• Anonym (vill veta)

Guds barn/Familjen?

Är det någon som vet mer om guds barn nuvarande Familjen? Intresserad av att veta allt om dem.

• Svar på tråden Guds barn/Familjen?
  • Anonym (??)

Är det nån sekt eller?

• Anonym (??)

Jupp, en ganska snevriden sekt Tack för informationen Tant J

• Runguska

Det gick en dokumentär tidigare har jag för mig. Vad den hette minns jag inte, men den kändes informativ. Det borde gå att hitta info om den.

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Anonym (vill veta)

Nä jag är inte intresserad att gå med, tror inte den är så aktiv i sverige. ska göra ett arbete utifrån den så jag söker allt jag kan hitta.
    Tack "Seroc" minns du vilken kanal?

• Seven of Nine

SVT1 sänder en dokumentär om Familjen ikväll, en amerikansk dokumentär från 2007. Den visas klockan 22.35. I morgon sänds en repris klockan 00.10 - även den i SVT1.

• Anonym (vill veta)

tack, såg den tack vare tippset.

• Seven of Nine

Anonym (vill veta) skrev 2008-06-24 22:36:45 följande:

tack, såg den tack vare tippset.
    Ah, kul att du hann läsa mina rader innan dokumentären visades! Det var verkligen en dokumentär som fick det att vända sig i magen på mig. Tyvärr gick inte dokumentären in på Familjens teologi och lära, vilket säkert hade varit en givande pusselbit. I år kom en bok skriven av Charlotte Essén kallad "Sektbarn". Ett kapitel i den boken handlar just om barnutnyttjande inom gruppen Familjen - lite samma sorts frågeställningar som kom fram i denna dokumentär. En tänkvärd bok, även om den är lite ensidig i sina perspektiv. Tanken med boken är just att belysa utsatta barns situation.

Ett annat tips här kan vara att läsa Liselotte Frisks två böcker om nyreligiösa rörelser ("Nyreligiositet i Sverige" och "De nyreligiösa rörelserna - vart tog de vägen?" - båda böckerna på Nya Doxas förlag) - böcker där också Familjen studeras. De böckerna är lite bredare och lyfter fram fler perspektiv (inte bara barnutnyttjande). De tar även upp hur rörelsen ser ut idag på 2000-talet och hur man förhåller sig till sin historia. När man diskuterar Familjen brukar det annars vara 70- och 80-talen som diskuteras.

Letar man lite antikvariskt kan man ibland ha "turen" att gå in i några "Mo-brev", de lärobrev som Moses David sände ut till medlemmarna. Det kan vara intressant att se hur dessa faktiskt såg ut.
  • AlltFörSverige

Jag vet allt om denna sekt. Jag föddes och växte upp där i 18 år, I sektledarens favoställe. 
      Vill ni veta nåt så är det bara fråga så berättar jag gärna. Skriv gärna till sarah.nyman@post.com om ni har särskilda frågor. Jag har hjälpt många studerande som jobbar med uppsatser, samt forskare med intervjuer. 
    Kan säga att dom är fortfarande verksam runt om i många länder i världen. Sekten, enligt vad jag förstår, är förbjuden i Sverige, men jag har nyligen fått uppgifter av en bekant, att det finns medlemmar tillhörande denna sekt i Stockholm. Dom träffas på helgerna någonstans vid Hagsätra. Dom går vid något annat namn säkert, men det är samma sekt.
       Ser ni dom, särskilt med sina barn, ska ni anmäla dom till Polisen omedelbart. Det spelar ingen roll om dom kommer med ursäkter med "Nä, organisationen har ångrat sig. Dom stödjer inte längre det gamla mentaliteten om övergrepp mot barn osv.". NEJ, det spelar ingen roll! Dom ska inte få vara verksam överhuvudtaget i Sverige! Dom representerar ren ondska. En ondska som inte går att förlåta för det dom har orsakat mot så många liv.

Svar på tråden Guds barn/Familjen?