• Zuze

Jobbigt att vara bonus förälder när ena parten inte samarbetar!

Hjälp!!!Vad ska jag göra som bonusförälder för att stödja min sambo,hans ex vill inte gå med på att hans dotter ska bo här hälften av tiden(kan tillägga at hon redan är här 12 dygn per månad)och ibland mer.Hon vägrar att barnet ska bo här 2dgr mer per mpånad så vi får lika mycket tid med henne men då mister hon underhållstödet,tror att allt handlar om pengar eftersom det ofta gör det.Hon vill atthan ska betala till henne när det är kalas eller aktiviteter men hon får ju underhållstöd ca 900:-mån + barnbidrag,snacka om hon uttnyttjar sin rätt som mamma.Jag har under sommaren passat deras dotter när hon jobbat för dagisplatsen börjar gälla till hösten men inte ens ett tack,,,är trött i själen för hennes översittarsätt tar snart kol på vårt förhållande.

• Svar på tråden Jobbigt att vara bonus förälder när ena parten inte samarbetar!
  • HegeOlsen

Ge dig ur konflikten, låt pappan ta den själv.
    Sen är det så att det krävs inte exakt 50% för att det ska räknas som underhållsstödsbefriande och att pappan ska slippa underhåll. Dokumentera barnets boende och ta ett snack med försäkringskassan så ska du se att det ordnar sig.

Zuze skrev 2008-07-08 19:21:05 följande:
    Hjälp!!!Vad ska jag göra som bonusförälder för att stödja min sambo,hans ex vill inte gå med på att hans dotter ska bo här hälften av tiden(kan tillägga at hon redan är här 12 dygn per månad)och ibland mer.Hon vägrar att barnet ska bo här 2dgr mer per mpånad så vi får lika mycket tid med henne men då mister hon underhållstödet,tror att allt handlar om pengar eftersom det ofta gör det.Hon vill atthan ska betala till henne när det är kalas eller aktiviteter men hon får ju underhållstöd ca 900:-mån + barnbidrag,snacka om hon uttnyttjar sin rätt som mamma.Jag har under sommaren passat deras dotter när hon jobbat för dagisplatsen börjar gälla till hösten men inte ens ett tack,,,är trött i själen för hennes översittarsätt tar snart kol på vårt förhållande.
  • anna112h

Först och främst, lägg ner att du vill att hon ska tacka dig. Det kommer nog aldrig att hända! Sedan måste jag säga att jag tror inte att man bara kan ge sig ur konflikten men du behöver inte driva den. Det får din man göra men du får nog finna dig i att den finns och försöka stötta honom efter bästa förmåga. Vissa dagar vill man bara skrika rätt ut om dessa biomammor som anser sig ha förtur till barnen bara för att de inte har sett över sin ekonomi! Andra dagar kan det kännas lättare....Jag tror mig veta hur du känner, då "vår" biomamma drivit boendeprocess som HON förlorade!

Allt gott!

• SCSI

vi hade en liknande situation här men det handlade snarare om att mamman behövde vänja sig vid tanken på att släppa greppet om sitt barn lite - för henne kändes det tryggare så länge sonen bodde mest hos henne för att hon tyckte att han behövde EN trygg punkt i tillvaron. Då han ändå bodde hos oss 12-14dagar/månad hade jag svårt att se det som nåt annat än att han redan hade två hem och mådde alldeles utmärkt. Min sambo har ju ändå levt med den där kvinnan i 7 år och vet hur man handskas med henne, så han väntade helt enkelt ut henne, puffade lite på henne med sakliga argument emellanåt och efter ett år ungefär var hon redo att faktiskt ge sin son möjlighet att träffa sin pappa lika mycket som sin mamma... jag tycker man tappar bort det rätt ofta. Det handlar inte om föräldrarnas rätt till sina barn så mycket som barnens rätt till sina föräldrar!

Och jo, lite om pengarna var det nog. Hon har fortfarande hela barnbidraget för "hon har större intresse av att handla kläder än pappan". Det har bara resulterat i att vi sparar kvitton på ALLT vi köper till grabben och kräver henne på pengarna i efterhand. :)

Svar på tråden Jobbigt att vara bonus förälder när ena parten inte samarbetar!