• PernillaMacfie

Vill börja skolan..MEN de blir aldrig som man tänkt...

Hej!
    En ung mamma på 18 år. Fick min dotter när jag gått 2 år på gymnasiet och har mitt 3e kvar. Jag tänkte börja i augusti, har vart och pratat med nya skolan och allt är klart! Min dotter blir 10 månader när jag börjar och tanken var att hennes pappa skulle vara hemma med henne till nyårs skiftet och hon skulle börja på förskola då.

Min sambo (barnets pappa) Jobbade en vecka innan studenten 2007 och har haft jobb sedan dess, både sommar jobb och provanställning. Sedan Mars har han vart pappaledig och jag jobbat som vikare 75%. Nu ska vi byta på torsdag igen och han ska börja på ett nytt jobb, sommar jobb. Jag ska vara hemma from nu till augusti och sen ska som sagt han vara hemma igen. Låter säkert jätte krångligt men vi tycker de har vart kanon! har planerat och fixat i minsta detalj:D Trodde vi...

MEN nu till problemt, eftersom han bara sommar jobbar kommer hans SGI sjunka jätte mkt om man tänker på vad han får ut nu genom de förra jobbet.
    Så vi kommer helt enkelt inte ha råd i höst. Eftersom jag är under 21 är mina föräldrar försörjningsskyldiga på underhåll till mig, och soc är därför inget altenativ.
    Men hur ska vi klara oss på en super låg FP ett studiebidrag, barnbidarg och underhåll?! Jag har ett år kvar! ETT ENDA! Men jag kan inte göra de? Min skola ställer upp SÅ mkt! Men min sambo måste börja jobba heltid i höst om de ska gå ihop, alltså blir mina studier inget altenativ.
    Jag är så arg och ledsen..
    Jag vill ju!!!
    Går jag inte i skolan kan man söka soc bidrag för då är inte föräldrarna ansvariga längre.. tycker de är så knäppt! Om jag bara får göra klart de här sista året så kan ja ju jobba sen!?! Men vad får jag för jobb utan gymnasieutbildning? INGET!

Vi har inte fått något bidrag från soc ännu! Vi har turats om att jobba, levt efter budget och klarat de galant! Jag tycker själva tt vi har vart så duktiga och verkligen fixat för att allt ska funka!

Men jag kan inte plugga utan pengar? De är skillnad på lagom och knappt ngt..

Ville bara skriva av mig.. Vet inte vad jag ska göra..Gråta eller skrika?

Nu får de bli så att jag är hemma till nyår, Amalia börjar på förskola, andreas jobbar heltid from nu,, Och efter nyår när FP dagar är slut? Ja, då får väl soc hoppa inte eftersom ja inte har ngt jobb...

:(:(

Hoppas ngn tog sig tid att läsa.. Förlåt att de blev långt..

Amalia 2007-10-06, Det vi lever för
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-19 21:21
    Det är några som svarat att FP är skyddad till barnet är 1 år, vi ringde försäkringskassan och frågade en handläggare. Hon visste inte. Hon skulle fråga experterna och ringa upp oss dagen efter.
    Dom visste inte.
    Dom skulle fråga dom som har hand om dom juridiska frågorna på försäkringskassan
    och ringa upp inom en vecka.

Borde inte någon veta de när man ringer?
    Ingen krånglig fråga direkt?
    Hej är min SGI skyddad till mitt barns ett års dag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-24 21:53
    Tänka sig, tack vara någon underbar själv här på fl, så fick vi tips, kollade upp det och nu kan jag börja skolan! PRECIS så som de va tänkt från början! YESYESYES! TACK

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-07 10:03
    Först och främst! TUSEN TACK, till alla er som orkat läsa och kommit med mycket uppmuntrande ord! Jag satt hela kvällen igår och förberedde mig innan skolan börjar. Kollade igenom mitt schema, gjorde om lite på schemat, planerade vilka kurser jag ska ha när och allt känns HEL FANTASTISKT! Jag börjar den 21/8 kl 13.00 och inget kan stoppa mig! Jag kommer att använda tråden som en uppdatering av allt som händer med skolan och hur de funkar att plugga med en liten hemma.

Tack för alla värmande ord!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-17 12:09
    Såklart ändras de igen... Mina föräldrar ska inte betala underhåll för att jag inte är SKRIVEN hemma och jag får inte ta studielån för jag är inte 20. Jag får inget socbidrag, men de vet jag inte ens varför?:( TYPISKT! Jag fattar inte, jag vill så gärna göra mitt sista år och de känns som om alla sätter käppar i hjulen för mig. Men jag SKA SKA SKA göra de endå! Dottern får följa med mig i dag i veckan, sambon börjar jobba i augusti(heltid) och han jobbar helger så han är hemma 1 eller 2 dagar i veckan och dom övriga dagarna pluggar jag hemma. Så dotter börjar förskola i oktober(1år gammal) kommer TACK O LOV bara gå max 3 dagar i veckan till efter nyår. Jag skriver faktiskt de sista som "skryt" för jag tycker att jag och min sambo är j*vligt duktiga på att lösa problemen:) Och tänka sig, vi kommer ha nästan 5 månader föräldrapenning kvar som jag kan ta ut nästa sommar. NÄR JAG HAR TAGIT STUDENTEN!
  • Svar på tråden Vill börja skolan..MEN de blir aldrig som man tänkt...
  • SaramedM
    PernillaMacfie skrev 2008-06-22 19:38:48 följande:
    Men jag är inte 21, jag är 18
    Förlåt, vet inte vart jag fick det ifrån
  • ooGizzYoo
    PernillaMacfie skrev 2008-06-22 19:38:26 följande:
    Får inte ta studielån eftersom jag är under 20
    Jag fick också för mig att du var 21 av någon konstig anledning :-/
  • PernillaMacfie

Ingen fara..

ooGizzYoo skrev 2008-06-22 20:06:06 följande:
    Jag fick också för mig att du var 21 av någon konstig anledning :-/
  • Naxxiz

Jag tog föräldra penning fast ja gick i skolan med studiebidrag iom att hon var med. Sen kan du söka extra tillägg hos CSN för att du studerar med barn, jag fick 855 kr /månaden.

Så om du får ha med dottern till skolan (det funkar om man vill) så kan din sambo jobba å du får då in ca 3000 + förädra penning

PernillaMacfie skrev 2008-06-22 19:38:26 följande:
    Får inte ta studielån eftersom jag är under 20
    Carpe Diem
  • PernillaMacfie

Hej igen! Jag fick papper idag jag ska fylla i om extratillägg. Men föräldradagarna tar slut i november. Men försäkringskassan ringde idag och min sambos SGI är skyddad till och med amalias 1års dag och om han tar ut 7 dagar i veckan efter de så är den också skyddad så de löser sig!:):) Andreas är hemma med henne till november, sen är hon med mig till jullov och sen dagis dax:D:D'JAg fick precis veta och de bara kittlar i hela kroppen av glädje:)

Naxxiz skrev 2008-06-23 12:55:08 följande:
    Jag tog föräldra penning fast ja gick i skolan med studiebidrag iom att hon var med. Sen kan du söka extra tillägg hos CSN för att du studerar med barn, jag fick 855 kr /månaden. Så om du får ha med dottern till skolan (det funkar om man vill) så kan din sambo jobba å du får då in ca 3000 + förädra penning
  • PernillaMacfie

Ja! Och tusen TACK! Hade aldrig kommit på tanken själv!:D:D:D

aster skrev 2008-06-23 20:34:29 följande:
    Grattis!Och vad roligt att jag hade rätt .
  • jerseyko
    PernillaMacfie skrev 2008-06-23 14:42:26 följande:
    Hej igen! Jag fick papper idag jag ska fylla i om extratillägg. Men föräldradagarna tar slut i november. Men försäkringskassan ringde idag och min sambos SGI är skyddad till och med amalias 1års dag och om han tar ut 7 dagar i veckan efter de så är den också skyddad så de löser sig!:):) Andreas är hemma med henne till november, sen är hon med mig till jullov och sen dagis dax:D:D'JAg fick precis veta och de bara kittlar i hela kroppen av glädje:)
    Han behöver bara ta ut 5 dagar i veckan.

För att skydda sin SGI när barnet fyller 1 år måste man ha full sysselsättning 40 timmar i veckan.

Studerar man eller är arbetslös på 100% så är SGIn skyddad.
    Tar man ut 5 dagar FP är SGIn skyddad.
    Jobbar man t.ex. 50% och tar ut 50% FP är SGIn skyddad.

Föräldrapenningersättningen behåller båda föräldrarna även om SGIn sänks när barnet fyller 1 år. Så även om er SGI blir nollad så behåller ni samma FP.

Blir ni där emot sjuka så beräknas ju sjukpenningen på den nya SGIn, eller om du skulle bli gravid igen och gå på havandeskapspenning (men din SGI är skyddad iom att du studerar)
  • Kina79

Grattis! Vad skönt att det har löst sig för er. Lycka till med barn och studier...

• Brooke

Men har du pratat med ksolan om att du kanske kan få gå där på distans? Tills din dotter börjar på dagis? Det borde ju man kunna lösa på något sätt klart du ska gå klart skolan när du bara har ett år kvar..

• Brooke

Och om inte jag minns fel så är föräldrarna skyldig att betala skolgången fram tills hon/han är 21. Det har iaf jag fått höra.. Du kan ju läsa på skolverket säkert.

• PernillaMacfie

Jo det stämmer, på sätt och vis. Dom har skyldighet att betala ett underhåll. Och de räcker tyvärr inte långt! Men som sagt, de löser sig!:)

Sandra Örebro skrev 2008-06-24 20:53:50 följande:
    Och om inte jag minns fel så är föräldrarna skyldig att betala skolgången fram tills hon/han är 21. Det har iaf jag fått höra.. Du kan ju läsa på skolverket säkert.
  • PernillaMacfie

TACK TACK!:D:D

Kina79 skrev 2008-06-24 19:56:49 följande:
    Grattis! Vad skönt att det har löst sig för er. Lycka till med barn och studier...
  • doriah

Grattis - vad skönt att det löste sig för er!!

Fia ღ Elsa
  • PernillaMacfie

TUSEN TACK!

doriah skrev 2008-06-24 21:55:49 följande:
    Grattis - vad skönt att det löste sig för er!!
  • Naxxiz

Kanon att det löste sig. Vad glad jag blev för er skull.
    One year to go

Carpe Diem
  • JeanneDArc

Åh vad sköänt att det var att läsa sista raderna där i ts Blev rätt ledsen för din skull när jag läste först.. folk borde ju uppmuntras att ta tag i sina utbildningar och försörja sig själv! Inte konstigt unga föräldrar blir stämplade som soc-fall när de inte ges något annat val.

• sladden1

Jag har läst hela tråden och GRATTIS, vad skönt att det löser sig!

Min äldsta son föddespå höstlovet i 3:an och sen gick jag i skolan på dagtid och hade med honom ibland och sen jobbade pappan kväll 3 dagar i resten. jAg tog studenten när Ludde var 7 månader, så underbart att få skolgången klar!

Lycka till med barn och skola! Skriv gärna och berätta hur det går!

• PernillaMacfie
    Naxxiz skrev 2008-07-01 10:04:00 följande:
    Kanon att det löste sig. Vad glad jag blev för er skull. One year to go
    TUSEN TACK!:)
Svar på tråden Vill börja skolan..MEN de blir aldrig som man tänkt...