• född78

Lyckligt slut efter 4 missfall

Jag vill bara inge lite hopp till er som kämpar med upprepade missfall. Jag fann själv tröst i solskenshistorier när jag gick igenom missfall och utredningar. Jag fick först ett MA och tröstade mig då med att det är väldigt vanligt med ett missfall. "bara att prova igen". Nästa graviditet slutade i X (utomkvedeshavandeskap)som behandlades med cellgift. Det gick upp för mig att det efter ett X finns ökad risk för att man skall drabbas av detta igen. Efter detta kändes det som hela min värld rasade samman. Läkarna sa att det görs ingen utredning innan man haft 3 missfall. "ska man behöva gå igenom allt det innan man får hjälp". Tre månader efter cellgiftbehandlingen fick vi börja prova igen. Blev gravida,överlyckliga och oroliga. Denna graviditet slutade i MF. Nu gjordes slutligen en missfallsutredning som visade att jag har kardiolipinantikroppar vilket kan vara orsaken till mina MF, men det är inte alls säkert. Jag fick inför nästa graviditet progesteron, trombyl och fragminsprutor. Blev gravid började med behandlingen men även denna graviditet slutade i MA. Jag var helt knäckt. Allt kändes hopplöst, började läsa om adoption.
    Under hela denna tiden fick jag min vård på kvinnokliniken och olika läkare varje besök, skrapning osv. Helt knäckande att behöva dra hela min olyckshistoria om och om igen. Äntligen skrevs jag in på fertilitetskliniken och fick riktig hjälp och ett bra bemötande.
    Blev gravid igen, testade positivt i oktober. Började medicinbehandling. I v 6 hade jag första kontroll på fert mottagningen. Barnets hjärta slog. Vilken underbar känsla (har aldrig sett detta vid tidigare graviditeter). Jag fick sedan regelbundna kontroller på fert mottagningen fram till v 12 och sen skrevs jag över till spec MVC. Och nu en fullgången graviditet senare sitter jag med en välskapt liten dotter som är 6 dagar gammal.

Vill bara säga till er så som min man sagt till mig under hela denna perioden av vårt liv "ge inte upp, det kommer gå vägen...."

//född78

• Svar på tråden Lyckligt slut efter 4 missfall
  • Primrose

Grattis till din lilla dotter - helt underbart att det lyckades till slut!Glad

Själv har jag tre missfall och två misslyckade IVF:er bakom mig. Nu går jag in i v. 29 i morgon och hoppas att allt ska gå väl. Jag tog Trombyl och Progesteron t o m v. 12 den här gången, vilket jag inte har gjort tidigare. Jag hade inte heller hunnit göra något VUL/UL vid de tidigare graviditeterna så jag vet inte om det någonsin var ett tickande hjärta med i bilden.

Till alla som kämpar - ge inte upp!

• född78

nl71: tänk inte att du skall behöva genomgå ett missfall till innan du får utredning. Det är en betydligt större andel som lyckas på 3e försöket än som får missfall. Försök att se positivt på din kommande graviditet om du orkar.

• Isse72

född78: Grattis till att äntligen ha lyckats! Har 3 MF bakom mig och haft relativt lätt att bli gravid. Nu låter det vänta på sig. Händer ingenting och jag går djupare ner i svackan för varje mens som kommer. Vilken medicinering fick du när du äntligen fick komma till fertilitetskliniken? Var det samma som innan, dvs trombyl, fragmin och progesteron?

• född78

isse72
    Ja det stämmer att jag fick trombyl, fragmin o progestron även denna graviditet. Anledningen att jag blev remiterad till fert.mottagningen var att jag skulle få samma läkare vid medicinering, kontroller fram tom v12.Därefter är det spec mvc som tog över.
    Det kan nog skilja sig i var man kan få sin hjäpl beroende på hur olika landsting är organiserade.
    //född78

• Mian70

Hejhej!
    Så härligt att det lyckades och skönt att höra din historia.
    Har själv fått tre MF sedan september 2007, det senaste bara för en månad sedan.
    Hade ju också hört att efter 2 mf så är det ovanligt med ett tredje, så jag kände mig ganska så lugn, men det gick åt skogen iaf. Börjar nu misströsta ganska så rejält, är dessutom 38 år(med två välskapta pojkar på 9 & 10 år i bagaget)
    Står nu och velar om jag vågar försöka en fjärde gång eller om jag ska försöka få tag i någon som vet var jag ska vända mig för hjälp.
    Kram
    Mian

• woyka

jag fick igår reda på att jag fått mitt fjärde missfall slutet av v sju, alla har varit samma vecka. Gjorde utredning efter tredje och det enda de gjorde var att sjukskriva mig från första dagen jag plussade. De har aldrig sagt något om progesteron. Känner verkligen igen mig i det att man hela tiden måste dra samma historia igen och hävda sig själv. Har åtminstonde träffat sju olika läkare... Igår började läkaren dra en historia om att unga par tror alltid att livet ska gå som de tänkt sig men att det inte alltid går direkt och började med flera jämförelser.IDIOT det var ju fjärde missfallet då har man väl rätt att fråga om allt möjligt... Sitter nu och läser igen trådar för att se vad jag skulle kunna fråga om då jag ska träffa läkaren nästa vecka.. Och försöker få hopp igen solskenshistorier:)

• Isse72

Hej igen född78! Har plussat. Blev glad, men naturligtvis jätte orolig. Blödde vecka 5+2, men har inte blödit något mer sen dess. Är nu i v 6+4. Undrar över vilken dos progesteron du fick? Jag tar Progesteron MIC 400 mg, en vagiator morgon och en på kvällen. Läste någonstans att en del tar tre per dag. Vilken dos fick du? Orolig att jag tar för liten dos. Hur mycket trombyl och fragmin fick du?

Tacksam för svar!!

• Primrose

Isse72: Jag smyger in och säger GRATTIS!Glad Och tänkte också berätta om doseringen som jag fick. Jag tog 2x75mg Trombyl om dagen i tolv veckor - det var för att förhindra att mitt för höga TNF-alfavärde skulle orsaka missfall. Jag tog tre progesteronvaggisar (3x400mg) om dagen, men det var bara därför att min gyn hade sagt det (och de brukar också ge det på IVF-klinikerna). Min hormonläkare, som mätte TNF-alfa etc., sa dock att två om dagen skulle ha varit nog. Han ville dock inte att jag skulle sänka dosen när jag väl hade börjat med tre. Det finns ju väldigt olika orsaker till att man tar Trombyl och Fragmin och det är ju det som avgör om man tar det och i vilken mängd och hur länge. När det gäller Progesteron tar nog de flesta det tills moderkakan helt har tagit över från gulkroppen.
    (Jag har alltså, precis som du, haft tre missfall, och är nu i v. 33)

• Isse72

Primrose: Tack för info! Då kanske det räcker med 2 vagiatorer. Tar 75 mg trombyl+fragminsprutor. Hoppas det räcker. Ska på kontroll på torsd (v7+5) är så sjukt nervös. Mår inte illa längre och är livrädd att det ska vara ett dåligt tecken. Har dock ont i brösten fortfarande.

• född78

Isse72:Jag tog prog vag morgon och kväll tom v 12, 75 mg trombyl 1 ggr/dag tom v 36 samt fragminspruta 2500 IE tom v 13 sedan 5000 IE tom 6 veckor efter födseln.
    Lycka till!!!

• NilamNilam

Har inte läst alla inlägg men vill säga grattis! Och tack! Jag är en av alla de som behöver höra solskenshistorier efter fyra missfall på ett år, skrapades efter MA så sent som igår... Jag har en dotter på 2,5 år och vill så gärna att hon ska få ett syskon... Skönt att få lite hopp!

• Isse72

Född78: Hej igen! Vilken läkare fick du behandling av? Har gått på Lucinakliniken och fått 75 mg trombyl, och 2500 IE + progesteron. Hittills har det gått bra. Är i v 10+3. Nu ska jag börja på specialmödravården och de ifrågasätter fragminbehandlingen och vill ta bort den från v 12. Dr Björk på Lucinakliniken som jag gått hos vill dock öka den till 5000 IE.

Svårt att veta vem man ska lyssna på!

Svar på tråden Lyckligt slut efter 4 missfall