• Gladabarnensmamma

Stanna hemma med barnen eller inte?

Ni som har barn i skolåldern, vad har ni för tips och synpunkter till en funderande 2-barns mamma om att vara hemma med sina barn på heltid i 5-6 år?

Jag har två grabbar (3 + 20 mån) och har varit hemma sen den första föddes. Jag jobbar en del hemifrån, har egentligen ett kanonjobb, tycker om att jobba och saknar den vuxenkontakt & stimulans jag får på en arbetsplats, men givetvis trivs jag och behövs hemma.

Storebror har just nu dagmamma 3 dagar / veckan och jag funderar på att ha honom hemma helt tillsammans med lillebror -och då kan jag inte längre jobba hemifrån utan måste säga upp mig helt. Innan lillbror föddes hade jag inget nätverk med andra föräldrar och hade svårt att aktivera & stimulera storebror på heltid, men nu har jag kompisar, trädgård & helt andra möjligheter (+rutiner & erfarenheter ) att vara en hyfsat bra hemmamamma.

Men... jag är rädd för att bli en överbeskyddande bullmamma som helt överger mitt egna vuxenliv för barnen! Kan man få jobb igen efter perioden hemma? (jag är 37 år) Kan hemmabarn anpassa sig enkelt när det blir dags för skola?
    Vad tycker du?

PS. Storebror började hos dagmamma innan lillebror föddes (jag jobbade hemifrån) och har gått kvar eftersom de första månaderna med lillebror var väldigt krävande då han hade problem med magen.

• Svar på tråden Stanna hemma med barnen eller inte?
  • Maria7903

Mina barn är inte i skolåldern ännu men jag var själv hemma med min mamma när jag var liten.
    Min erfarenhet är att man som "hemma barn" hamnar lite utanför när man börjar skolan. Många av barnen har följts åt sedan dagis och känner varandra sedan tidigare.
    Om man är hemma med sina barn så måste man se till att de träffar andra barn i samma ålder och får leka med dem. Det är ju också halft omöjligt att stimulera barnen på samma sätt hemma som om de får leka med jämnåriga.

Om du har ett kanonjobb och redan saknar vuxenkontakten där, som du skriver, tycker jag att det är synd om du ska säga upp dig. Du kanske kan gå ner i tid istället?
    Fundera också på hur det påverkar din framtida pension, löneutveckling osv.

Det kan säkert funka jättebra att vara hemma i 5-6 år bara man planerar ordentligt. Lycka till!

• lärjunge

Jag har varit hemmamamma sen min son kom i 2005... stormtrivs... få ångest när jag tänka börja jobba igen... älskar att vara hemmamamma o hemmafru!

• kolakaka

jag var hemmamamma med mina två äldsta och de har aldrig haft några som helst problem i skola odyl, tycker verkligen att du ska ta chansen att vara hemma det är en möjlighet som inte många har idag och du kommer inte att ångra dej, är säker på att du kan komma tillbaka till arbetslivet igen när den dagen kommer, lycka till

• 3busungar

jag har 3barn o jag har varit hemma sen den äldsta föddes maj03.
    min 5åring har aldrig gått på dagis eller dagmamma o det är ingen skillnad på henne o andra dagisbarn..
    hur det blir o börja sexårs utan att ha gått på dagis det vet jag inte riktigt.
    jag tror o hoppas att min dotter inte kommer att bli annorlunda bemött eller utanför..

• Siranbiran

Hej!
    Har varit hemma med våra barn som är 6,5 år och snart 2 år. Tycker inte att det är nån större skillnad på min stora tjej och ddagisbarn, jo kanske att hon är lite lugnare i sättet. För tillfället jobbar jag medan min sambo är hemma i 1 år, men sen är det dags för mig att at över igen och vara hemma till lillen börjar skolan. Är inte orolig för jobb och framtiden. BArnen är bara små 1 gång, gör det som du tycker känns bäst!

• MsBeauty

Jag planerar att vara hemma tills alla mina barn går i skolan, och jag vill ha mååånga barn!

• Tulibul

Vad kul att du vill vara hemma med barnen och vad kul för dom!
    Förstår att man kan känna sig ensam och orolig över att man "tappar sig själv" på något sätt, framförallt inom yrket. I Sverige är vår identitet som vuxna nästan alla gånger vårt yrke.

Överbeskyddande hönsmamma? Hur menar du då? Att du är överbeskyddande om du kan ser dina barn under hela dagarna istället för att se dem en liten stund före och efter jobbet?
    Det är väl bara underbart att någon förälder finns hos sina barn och har uppsikt över dem under deras småbarnsår. Överbeskyddande är man väl om man slätar till sanden framför dem i sandlådan så de inte ska falla Inte om man står/sitter brevid och leker eller bara finns där för att kanske vara behövd.

Jag kan ju bara tala från mina erfarenheter att sätta hemmabarn i skolan och det är bara positiva. De har ju haft världens chans att lära sig massor innan de börjar. Dessutom har man som förälder en väldigt god insikt hur barnen är socialt, om man som du säkert gör träffar andra barn och vuxna ibland.

Vill du vara hemma och det känns rätt för dig så kommer det bara att gå bra, lycka till med dina val!

Svar på tråden Stanna hemma med barnen eller inte?