• MrsFreckles

Ni som flyttade fran Sverige med barn - vad ar fordelarna/nackdelarna?

Bor redan utomlands och fick barn har sa kan inte jamfora med hur det ar i Sverige som ibland kanns lite som ett paradis (billig barnomsorg, foraldrapenning mm) Vore kul att fa lite tankar och kommentarer om varfor ni flyttade fran Sverige med era barn och hur det gar! Vad saknar ni mest? Vad ar fordelarna?

• Svar på tråden Ni som flyttade fran Sverige med barn - vad ar fordelarna/nackdelarna?
  • Koffie

Mitt svar blir lite OT, för jag gjorde resan åt andra hållet (från Holland och till Sverige).

Men dock - det vi saknade mest i Sverige var utrymme och natur, svenska släkten, livsstandarden (har också med utrymme och natur att göra, men också med barntillsyn, skolor, trafik, buller och aggressivitet).
    Sedan saknade vi det där "trygga" med Sverige (det som också kan vara lite tråkigt). Det har att göra med hälso- och säkerhetstänk och att Sverige trots allt är rätt homogent... Här tycker de flesta t ex att barn ska vara ute och leka, även på vintern - och att man därför ska köpa bra vinterkläder åt dem... Och det är inte så många som tycker det är självklart att dagiset ska bjuda 2-åringar på chips, godis och kakor var och varannan dag...
    SÅNT saknade vi och alla sådana längtningar infriades också!

Det jag saknar med Holland är flexibiliteten folk har där, på gott och på ont. Jag saknar vännerna och jag saknar att man inte krånglar till saker i onödan - även om den simplaste lösningen inte alltid är den bästa. Nu när jag är gravid igen saknar jag holländsk mödra- och förlossningsvård alldeles förtvivlat

Men jag saknar INTE hundbajsstinna lekplatser, jointrökande ungdom på bygglekarna, trafikköerna, aggressiva bilförare, söndagsstängda mataffärer, de pyttesmå trädgårdarna som var det enda säkra stället att låta småbarn leka i, bullret eller luftföroreningarna.

• Carin84

jag flyttade fran sverige till england.
    fordelarna tycker jag e att england e mindre rasistiskt, mer oppet land med invandring, det e vad jag tycker. e sjalv muslim plus min barn e mixade sa jag har sett skillanden hur de behandlats, maten e billig i jamforelse med svensk mat, mindre skatt, lattare att fa jobb, storre stad, fran jag kom fran.
    barnen lar sig engelska som forsta sprak, ett varldsprak man behover. eftersom jag e enamstaende sa e barnomsorgen gratis for mej, natt som heter tax credit betalar det at mej! minns i svergie sa jag betalade flera tusen for dagis plats. et finns mycket plus men det e val de stora plussen, och i dagis sa ater de nyttig mat! har policy for det, healthy eating! inga chips, kakor, e valdigt strikta om det
    bara nar det e kalas da blir det tarta o bullar,, o det e bra
    nackdelarna e att att jag saknar svensk mat! det svenska spraket!
    utrymmet, stora angar stora hus, i england e allt sa ihoptryckt! renheten!! har e det ganska smutsigt!
    och i sverige betalar inte man sitt varm vatten! har gor man det!!

• Carin84

jag flyttade fran sverige till england.
    fordelarna tycker jag e att england e mindre rasistiskt, mer oppet land med invandring, det e vad jag tycker. e sjalv muslim plus min barn e mixade sa jag har sett skillanden hur de behandlats, maten e billig i jamforelse med svensk mat, mindre skatt, lattare att fa jobb, storre stad, fran jag kom fran.
    barnen lar sig engelska som forsta sprak, ett varldsprak man behover. eftersom jag e enamstaende sa e barnomsorgen gratis for mej, natt som heter tax credit betalar det at mej! minns i svergie sa jag betalade flera tusen for dagis plats. et finns mycket plus men det e val de stora plussen, och i dagis sa ater de nyttig mat! har policy for det, healthy eating! inga chips, kakor, e valdigt strikta om det
    bara nar det e kalas da blir det tarta o bullar,, o det e bra
    nackdelarna e att att jag saknar svensk mat! det svenska spraket!
    utrymmet, stora angar stora hus, i england e allt sa ihoptryckt! renheten!! har e det ganska smutsigt!
    och i sverige betalar inte man sitt varm vatten! har gor man det!!

• Carin84

just det en till nackdel! i svergie e barnbidraget 1100 kronor per barn, har i england e det 120 pund for tva barn vilket e ca 1300 kronor, mycket mindre bidrag har :(

Svar på tråden Ni som flyttade fran Sverige med barn - vad ar fordelarna/nackdelarna?