• cecilianen

någon som har barn och flyttat hem till sverige?

jag undrar om det är någon som har flyttat hem med barn och hur det gått med mammaledighet, barnomsorg etc...hur gå till väga?

har en dotter på 6 månader och vi funderar på att flytta hem om något år eller så men undrar om man kan få mammapeng i sverige fastän man har varit utskriven?

någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden någon som har barn och flyttat hem till sverige?
  • Kluvenflicka

Hej!

Ja, om du inte har fått ngn fp i det landet du bott kan du år fp här..Jag bodde i italien i många år och när jag flyttade hem så fick jag fp här i sverige..trots att sonen då var två år..men du ska som sagt inte ha fått ngt i landet du bott.. Angående barnormsorg så se till att ställa dig i kö i tid..Jag ringde den kommunen dit jag skulle flytta och fixade allt innan vi flyttade hem..så att det skulle gå fort..det tog tid iallafall men underlättade en del ändå..

• cecilianen

o tack för svar min man och jag bråkade nämligen om detta för han trodde inte på mej när jag sa att jag trodde vi kunde få fp om vi flyttade hem...

• Koffie

Bara ett förtydligande- även om du har fått något motsvarande föräldraledighet i landet du bor nu så kan du få föräldrapenning i Sverige. De dagarna dras då av från den pott av dagar man skulle ha fått i Sverige.
    Jag bodde i Holland och födde två barn - där får man 16 v BETALT ledigt (obetald ledighet räknas inte i Sverige). I Sverige fick vi hela potten av dagar minus dessa veckor.
    Däremot är det lite kinkigare med nivån på föräldrapenningen, det utreds när du kommer till Sverige. I princip ska din inkomst och din arbetshistorik kunna räknas med här i Sverige, men samtidigt gäller andra regler för de första 180 dagarna. I just vårt fall fick vi faktiskt SGI-baserad fl även för de första 180 dagarna.

• jsmfb

Moster Ia - jag tror kanske att det var du som berättade detta innan, men är det så att man måste ha slutat jobbet i det andra landet dagen innan man börjar nya jobbet i Sverige, för att få räkna SGI från det andra landet? Till mig sade de att man får miniminivån för de första 180 dagarna.

• Jaylin

Jag flyttade hem när min dotter var 1 år och allt gick automatiskt när vi anmälde oss till Skattemyndigheten. Mammapeng kom, barnbidrag kom, info om dagis etc...

T.o.m. kallelse till BVC och kontroll på Astrid Lindgren kom automatiskt - hur nu det gick till

• snömamma

Det verkar vara lite olika, inget har gått automatiskt för oss. Försäkringskassan håller nu på att "utreda" om vi skall få barnbidrag, för att få förskoleplats i augusti var vi tvungna att flytta hem lite tidigare än tänkt för att ens kunna få plats i augusti. Barnen var tvungna att vara registrerade i kommunen vid fördelnigen av platser inför hösten (vi kunde dock ansöka om plats tidigare).Detta kanske är olika beroende på kommun och tillgång på dagisplatser.

Jag har dock inte jobbat utomlands så min föräldrapeng är på lägstanivå (60 kr/dag), måste jobba minst 6 månader tror jag för att få SGI nivå.

• Mullet

Jag flyttade hem från Irland i aug förra året. Då var min dotter 4 mån. Jag har hela tiden fått lägsta nivån, detta eftersom jag inte arbetat i Sverige precis innan jag fick barn. Kunde inte räkna med att jag jobbat fulltid i ett EU land tills jag födde. Eller att jag jobbat heltid flera år i Sverige innan jag flyttade.

• Koffie
    jsmfb skrev 2008-06-19 20:47:35 följande:
    Moster Ia - jag tror kanske att det var du som berättade detta innan, men är det så att man måste ha slutat jobbet i det andra landet dagen innan man börjar nya jobbet i Sverige, för att få räkna SGI från det andra landet? Till mig sade de att man får miniminivån för de första 180 dagarna.
    jsmfb - jag har också hört att det ska vara så, men så var det inte för oss. Vi fick för övrigt också veta att det var miniminivå för de första 180 dagarna som gällde, men efter vi skickat in papprena från motsv holländska försäkringskassan så ändrades beslutet och det blev SGI-baserat.

Det tog en himla tid dock (för mig, inte för min holländske man konstigt nog) att bli utredd när det gäller SGI, och föräldraförsäkring. Barnbidraget tog också 10 månader på sig att bli färdigutrett..Det hjälpte förstås inte att holländska försäkringskassan tog multilång tid på sig att skicka rätt intyg..
  • MissNice

Tjongar in i favvosar, da vi e pa g hem till svea:)

• Pallas

Våra två barn är födda i Kalifornien. Vi flyttade hem när de var 1½ och 2½ år gamla. Vi fick fulla föräldradagar båda två. Det är en fördel om man kan jobba upp sin SGI innan man börjar plocka ut dagarna, eftersom man blir nollad när man skrivs ut ur Sverige. Våra barn började i förskolan 4 månader efter hemkomsten och började med 15 h/v. Det var perfekt!

Svar på tråden någon som har barn och flyttat hem till sverige?