• challis77

Ni som fått barn i v. 33-34 eller där omkring...

Jag är nu i v. 34 (33+)

Har förhöjd blodtryck och hade +2 i protein.

Har haft högt tryck och proteiner till och från i några veckor nu. Går på täta kontroller eftersom man misstänker att det kan utvecklas till havandeskapsförgiftning.

Nu undrar jag hur det fått för er som fått ert barn så pass tidigt. Har det varit några komplikationer? Hur länge fick ni stanna kvar på BB? Kommer ert barn att utvecklas normalt eller har barnet större risker för något pga tidig födsel?

Tacksam för svar!

/nervös blivand förstabarnsmamma

Äntligen gravid! v. 34
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-13 21:55
    Nu är Leonard här, vattnet gick vid 14-tiden och väkarna kom vid 17-tiden. Kl 21.18 var han här, 3/7, i v. 35+2. Vi ligger inne på neo än (Leonard är 10 dagar idag) eftersom han inte kommit igån riktigt med amningen och han är väldigt trött, men annars är det bra med honom.
  • Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34 eller där omkring...
  • dommino

Vår lille kille föddes i v. 33+4 pga av vattenavgång så det blev akut-snitt pga att han låg i säte. Allt gick bra. Han vägde 2395g och var 47 cm lång och andades bra själv. Behövde aldrig ligga i kuvös, men låg på värmedyna i en och en halv vecka för att hålla värmen samt fick sola två gånger för gulsot. Låg inne i två veckor på neonatalavd. men är nu hemma på "neovård i hemmet". Han ammar men stödmatas med sond. Idag är han tre veckor och mår fortsatt bra..

• Lyckosaga

Min tjej föddes i v 32+4 vägde då 1690 g och var 42,5 cm lång.
    Vi blev kvar på avd 56 i sammanlagt 3 veckor sen en vecka med permis.
    Vi tilläggsmatade henne genom sond i ca 2 ½ vecka, hon hade cpap i ett dygn och låg i kuvös några dagar medans hon solade, annars var det inga komlikationer.
    I dag är hon en pigg tjej på 4 år. Det syns inte alls att hon är prematur idag.
    Hoppas att allt går bra!!

• Nibu

Hej!

Jag gick ändå till 39+3 men min första flicka sen vart jag igångsatt (havandeskapsförgiftning)..hon vägde 2550g o  va 47cm

Hade oftast ett blodtryck på 110/95 men massor med mediciner och så hade jag 1-2+ protein i urin.

Men sen när det visade mer än 2 då satt dom igång mig.

Min andra dotter vart jag igångsatt (dåligt flöd i navelsträng) v 34+0 och hon vägde 1726g och var 41,5 lång.

10dar på neo med sol värme o sond....hon vägde 1900när vi åkte hem hon hade inga problem med andning. (hade fått cortison några veckor innan) Hon är en hellt normal 6 månaders tjej

• skrollan2

Min lilla tjej föddes i v33+0 och vägde 2080g 43cm.
    Hon låg i kuvös i 3dygn o 1dygn med värmelampa pga gulsot.
    Hon sondmatades i 1 vecka,sedan åt hon tutte själv.
    Efter kuvösen låg hon endast på värmemadrass i 5dgr.Vi låg kvar 7dgr på neo hade sedan hemsjukvård i 11dgr.
    Hon hade även övervakning på i 1vecka men hade aldirg andningsuppehåll eller liknande.
    Hon är idag ett halvår o som viket barn som helst.
    väger 7kg och är 66cm lång.

• Jennjen

Min första son föddes i v34+5 vi låg inne på neonatal i 11dagar och hade hemvård en vecka efter det, han solade för gulsot 1dygn, låg på värmebädd 1dygn och hade sond i 3veckor ungefär. Han mådde jättebra hela tiden och har utvecklats helt normalt och är som vilken snart 5åring som helst :)

Min andre son föddes i v33+1, hade lite problem med andningen och fick ligga i kuvös någon timme, sedan hade han cpap i 2-3dagar...efter det låg han på värmebädd i 1vecka, solade mot gulsot från och till i en månads tid, hade sond lika länge.
    Låg på neo 3veckor, hade hemvård en efter det. Han hade även navel/ljumskbrock som som tur var gick tillbaka av sig självt.
    Sedan fick han kolik och var ganska jobbig sina första 3-4månader i livet...men det har vi förträngt nu
    Han är otroligt infektionskänslig och har varit nästan konstant sjuk sedan han föddes (är 14månader) det är främst luftrören som är problemet...men annars är han som vilken 1åring som helst :)

Önskar dig lycka till!

• Jennjen

Lillkillen hade några andningsuppehåll vid 1vecka, superjobbigt men inget allvarligt. Förlossningen gick så fort så kortisonet hann inte göra speciellt mycket nytta.

• knäppisen
    Smuliz skrev 2008-06-21 19:59:51 följande:
    Barn som föds efter 32 fulla v, är lika friska som fullgågna, bara att de inte är riktigt "klara" än Men lungor och alla andra organ är klara då. Det som ev händer de bebisarna är sånt som även kan hända fullgågna. Det sa barnläkaren till oss iallafall.
    Inte riktigt, först efter 34 fulla veckor räknas dom som klara.
  • Dies Irae

Min dotter dök upp genom akutsnitt i v 35+6. Vattnet gick och på bb såg de att hon låg med rumpan ner. 2285 tung och 46 lång. Hon åkte kuvös ner till nyföddavdelningen, hade värmebädd de första dygnen tror jag. Hon sondmatades även i början. Efter 12 dagar blev hon utskriven. Lite gul var hon vid ett tillfälle men det räckte med en natt i solarium. I morgon är hennes egentliga födelsedag, och då har vi redan haft henne här hemma i 2 veckor och 2 dagar. :P

• UWO BaraJag

Sådär rent allmänt av de få mammor jag mötte på prematuren (8 st totalt) så tycker jag det verkade som barn födda v.31-33 blev kvar ett tag, behövde lite extra som sondmatning, extra tillskott, solning... odyl..
    Medan barnen födda v.34-36 mest behövde få lite hjälp att komma igång med ätandet och sen låg på "tillväxt" ett tag innan de kunde åka hem utan vidare behandling.

Totalt ovetenskapligt, men det är mina erfarenheter iaf.

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • Pillan81

Mina tvillingar förlöstes med ett akut snitt i v. 33+5. Anledningen var vattenavgång i v 33+2 och sen satte värkarna fart och de gick inte att stoppas. Snitt blev det pga att nr 1 låg i säte.
    Vi fick ligga på NEO i 10 dagar och sen hade vi NEO hemvård i 10 dagar. Där låg de på värmebädd och övervakades med larm (hjärljud och andning) tills vi fick åka hem. De sondmatades i 3 veckor eftersom de inte kunde amma själva.

Idag är de snart 9 månader, lite mindre än sina jämnåriga, men har utvecklats i samma takt som dem. A sitter stadigt sen 2 månader tillbaka och har nu börjat att krypa/åla lite smått. E sitter korta stunder, men är en hejare på att åla, en liten vildbatting som är precis överallt. 

I vårat fall har allt gått jättebra, de blev inte äns gula till läkarnas förvåning.

Lycka till och hoppas att den lill* får stanna i magen ett tag till.

• Pillan81

Glämde ju vikt och längd.

Alin vägde 1915 g och var 43,5 cm
    Emil vägde 2200 g och var 42,5 cm

Idag väger Alin 7890 g och är 69 cm, Emil väger 6700 g och är 67 cm

• UWO BaraJag
    knäppisen skrev 2008-06-25 10:19:32 följande:
    Inte riktigt, först efter 34 fulla veckor räknas dom som klara.
    Tycker inte heller det stämmer. Barnläkarna så ung så till oss också men en enkel titt omkring sig så inser man att det inte är riktigt så.
    Alla de jag har haft kontakt med efter och som fick i v.32 har fått åka in minst två vändor till sjukhuset i efterhand och legat inne. Och nästan alla prematurföräldrar jag pratar med instämmer i att de ofta är sjukare än fullgågna barn.
    Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • Pillan81

På neo sa de till oss att ett barn inte räknas som prematurt först efter v. 36+0

• cruz

Mina tvillingar föddes i v 34+3 och vägde 1610 och 1950g. Behövde värmebädd, CPAP och lite glukosdropp initialt. Sondmatades i 5 veckor och solade ett antal ggr. Neo nästan tre veckor och sedan hemsjukvård lika länge.

Jämfört med andra barn så är mina också extremt infektions-känsliga.

Nu är barnen 1,5 år och mår toppen. Den ena killen utreds dock av neurolog pga försenad motorisk utveckling, vilket gör att vi fortfarande känner viss oro för honom .

• mandrarinen

Min första föddes i v. 34+4 Vi låg på neo 1 vecka och hade permis veckan efter, flera (planerade) turer till sjukhuset under den veckan för att kolla vikt och hålla ett öga på om han blev gulare.

Han vägde 2913g och var 48cm. Behövde inte ligga i kuvös med låg på värmedyna och fick sån där grej som blåser luft i näsan.. Sondmatades var 3:e timme till en början.

Men de stog redo med kuvös utanför förlossningssalen när han föddes och läkare sa att vi skulle räkna med att vara kvar ungerfär lika länge som han skulle varit kvar i magen. Tur att de hade fel.

Idag är han en fullt normal 4-åring och jag har inte märkt av någonting av att han är född för tidigt.

• CarroJohan

Våran dotter föddes v.34+5 vägde 2635 35cm.
    Allt var precis som det skulle och vi behövde bara ligga 3 dar.

• Dahlia

Min dotter kom i vecka 34 och vägde 2590 gram o var 43 cm lång. Hon fick ligga på neo i två veckor och sondmatades och solade.
    Min son föddes í vecka 36 och jag hade i vecka 32 fått cortison för lungmognad. Med han fick jag åka hem dagen efter förlossning Glad

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är vår lille Eddie här
Svar på tråden Ni som fått barn i v. 33-34 eller där omkring...