Stanna hemma med barnen eller inte?
Ni som har barn i skolåldern, vad har ni för tips och synpunkter till en funderande 2-barns mamma om att vara hemma med sina barn på heltid i 5-6 år?
Jag har två grabbar (3 + 20 mån) och har varit hemma sen den första föddes. Jag jobbar en del hemifrån, har egentligen ett kanonjobb, tycker om att jobba och saknar den vuxenkontakt & stimulans jag får på en arbetsplats, men givetvis trivs jag och behövs hemma.
Storebror har just nu dagmamma 3 dagar / veckan och jag funderar på att ha honom hemma helt tillsammans med lillebror -och då kan jag inte längre jobba hemifrån utan måste säga upp mig helt. Innan lillbror föddes hade jag inget nätverk med andra föräldrar och hade svårt att aktivera & stimulera storebror på heltid, men nu har jag kompisar, trädgård & helt andra möjligheter (+rutiner & erfarenheter ) att vara en hyfsat bra hemmamamma.
Men... jag är rädd för att bli en överbeskyddande bullmamma som helt överger mitt egna vuxenliv för barnen! Kan man få jobb igen efter perioden hemma? (jag är 37 år) Kan hemmabarn anpassa sig enkelt när det blir dags för skola?
Vad tycker du?
PS. Storebror började hos dagmamma innan lillebror föddes (jag jobbade hemifrån) och har gått kvar eftersom de första månaderna med lillebror var väldigt krävande då han hade problem med magen.