• Svinto

Hur stor är chansen att bli gravid+ pergo frågor...

Idag har jag fått Pergotime utskrivet. För första gången i mitt 38- åriga liv....Glad

Märkligt egentligen att jag inte testat det innan men, men...

Lite om min bakgrund.
    Började under 2000 att försöka bli med barn. Detta fungerade inte, besök hos gyn som skickade mannen för kontroll. Det visade sig att han hade få o dåliga spermier. ICSI var vårt enda chans till biologiska barn. Vi gjorde 5 st IVCI utan resultat. Gick hos en annan läkare som sa att jag även hade antikroppar mot spermier. Försökte själv med ÄL kalender osv. Jag hade dock redan givit upp och vi hade planerna på adoption mer o mer. 2005 blev vi äntligen föräldrar genom adoption. Detta var helt underbart och även helt rätt!! Nu står vi åter igen i adoptionskön men med en väntetid på 2,5 år på ett barn känns det väldigt långt borta med ett barn till för tillfället. Tänkte därför åter igen försöka bli gravid igen med lite hjälp. Under hela denna proceduren så har vi inte använt premetivmedel. Har aldrig varit gravid.

Frågan är nu- hur stor är odsen att jag kommer bli gravid bara för att jag börjar äta Pergo??  Någon med min bakgrund som har lyckats?

Jag ska ta pergo dag 1-5 efter mens, uppehåll fram till dag 12 och ta till dag 20. Är detta en vanlig dosering? 1 tablett/dag.

Vad har ni för biverkningar?
    Hörde att magont var rätt vanligt. Känns som rätt naturligt egentligen... Hur många ägg släpper man nu/ gång på ett ungefär?

• Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid+ pergo frågor...
  • Svinto

Har fått för 6 månader utskrivet. 5 tabletter/gång.

Usch, viktuppgång....Har precis gått ner i vikt o vill inte gå upp igen!

• Mammiztill2

Det var ju bra vi sagt i från nu så du fick tittat =)

konstigt alla läkare har olika råd då man ska börja ta pergo... din (och den enda ja läst av de sidor ja läst som sla börja ta p dag 1 men hoppas din läkare vet vad denna pratar om

Man vill bara eftersträva att få 1 perfekt ägg.. kommer det att ta progestoron prov på dig?

Jag använder CB`s digitala ägglossnings test!

Svinto skrev 2008-06-30 12:19:11 följande:
    Hehe-jag har nog missförstått en del...Tack vare er så vaknade jag upp.Såg på receptet att hon skrivit ut endast 5 tabletter. Alltså ska jag bara ta tabletter de 1 första mensdagarna och sen- dag 12-20 ska vi "köra på".Kollar ni med ÄL stickor under denna period? Hur många ägg släpper man under en pergo-kur? Ingen som vet?
    Svinto skrev 2008-06-30 12:22:07 följande:
    Har fått för 6 månader utskrivet. 5 tabletter/gång.Usch, viktuppgång....Har precis gått ner i vikt o vill inte gå upp igen!
    nej inte alla får de symtomen.. men tyvärr ja har själv gått ner en massa kilon är jätte rädd för att gå upp
  • Svinto

Inga progesteronprov är planerade...

"Strävar efter" ett ägg...Men det får man väl vid en vanlig ÄL också??
    Ska man inte stimulera till fler?
    Eller har jag missuppfattat det hela?

Kan ta de andra biverkningarna (tror jag) men inte viktökning....BLÄ!

Alltså...Jag måste ha varit väldigt trött i morse då hon berättade om tabletterna...Verkar ju ha missuppfattat alltGenerad
    NU har jag hämtat ut dem och har fått besked på att jag ska börja på dag 5....
    GLÖM allt annat tjafs jag skrivit omGeneradFundersam

En ska till....Om ni får mens på kvällen. Räknar ni ändå denna dag som dag 1?
    Om mensen kommer på natten räknas väl kommande dag som nr 1?

Många mysko frågor...jag vet....

• Mammiztill2
    Svinto skrev 2008-06-30 13:27:56 följande:
    Inga progesteronprov är planerade... "Strävar efter" ett ägg...Men det får man väl vid en vanlig ÄL också??Ska man inte stimulera till fler?Eller har jag missuppfattat det hela?Kan ta de andra biverkningarna (tror jag) men inte viktökning....BLÄ! Alltså...Jag måste ha varit väldigt trött i morse då hon berättade om tabletterna...Verkar ju ha missuppfattat alltNU har jag hämtat ut dem och har fått besked på att jag ska börja på dag 5....GLÖM allt annat tjafs jag skrivit omEn ska till....Om ni får mens på kvällen. Räknar ni ändå denna dag som dag 1?Om mensen kommer på natten räknas väl kommande dag som nr 1?Många mysko frågor...jag vet....
    Vi säger kommer mensen tex idag 23.00 så är de för mig Idag kommer den efter 00 så är morgon dagen första dag!

hehe ja du måste ha vart riktigt trötter då du var där idag hihi

Vad ja vet så är de bara meningen att man ska stimulera/ hjälpa upp ens egna ägglossning..
    vissa får finnar pms besvär svettningar, yrselanfall o sånt som biverkningar men jag vill inte tala åt de andra utan bara talat vad som jag fått
  • Ladycocos
    Svinto skrev 2008-06-30 12:19:11 följande:
    HAlltså ska jag bara ta tabletter de 1 första mensdagarna och sen- dag 12-20 ska vi "köra på".Kollar ni med ÄL stickor under denna period?Hur många ägg släpper man under en pergo-kur? Ingen som vet?
    Kolla med din gyn vilka dagar du ska ta tabletterna!!!!!!!!!! Det absolut vanligaste är att man tar dem dag 5-9!!!!!!!!!!!

Det är oxå vanligt att man runt dag 13-14 kollar av med ett VUL för att se hur många ägg som verkar mogna, för det finns en liten risk för mer än en bebis.. Det är lite olika hos olika gyn vad de normalt rekommenderar i ett sånt läge, vissa ger sexförbud..

När du använder ÄL-stickorna bör du testa flera gånger per dag, eftersom vissa, som jag själv, bara får utslag några få timmar..

OBS!! Utslag på sticka är ingen garanti för en ÄL!!! Stickorna ger utslag på det hormon som talar om för kroppen att den ska ägglossa... En de facto ÄL kan man bara se genom ett blodprov en vecka efter beräknad ÄL!!!

Min gyn sa åt mig att kasta stickorna! Dyra och missvisande!! Jag kör VUL varje månad... Då ser vi hur moget ägget är och kan lätt se vilken dag jag beräknas ha ÄL!

Stimulering till flera ägg göra bara vid IVF, då man vill få så många ägg som möjligt att plocka ut..

Jag har ätit 4 omgångar, drabbades av lite yrsel ett par dagar efter omgång två, men annars inget!!
  • Svinto
    Ladycocos skrev 2008-06-30 14:04:09 följande:
    Kolla med din gyn vilka dagar du ska ta tabletterna!!!!!!!!!! Det absolut vanligaste är att man tar dem dag 5-9!!!!!!!!!!!Det är oxå vanligt att man runt dag 13-14 kollar av med ett VUL för att se hur många ägg som verkar mogna, för det finns en liten risk för mer än en bebis.. Det är lite olika hos olika gyn vad de normalt rekommenderar i ett sånt läge, vissa ger sexförbud..När du använder ÄL-stickorna bör du testa flera gånger per dag, eftersom vissa, som jag själv, bara får utslag några få timmar..OBS!! Utslag på sticka är ingen garanti för en ÄL!!! Stickorna ger utslag på det hormon som talar om för kroppen att den ska ägglossa... En de facto ÄL kan man bara se genom ett blodprov en vecka efter beräknad ÄL!!!Min gyn sa åt mig att kasta stickorna! Dyra och missvisande!! Jag kör VUL varje månad... Då ser vi hur moget ägget är och kan lätt se vilken dag jag beräknas ha ÄL!Stimulering till flera ägg göra bara vid IVF, då man vill få så många ägg som möjligt att plocka ut..Jag har ätit 4 omgångar, drabbades av lite yrsel ett par dagar efter omgång två, men annars inget!!
    Tack för ditt långa utförliga svar

Ja, jag har nu fattat rätt med hjälp av apotekeren. Börjar på dag 5 och håller på i 5 dagar.

Läkaren nämnde inget om VUL-kanske för att jag inte sa något om det o att det bara blev liksom i "förbifarten" som jag bad om pergo. Var där egentligen pga en annan anledning.
    Blodprov har hon heller inte nämnt något om.

Jag har väl inte så höga förhoppningar om att bli gravid egentligen men ville ändå ge det ett litet försök. Främst för att jag inte orkar vänta 2 år på ett barn till...
    Min läkare har kanske inte så höga förhoppningar heller därav hennes handlande???

Jag brukar inte få biverkningar av de tabletter jag tar så jag hoppas att detta är detsamma.

Tack Mammiz-nu vet jag med tiderna...Glad
  • Singeladopt
    Svinto skrev 2008-06-30 16:46:27 följande:
    Tack för ditt långa utförliga svarJa, jag har nu fattat rätt med hjälp av apotekeren. Börjar på dag 5 och håller på i 5 dagar.Läkaren nämnde inget om VUL-kanske för att jag inte sa något om det o att det bara blev liksom i "förbifarten" som jag bad om pergo. Var där egentligen pga en annan anledning.Blodprov har hon heller inte nämnt något om.Jag har väl inte så höga förhoppningar om att bli gravid egentligen men ville ändå ge det ett litet försök. Främst för att jag inte orkar vänta 2 år på ett barn till...Min läkare har kanske inte så höga förhoppningar heller därav hennes handlande???Jag brukar inte få biverkningar av de tabletter jag tar så jag hoppas att detta är detsamma.Tack Mammiz-nu vet jag med tiderna...
    Det är jätteviktigt att göra VUL när du behandlas med Pergo. Vissa blir överstimulerade av en enkeldos, och kan då få många äggblåsor som mognar samtidigt. I det läget kan det vara farligt att bli gravid, och gynekologer brukar då ge "sexförbud".
    Jag tycker att du ska ringa din gyn. och fråga: Vilka dagar du ska ta tabletterna. (Jag tar dag 3-7, men 5-9 är vanligt) och när du kan få göra ett ultraljud.

Lycka till!!
  • Mammiztill2
    Interrupted skrev 2008-07-01 13:27:39 följande:
    Det är jätteviktigt att göra VUL när du behandlas med Pergo. Vissa blir överstimulerade av en enkeldos, och kan då få många äggblåsor som mognar samtidigt. I det läget kan det vara farligt att bli gravid, och gynekologer brukar då ge "sexförbud". Jag tycker att du ska ringa din gyn. och fråga: Vilka dagar du ska ta tabletterna. (Jag tar dag 3-7, men 5-9 är vanligt) och när du kan få göra ett ultraljud.Lycka till!!

utav 16 pergo kurer har dem kollat upp mig max 3 gånger.  men visst vore de bra om de kunde ta sig en titt då o då..

åtmindstånde ta preogestoron prov

• q cat

Jag tror jag tog sammanlagt sex, eller sju, enkelkurer Pergo. Kollades bara med VUL på det första. Då blev jag gravid och fick tyvärr tidigt mf. Sen på den sista blev jag gravid igen och har nu bf om en vecka. Jag fick dock Pergo pga PCO, dvs mina äggstockar släpper inte ifrån sig ägg annars (eller jo, ibland, men väldigt sällan). Då ökar ju chanserna att bli gravid dramatiskt när man äter Pergo, som faktiskt stimulerar ägglossning. Så om du kommer att bli hjälpt eller inte av Pergo beror förstås lite på vad som är det bakomliggande problemet. För mig blev de mirakeltabletter, och jag fick för första gången utslag på ÄL-stickorna (körde också med Clearblue digital för att slippa gissa och kisa).

Lycka till, och skönt att du nu rett ut vilka dagar du ska äta! Jag hade f.ö. inga biverkningar.

• Dollars matte
    Svinto skrev 2008-06-30 11:41:22 följande:
    Frågan är nu- hur stor är odsen att jag kommer bli gravid bara för att jag börjar äta Pergo?? 
    Om din man hade så pass dåliga spermier sist att ni fick göra ICSI så måste jag nog tyvärr säga att era chanser med hjälp av Pergotime är så gott som obefintliga... Framför allt eftersom du, om jag förstår det rätt, redan har regelbunden ägglossning. Det är ju i så fall inte i din ägglossning det största problemet sitter. Om du bildar antikroppar mot spermierna så tror jag att det finns andra läkemedel du kan ta för att motverka detta, har inte det problemet själv men har läst om det i olika trådar här. Sök på TNF-alfa (tror att det är så det heter) så kan du kanske få andra tips. Men ni borde nog också be att få kolla upp mannens spermier igen innan du börjar med ägglossningsstimulerande hormoner. För om inte era chanser ökar så tycker jag personligen att det är dumt att ta riskerna som ändå finns med pergo (flerbörd, cystbildning, ökad cancerrisk osv). Men jag förstår ju förstås samtidigt att ni vill testa allt innan det blir "för sent". Det är en svår balansgång det där, beslutet är självklart ditt.

Hur som helst, lycka till! Själv hade jag inga direkta biverkningar av pergon, brösten ömmade lite mer än vanligt bara. Jag använde ägglossningsstickor från www.babyornot.se, mycket billigare än Clearblue och fungerade jättebra för mig. Vi fick dock gå vidare sen till ivf/icsi för att bli gravid, det räckte inte med ägglossning för att lyckas.
    alien beräknas anlända 24 november
  • Selenea

Jag måste också rekommendera att du får VUL -varje- kur, inte bara nån gång ibland eller inte alls. Man kan nämligen utveckla cystor av Pergotime, och det behöver inte följa ett speciellt mönster, de kan bildas närsomhelst. Det är superviktigt att se dem i tid, och att man absolut inte äter mer Pergo medan de behandlas. Jag säger detta, då det inträffade två gånger för mig. Som man vet om. Jag fick också äta oövervakat ett tag, då läkaren trodde att jag fått ett normalt regelbundet resultat efter tidigare kurer. Sen vill man ju helst inte att det ska släppa mer än ett ägg, och det kan man ju också bara se med VUL.

Lycka till med allt!

• Svinto

Jag ska börja dag 5 och ta 5 dagar- en tablett/dag.
    Ska ringa henne o höra om VUL....

Interrupted skrev 2008-07-01 13:27:39 följande:
    Det är jätteviktigt att göra VUL när du behandlas med Pergo. Vissa blir överstimulerade av en enkeldos, och kan då få många äggblåsor som mognar samtidigt. I det läget kan det vara farligt att bli gravid, och gynekologer brukar då ge "sexförbud". Jag tycker att du ska ringa din gyn. och fråga: Vilka dagar du ska ta tabletterna. (Jag tar dag 3-7, men 5-9 är vanligt) och när du kan få göra ett ultraljud.Lycka till!!
    Tack för era inlägg annars. Jag antar att vår chans att bli gravida är rätt liten...
    Våra kompisar som har precis samma bakgrund som oss och samma diagnos blev gravida efter 10 år!! Därav min lilla strimma av hopp....

Kanske ska jag skita i det trots allt
    Synd bara på de tabletter jag har hämtat ut...
  • Mammiztill2
    Svinto skrev 2008-07-01 17:48:35 följande:
    Jag ska börja dag 5 och ta 5 dagar- en tablett/dag.Ska ringa henne o höra om VUL.... Tack för era inlägg annars. Jag antar att vår chans att bli gravida är rätt liten...Våra kompisar som har precis samma bakgrund som oss och samma diagnos blev gravida efter 10 år!! Därav min lilla strimma av hopp....Kanske ska jag skita i det trots alltSynd bara på de tabletter jag har hämtat ut...
    hoppet är de sista som överger en. visst kan mirakel ske!!!!
    Kämpa på, slutar ni finns de absolut ingen chans till en liten!!!!
  • Svinto

Hmm, det lär väl förhoppningsvis bli om 2 år om det inte sker något mirakel innan...

• q cat
    Svinto skrev 2008-07-01 17:48:35 följande:
    Kanske ska jag skita i det trots alltSynd bara på de tabletter jag har hämtat ut...
    Nej, skit inte i det, jag tror bara vi ville vara realistiska och berätta att om inte ägglossningen är "det stora felet" så är det inte säkert att tabletterna hjälper. Men självklart kan det vara värt att försöka, om läkaren har skrivit ut dem så finns det väl nån anledning!! Good luck!
  • Svinto

Tack,tack...Glad
    Jag har tänkt mycket på era inlägg här o som ni säger- mitt fel är ju inte ägglossningen...

Kommer att testa med de tabletter jag har hämtat ut och sen blir det nog inte mer...

q cat skrev 2008-07-02 10:16:35 följande:
    Nej, skit inte i det, jag tror bara vi ville vara realistiska och berätta att om inte ägglossningen är "det stora felet" så är det inte säkert att tabletterna hjälper. Men självklart kan det vara värt att försöka, om läkaren har skrivit ut dem så finns det väl nån anledning!! Good luck!
Svar på tråden Hur stor är chansen att bli gravid+ pergo frågor...