• LadyB

Råd av vuxna till oss unga mammor om ubtbildningar mm

jag lixom många andra unga mammor vill skulle nog uppskatta råd ang utbildningar mm...som går att läsa in på distans eller e hyfsat korta....jag vill INTE att ni ska kritisera oss,bara ge oss råd :D

• Svar på tråden Råd av vuxna till oss unga mammor om ubtbildningar mm
  • SomeOone

Man måste vara 20 för att gå på komvux

• LadyB

då får jag sitta på rumpan min o vänta några år hahaahahahahahaha

• SomeOone

Haha jo jag med , jag har bestämmt att om jag inte hittar jobb snart så får jag gå på komvux när jag fyller 20 Hehe

• Psychobilly
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-14 19:17:15 följande:
    Om man är över en viss ålder och har gymn.komp. kan man läsa till USKA på komvux på 1.5-2år. Du får gå omvårdnad på gymnasiet.
    I malmö har vi en vuxenutbildning till uska för folk över 18. De tar först och främst in folk som inte ha gymnasiekompetens! Den utbildningen är på 48 veckor!
  • enlitenbitkaka

Dehar samma här men de tar i första han in folk som påbörjat sin gymn.utb. men fått ett samlat betygsdokument och behöver slutbetyg. Är det inte så hos er också?

Psychobilly skrev 2008-07-14 21:19:21 följande:
    I malmö har vi en vuxenutbildning till uska för folk över 18. De tar först och främst in folk som inte ha gymnasiekompetens! Den utbildningen är på 48 veckor!
  • enlitenbitkaka

Man får inte jobb som uska utan grundläggande behörighet/slutbetyg och ett slutbetyg hinner du inte få på 48v.

enlitenbitkaka skrev 2008-07-14 21:24:18 följande:
    Dehar samma här men de tar i första han in folk som påbörjat sin gymn.utb. men fått ett samlat betygsdokument och behöver slutbetyg. Är det inte så hos er också?
  • Psychobilly
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-14 21:24:18 följande:
    Det vet jag inte. Men jag tror inte det faktiskt.
  • Psychobilly
    enlitenbitkaka skrev 2008-07-14 21:25:16 följande:
    Man får inte jobb som uska utan grundläggande behörighet/slutbetyg och ett slutbetyg hinner du inte få på 48v.
    jo det hinner man visst!
  • abovo

luscious: Tja, jag läste in 3-årig naturvetenskaplig linje på 1,5 år och när jag fortsatte till Universitetet så halverades lånet, så det blir inte mkt det. Försumbart.
    Är man inte redo att läsa gymnasiet vid 16 så kan man vänta tills man är det. Jag hade medelbetyg under 3 när jag hoppade av, men när jag läste in gymnasiet närjag var 21 hade jag medelbetyg 5. Inte för att det är lättare på komvux, vi gjorde centralprov i alla grundämnen - utan livet kan vara så ibland att man helt enkelt måste vänta.

• rosablomma

skulle du kunna tänka dig att kunna arbeta som undersköteska så är som de andra föreslagit omvådnadspogramet en bra idé. och det finns ju en rad möjligheter att bli mer efter det. Kankse tar du gymnasiet först.. tar ett jobb efter och jobbar ett tag och för att sedan hoppa på en utbildning? eller funderar du ut vad du verkligen vill, vilket inte alltid är det lättaste.

jag skulle inte rekomendera barn o fritid om du vill bli klar inför jobb. man blir inte ens barnskötare längre, och det är svårt att få mer än vik. Men om du därimot är intreserad att arbeta på förskola (dagis) så kan en höskoleutbildning till förskolelärare vara aktuell. dick på 3,5 år men framtiden som förskolelärare ser ljust ut. i alla fall i mina trakter.

försök inte att tänka att du ska läsa i hundra år, utan ta en bit i taget. och det fungerar att läsa med barn. jag läser med två och har hållt igång i 2½ år. men herregud, tiden går så fortFlört (ska bli lärare)

fördelen att läsa innan du är 20 är ju att du slipper köpa böcker o den biten.

• Ari Gold

Nu tänker jag inte vara så fördomsfull att jag förutsätter att alla unga föräldrar vill ha praktiska yrken med korta utbildningar. Tror nog det finns massor av människor som eftersträvar en hög utbildningsnivå trots att de fått barn tidigt.

Men till de som (oavsett ålder) önskar en gymnasieutbildning som är yrkesinriktad och kort med goda chanser till jobb så skulle jag nog föreslå tex. bygg eller el eller något inom IT med teknikerinriktning.

Det jag skulle avråda från allra mest är väl underskötersketräsket. Det tror jag är en lätt fälla att hamna i. Mn vården är INTE en bra arbetsplats om man har små barn och framför allt inte om man är eller riskerar bli ensamstående under småbarnstiden (statistikst en hög risk för UF). Vårdjobb är dåligt betalda, slitsamma och inte anpassade efter normala barnomsorgstider.

• stinamaria

Gymnasiet är ju helt klart bäst att ha avklarat. Det finns ju utbildningar där man inte behöver plugga vidare utan är färdig direkt efter tre år.
    Jag fick min son när jag var 16 (fyllde 17 tre veckor senare). Nu är han två år och jag har gått mitt första år på frisörprogrammet. Jag tycker inte alls att det är jobbigt att plugga med barn utan det har gått hur bra som helst. Visst var det första halvåret lite tufft för han var sjuk mycket med förkylningar osv men det har ändå gått jättebra! Och jag kommer ju vara färdig frisör när jag läst mina tre år.

Svar på tråden Råd av vuxna till oss unga mammor om ubtbildningar mm