• oio

"Det är bättre att vara ung"..."det är tufft/jobbigt"

I vissa trådar står det att det är bättre att vara ung förälder (sen följer ibland div olika anl), i vissa står det att det är tufft/jobbigt att vara ung förälder.

Vad är det då som är tufft/jobbigt?

• Svar på tråden "Det är bättre att vara ung"..."det är tufft/jobbigt"
  • Whilda

Nu vet ju inte jag specifikt vilka trådar du syftar på .

Men eftersom jag fick barn när jag var 18 år  så upplevde jag att det som var jobbigt då!! Var att jag hela tiden kände att jag måste göra allt DUBBELT så bra
    för att ens vara hälften så bra som "äldre" föräldrar.....

• oio
    Svar på #1
    Jag säger förälder om de som har fått barn.

Det jag menar i ts:en är de som skriver under denna rubrik på forumet och kallar sig ung förälder.
  • oio
    Svar på #2
    Finns olika trådar...de som planerar barn, de som har barn. Pratas ekonomi eller relationer...skola/jobb...osv.
  • Indillia

Jag tyckte det var superenkelt att bli förälder vid 18 års ålder.
    Det enda jobbiga var fördomarna om jag var för ung och att många ville dela med sig av goda råd som jag förväntades följa.

• Novus

Det är alltid jobbig att vara förälder
    Förstår inte varför åldern ska vara så viktig, eller ens nåt att kommentera?

• Suskiv

Det jag kan tänka mig är jobbigt och tufft är om man saknar ekonomi.

• LjubaviMoja

Jag fick barn när jag var 17 och jag var livrädd hade aldrig tidigare ens hållt i en bebis. Sen att vara tvungen att dra ner på så mycket saker som man tyckte om att göra tidigare och som inte gick längre. Men när miraklet kom så var alla dom tankarna borta ville tillbringa all min tid med henne men sen har jag en ganska stor familj som jag fått oershört mycket stöd och hjälp ifrån. Nu är jag 22 och väntar mitt andra.

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • oio

Tack för svaren hittills.

Frågan är inte kritik mot någon...utan, jag vill bara veta vad som menas när ni skriver så...och...nu har jag fått lite mer förklaring.

• Whilda

Jag tyckte inte heller att det var jobbigt att få barn,
     det jobbiga var som sagt ALLA fördomar mot yngre föräldrar.

• LadyB

vad är det som är jobbigt? vakna på natten? byta blöja eller bara att inte bara ha en själv att tänka på?? för det går ju alla igenom...vissa har lättare för förändringar,andra inte

• oio

Ok...då är det lika tufft och jobbigt som vilken föräldrer som helst, såsom jag tolkar era inlägg.

Tack alla!

• Fia85

Det jag kan tänka mig att vara extra jobbigt är ekonomin, är man 16 år har man troligtvis inte hunnit skaffa sig fast anställning eller en sjysst budget att ta av då det krisar. Men det är ju även jobbigt att ha det tajt ekonomiskt om man är 45.

Som Whilda skriver tror jag också att som ung förälder tänker man på att göra allt dubbelt så bra, för att inga moraltanter ska komma och predika..

• Frostkristall

Inte tror jag att det är så mycket jobbigare att vara ung förälder, än att vara "äldre". Eller det är så jobbigt/tufft som man gör det till.

De flesta säger att det är bättre att få barn ung för att man orkar mer/hinner se sina barnbarn (ev. barnbarnsbarn) växa upp, men å andra sidan finns det pigga och ungdomliga "äldre" och slitna och orkeslösa yngre.
    Gällande barnbarn så kan vad som helst hända, man kan dö ung/vara fruktansvärt seglivad, ens barn kanske inte kan få/vill ha barn osvosv...

Så egentligen är det nog inte så stor skillnad på äldre/yngre föräldrar.

Svar på tråden "Det är bättre att vara ung"..."det är tufft/jobbigt"