått mycket goda råd från äldre. Men det betyder inte att jag ångar mitt val. Jag ångrar inte min dotter, men jag hade hellre sett att jag aldrig blivit gravid. Ung och dum, ingen kondom.

Jag har dessutom inte stött på SÅ mycket kritik som folk här inne verkar beklaga sig över. Enda som sagt riktigt elaka saker är fjortonåringar på LunarStorm, men sen när börja jag bry mig om vad dom tycker?

Sedan jag fick min dotter så har jag nästan bara fått en massa beröm, nästan för mycket. Jag förtjänar inte det, jag är en förälder precis som alla andra som fått barn första gången. Och jag handlar utifrån det och gör det jag anser bäst för min dotter.

Aldrig att jag skulle uppmuntra min dotter att bli förälder vid 16års ålder. Men jag skulle inte heller tvinga henne till abort om hon skulle bli gravid när hon är runt 16år.

Vet inte riktigt vad jag vill med det jag skriver. Tycker bara att det är så löjligt att många unga föräldrar ser sig själva som offer, bara för att det finns personer som "inte gillar oss".

Och vi behöver INTE bevisa att vi är bra föräldrar. Vi är föräldrar och så länge vi tar hand om våra barn så ska det inte finns några problem, det räcker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 09:26
    Jag vill påminna er om trådstarten. Att det inte står att vi INTE blir kritiserade. Det står att vi inte blir mer kritiserade än andra, dvs vi är inget speciellt mål.

• Svar på tråden Unga föräldrar kritiseras oftare än andra? Bullshit!
  • enny signatur
    thatisgreat skrev 2008-07-14 19:46:54 följande:
    jag vet inte redigt om jag har förstått din poäng ? skulle det vara en trend för unga mammor att klaga på att dom blir kritiserade? en trend att spela offer i onödan?att du inte heller har blivit bemött av negativa kommentarer är kanon. Men dom flesta får fakiskt onödiga kommentarer. och en trend tror jag verkligen inte. vi alla vill bli lika mycket accepterade. en trend just nu är väl att alla förlovar sig. hur hade du reagerat om du fick gå genom en graviditet med elaka kommentater? att gå ut och äta en mysig kväll men få kritik. om du tillslut inte ens kan gå ut på stan avslappnad för att handla. vi söker inte blickar, vi FÅR blickar OCH elaka kommentarer. och det är en ond cirkel, man får sämre självförtroende, man tappar orken att se andra människor som positiva och därför tar man till sig kritiken tillslut. man blir sårad. även om jag vet hur bra jag är som förälder.alla upplever olika, men att säga att folk beter sig som offer kan jag bara inte ta.som sagt, jag tror ingen förstår hur sjukt det är förrän man själv har varit i situationen.
    nej du missade poängen. trenden vara tt unga får mer kritik.
  • LadyB
    enny signatur skrev 2008-07-15 23:28:18 följande:
    nej du missade poängen. trenden vara tt unga får mer kritik.
    va???? skulle det vara en trend att vuxna kritiserar unga mammor?? eeeeeeeeeh okej...:S
  • SomeOone

Haha börjar nästan skratta när jag hör att nån tror att det är en trend ! ganska komiskt isåfall :-S hahahahahah

• LadyB

Liillah Benjamin skrev 2008-07-16 14:22:34 följande:

Haha börjar nästan skratta när jag hör att nån tror att det är en trend ! ganska komiskt isåfall :-S hahahahahah
    eller hur... ahahaha
  • SomeOone

Det är ju sant ju haha låter helskummt

• LadyB

Liillah Benjamin skrev 2008-07-16 15:16:45 följande:

Det är ju sant ju haha låter helskummt
    menar det...
  • Lucky86
    m00nfl0wer skrev 2008-07-13 23:11:55 följande:
    Jag är en s.k ung förälder. Blev mamma till min dotter när jag var 16år och 9månader. Idag är jag 19½år och hon blir 3år i September.Läser ständigt om unga föräldrar som beklagar sig över att "alla" vuxna kritiserar oss. Det är helt fel. Vi blir inte mer kritiserade än andra. Vi alla har åsikter om olika saker. Det pågår alltid stora diskussioner om invandrare, vegetarianer, homosexuella etc. och det finns väldigt många som kritiserar dessa.Det jag försöker säga till OSS är; VI ÄR INGA OFFER. Vi är bara vanliga unga människor som fått barn tidigt. Jag tycker att vi ska sluta se oss som offer. Många av oss har starka åsikter om "äldre" mammor t.ex. Vi är FÖRÄLDRAR och jag tycker vi ska kunna samsas utan att vi anklagar varandra för någonting.Jag är helt säker på att alla vuxna vill oss väl. Dom blir oroliga, för vi ÄR unga. Jag var alldeles för ung, men blev gravid av misstag och valde. Jag valde den svåra vägen och jag har fått mycket goda råd från äldre. Men det betyder inte att jag ångar mitt val. Jag ångrar inte min dotter, men jag hade hellre sett att jag aldrig blivit gravid. Ung och dum, ingen kondom.Jag har dessutom inte stött på SÅ mycket kritik som folk här inne verkar beklaga sig över. Enda som sagt riktigt elaka saker är fjortonåringar på LunarStorm, men sen när börja jag bry mig om vad dom tycker?Sedan jag fick min dotter så har jag nästan bara fått en massa beröm, nästan för mycket. Jag förtjänar inte det, jag är en förälder precis som alla andra som fått barn första gången. Och jag handlar utifrån det och gör det jag anser bäst för min dotter.Aldrig att jag skulle uppmuntra min dotter att bli förälder vid 16års ålder. Men jag skulle inte heller tvinga henne till abort om hon skulle bli gravid när hon är runt 16år.Vet inte riktigt vad jag vill med det jag skriver. Tycker bara att det är så löjligt att många unga föräldrar ser sig själva som offer, bara för att det finns personer som "inte gillar oss".Och vi behöver INTE bevisa att vi är bra föräldrar. Vi är föräldrar och så länge vi tar hand om våra barn så ska det inte finns några problem, det räcker.TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 09:26Jag vill påminna er om trådstarten. Att det inte står att vi INTE blir kritiserade. Det står att vi inte blir mer kritiserade än andra, dvs vi är inget speciellt mål.
    Haleluja!
  • September07

unga mammor blir mer kritiserade just för att dom är unga...för att åldern dra ögon till sig. Men unga mammor ät lika bra mammor som äldre är.

• SomeOone
    September07 skrev 2008-07-19 16:15:10 följande:
    unga mammor blir mer kritiserade just för att dom är unga...för att åldern dra ögon till sig. Men unga mammor ät lika bra mammor som äldre är.
    Precis Unga mammor är väl lika bra/Duktiga på att ta hand om sina barn som äldre förälder . Det finns ju äldre förälder som också kanske inte är så bra på att ta hand om sina barn !
    Därför tycker jag att man inte ska dra alla unga mammor som dåliga oerfarna och kanske inte har rätt utbilning o.s.v.
    Det finns äldre som iprincip inte heller har någon erfarenhet .
  • LadyB

Liillah Benjamin skrev 2008-07-20 14:56:46 följande:

Precis Unga mammor är väl lika bra/Duktiga på att ta hand om sina barn som äldre förälder . Det finns ju äldre förälder som också kanske inte är så bra på att ta hand om sina barn !Därför tycker jag att man inte ska dra alla unga mammor som dåliga oerfarna och kanske inte har rätt utbilning o.s.v. Det finns äldre som iprincip inte heller har någon erfarenhet .
    menar det lixom...
  • TyraPaloma

Jag har fått höra många kommentarer. Min barnmorska sa i princip åt mig att göra abort. Folk har sagt stackars barn så mina barn har hört det. Jag har blivit kallad olämplig mamma. Folk har spridit rykten om att jag försörjt mig på pengar från socialen samt att jag inte ens gått ut gymnasiet. Släktingar har snackat om hur olämpligt det är. Jag har till och med fått mail där det står att jag borde göra abort, bli mördad etc. Och då räknar jag inte med alla kommentarer jag har fått här på FL.

Men när jag började på högskolan så försvann alla kommentarer direkt!! Helt otroligt nog har jag inte fått en enda negativ kommentar sen dess!!

Svar på tråden Unga föräldrar kritiseras oftare än andra? Bullshit!